اولین کنسول دستی مجهز به Ryzen AI 300 معرفی شد

شرکت GPD اولین دستگاه دستی مجهز به پردازنده‌ی AMD Ryzen AI 300 Strix موسوم به Pocket 4 را رونمایی و مقایسه‌ی عملکرد گرافیکی Radeon 890M ای‌ام‌دی با Arc 140V Xe2 اینتل را منتشر کرد. به‌گزارش تک‌ناک، GPD نسل بعدی دستگاه دستی AI PC خود به نام Pocket 4 را معرفی کرده است. این دستگاه قابل‌حمل... نوشته اولین کنسول دستی مجهز به Ryzen AI 300 معرفی شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۲ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  2
اولین کنسول دستی مجهز به Ryzen AI 300 معرفی شد

شرکت GPD اولین دستگاه دستی مجهز به پردازنده‌ی AMD Ryzen AI 300 Strix موسوم به Pocket 4 را رونمایی و مقایسه‌ی عملکرد گرافیکی Radeon 890M ای‌ام‌دی با Arc 140V Xe2 اینتل را منتشر کرد.

به‌گزارش تک‌ناک، GPD نسل بعدی دستگاه دستی AI PC خود به نام Pocket 4 را معرفی کرده است. این دستگاه قابل‌حمل هم برای گیمرها و هم برای کاربرهای عادی کامپیوتر مناسب است که به‌دنبال عملکرد قدرتمند در اندازه‌ای کوچک هستند. دستگاه دستی AI PC شرکت GPD به پردازنده‌ی AMD Ryzen AI 300 Strix مجهز شده که در‌حال‌حاضر سریع‌ترین چیپ‌های AI PC است؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از سازندگان کنسول‌های دستی و کامپیوترهای کوچک قصد دارند از آن در محصولاتشان استفاده کنند.

Wccftech می‌نویسد که دستگاه قابل‌حمل GPD Pocket 4 به پردازنده‌ی AMD Ryzen AI 9 HX 370 مجهز شده است. این پردازنده‌ ۱۲ هسته‌ی مبتنی‌بر معماری Zen 5 و ۱۶ هسته‌ی گرافیکی مبتنی‌بر معماری گرافیکی RDNA 3.5 و ۵۰ تاپس NPU با توان مصرفی ۲۰ تا ۲۸ وات دارد. همچنین، این دستگاه به حداکثر ۶۴ گیگابایت رم LPDDR5-7500 و یک اسلات M.2 Gen4x4 مجهز است که می‌تواند حداکثر ۴ ترابایت فضای ذخیره‌سازی ارائه دهد.

Pocket 4 GPD

GPD Pocket 4 به صفحه‌نمایش IPS اینچی ۸/۸ با رزولوشن WQXGA، نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز، نسبت تصویر ۱۶:۱۰، تراکم پیکسلی ۳۴۳ پیکسل‌براینچ و حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت مجهز است.

درگاه‌های ورودی و خروجی این دستگاه دستی شامل یک پورت USB4، یک پورت HDMI 2.1، یک پورت USB 3.2 نسل دوم (تایپ A)، یک پورت USB 3.2 نسل دوم (تایپ C)، یک پورت USB 2.0 تایپ A و یک پورت ۲/۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه LAN است. همچنین، به ماژول‌های توسعه‌ای از‌جمله ماژول کنترل KVM، ماژول سیم‌کارت 4G LTE، ماژول EIA RS-232 و ماژول کارت‌خوان microSD برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مجهز است.

اتصالات Pocket 4

GPD Pocket 4 کنسول بازی دستی معمولی‌ای نیست و کیبورد QWERTY با نور پس‌زمینه و دکمه‌ی روشن/خاموش و تاچ‌پد دقیق و ماوس‌پد سه دکمه‌ای دارد.

صفحه‌نمایش این دستگاه از چرخش ۱۸۰ درجه پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به‌طور کامل روی سطح صاف قرار گیرد. اگر قصد دارید از دستگاه خود به‌عنوان تبلت استفاده کنید، GPD Pocket 4 از لمس نیز پشتیبانی می‌کند که آن را به کامپیوتری قدرتمند تبدیل می‌کند.

خنک کنندگی Pocket 4

همچنین، GPD چندین بنچمارک Pocket 4 را با پردازنده‌ی AMD Ryzen AI 9 HX 370 Strix به‌اشتراک گذاشته است. این شرکت ابتدا عملکرد تک‌هسته‌ای را با Ryzen 9 7950X مقایسه کرد که عملکرد Pocket 4 بهتر بود. در آزمایش‌های گرافیکی، GPD عملکرد iGPU Radeon 890M را با Arc 140V اینتل به‌کاررفته در Core Ultra 7 268V مقایسه کرد.

آزمایش گرافیکی با توان مصرفی ۴۵ وات برای هر دو تراشه انجام شد و GPD Duo درنهایت ۶ درصد عملکرد بهتری در تراشه‌ی Radeon از خود نشان داد.

مقایسه گرافیکی Pocket 4

بنچمارک‌های قبلی با پردازنده‌ی AMD Ryzen AI 9 HX 370 با توان مصرفی ۵۴ وات انجام شده بود؛ در‌حالی‌که بنچمارک‌های جدید با توان مصرفی ۴۵ وات انجام شدند. این نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۶ درصدی عملکرد با افزایش ۲۰ درصدی توان مصرفی است.

همچنین، می‌دانیم که تراشه‌های Core Ultra 200V حداکثر توان مصرفی ۳۰ وات دارند؛ بنابراین، توان مصرفی ۴۵ وات اعلام‌شده‌ی GPD ممکن است صحیح نباشد. باوجوداین، عملکرد گرافیک مجتمع Radeon 890M در آزمایش‌های مربوط به بازی همچنان چشمگیر است.

3DMark Time Spy Pocket 4

شایان ذکر است که در‌حال‌حاضر، پردازنده‌های AMD Ryzen AI 300 Strix کم‌یاب هستند و حتی تولیدکنندگان اصلی نیز دسترسی محدودی به آن‌ها دارند. همین موضوع درباره‌ی لونار لیک (Lunar Lake) نیز صدق می‌کند که قرار است ماه آینده عرضه شود.

تولیدکنندگان مینی پی‌سی قبلاً اعلام کرده‌اند که اولین محصولات مجهز به AMD Ryzen AI 300 Strix در اکتبر عرضه خواهند شد؛ بنابراین، اشتراک‌گذاری این اعداد نشان می‌دهد که GPD زودتر از بقیه‌ نمونه‌هایی از این تراشه‌ها را به‌دست آورده‌ است.

هنوز اطلاعاتی از قیمت یا تاریخ عرضه‌ی لپ‌تاپ GPD Duo یا دستگاه دستی GPD Pocket 4 منتشر نشده است؛ اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در ماه‌های آینده، شرکت سازنده اطلاعات بیشتری از آن‌ها ارائه دهد.

نوشته اولین کنسول دستی مجهز به Ryzen AI 300 معرفی شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow