اپلیکیشن های تشخیص افسردگی از چهره افراد ساخته شد

محققان دو اپلیکیشن مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای تشخیص افسردگی از طریق تحلیل چشم‌ها و چهره افراد طراحی کرده‌اند. به گزارش تک‌ناک، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چشم‌های افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساسات آنها را منعکس کنند. این مطالعه نشان داد که تغییرات ظریف در حالت چهره، از جمله حالت چشم‌ها، می‌تواند نشانه‌ای از […] نوشته اپلیکیشن های تشخیص افسردگی از چهره افراد ساخته شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۲ مهر , ۱۴۰۳ - 13:00
 0  0
اپلیکیشن های تشخیص افسردگی از چهره افراد ساخته شد

محققان دو اپلیکیشن مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای تشخیص افسردگی از طریق تحلیل چشم‌ها و چهره افراد طراحی کرده‌اند.

به گزارش تک‌ناک، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چشم‌های افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساسات آنها را منعکس کنند. این مطالعه نشان داد که تغییرات ظریف در حالت چهره، از جمله حالت چشم‌ها، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد و نشان دهد که فرد چه احساسی دارد. این یافته‌ها ممکن است به توسعه روش‌های تشخیص بصری افسردگی کمک کند.

چشم‌ها احتمال دارد پنجره‌ای به سلامت روان باشند. در جهانی که نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند تغییر بزرگی ایجاد کند.

اکنون به لطف تحقیقات پیشرفته از مؤسسه فناوری استیونز، گوشی هوشمند فقط با نگاه کردن به چهره شما، ممکن است به زودی به ابزاری قدرتمند برای شناسایی علائم اولیه افسردگی تبدیل شود.

پروفسور سانگ وون بائه و راهول اسلام، دو اپلیکیشن نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌توانند شیوه تشخیص مشکلات سلامت روان را متحول کنند.

یکی از این اپلیکیشن‌ها به نام PupilSense، با تحلیل چشم‌های شما کار می‌کند.

بائه در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: «تحقیقات قبلی در سه دهه گذشته بارها نشان داده‌اند که واکنش‌ها و پاسخ‌های مردمک چشم می‌توانند با دوره‌های افسردگی مرتبط باشند.»

اپلیکیشن PupilSense هنگام استفاده از گوشی، عکس‌های سریعی از چشمان می‌گیرد و اندازه مردمک‌ها را نسبت به عنبیه‌ها اندازه‌گیری می‌کند و زمانی که گوشی خود را باز یا از برنامه‌های خاصی استفاده می‌کنید، این کار را در دوره‌های کوتاه ۱۰ ثانیه‌ای انجام می‌دهد.

در یک آزمایش اولیه با ۲۵ داوطلب در طول چهار هفته، این اپلیکیشن حدود 16,000 تعامل را تحلیل کرد. بهترین نسخه PupilSense با دقت ۷۶ درصد زمان‌هایی را که افراد احساس افسردگی می‌کردند، تشخیص داد. این دقت حتی بهتر از سیستم فعلی تشخیص‌های افسردگی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند است.

بائه و اسلام همچنین روی سیستم دیگری به نام FacePsy کار می‌کنند که حالات چهره را برای درک بهتر از حالت روحی بررسی می‌کند.

بائه بیان کرد: «افسردگی با سیگنال‌های غیرکلامی مانند: حرکات عضلات صورت و حرکات سر مشخص می‌شود.»

اپلیکیشن FacePsy به صورت بی‌صدا در پس‌زمینه کار می‌کند و هنگام باز کردن گوشی یا استفاده از برنامه‌های خاص، عکس‌های سریعی از چهره شما می‌گیرد. نگران حریم خصوصی نباشید، چرا که سیستم تصاویر واقعی را بلافاصله پس از تحلیل حذف می‌کند.

تشخیص افسردگی از چهره افراد با این اپلیکیشن ‌ها امکان‌پذیر است

یک سری از یافته‌های اولیه بسیار شگفت‌انگیز بودند. به عنوان مثال، به نظر می‌رسید که لبخند زدن با علائم احتمالی افسردگی مرتبط باشد.

بائه در این باره گفت: «لبخند زدن می‌تواند یک مکانیسم مقابله‌ای باشد، به عنوان مثال افرادی که برای خود و دیگران چهره‌ای شجاعانه از خود نشان می‌دهند در حالی که در واقع احساس ناراحتی می‌کنند. یا ممکن است یک اثر جانبی از مطالعه باشد. در این مورد تحقیقات بیشتری لازم است.»

دیگر علائم احتمالی افسردگی شامل حرکات کمتر صورت در صبح و الگوهای خاصی از حرکات چشم و سر بود. به طور خاص، به نظر می‌رسید که حرکات جانبی سر در صبح ارتباط قوی با افزایش علائم افسردگی داشته باشد.

ممکن است بپرسید، چرا از گوشی‌های هوشمند برای این کار استفاده کنیم؟ پاسخ ساده است، دسترسی راحتی که ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه اکثر مردم روزانه از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، این اپلیکیشن‌ها می‌توانند ابزار قابل دسترسی برای تشخیص زودهنگام افسردگی فراهم کنند.

بائه تصریح کرد: «از آنجا که اکثر مردم جهان امروزه به طور روزانه از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، این می‌تواند یک ابزار تشخیص مفید باشد که از قبل ساخته شده و آماده استفاده است.»

برخلاف دیگر سیستم‌های مبتنی هوش مصنوعی برای تشخیص افسردگی که اغلب نیاز به استفاده از دستگاه‌های خاص دارند، این اپلیکیشن‌های مبتنی بر گوشی هوشمند می‌توانند گزینه‌ای راحت‌تر و کمتر مزاحم باشند.

در حالی که این فناوری‌ها نویدبخش هستند، هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارند. سیستم PupilSense اکنون به صورت منبع باز در GitHub در دسترس است و به دیگر محققان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا روی این کار پیشگامانه کار کنند.

در مورد FacePsy، بائه این مطالعه اولیه را یک گام بزرگ به سوی یک ابزار تشخیصی فشرده، ارزان و آسان برای استفاده می‌بیند.

تیم تحقیقاتی یافته‌های خود را در کنفرانس بین‌المللی ACM در مورد تعامل انسان و کامپیوتر موبایل (MobileHCI) در استرالیا ارائه دادند.

نوشته اپلیکیشن های تشخیص افسردگی از چهره افراد ساخته شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow