تلگرام به پایگاه اصلی جنایتکاران آسیای جنوب‌شرقی تبدیل شد

گزارشی جدید از سازمان ملل نشان می‌دهد که پلتفرم پیام‌رسان تلگرام به پاتوق اصلی بازارهای سیاه جنایتکاران قدرتمند در آسیای جنوب‌شرقی تبدیل شده است. به‌گزارش تک‌ناک، گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که باندهای جنایی سازمان‌یافته در جنوب‌شرق آسیا به‌طور فزاینده‌ای از پلتفرم پیام‌رسان تلگرام به‌عنوان بستری امن برای فعالیت‌های غیرقانونی خود بهره می‌برند. این […] نوشته تلگرام به پایگاه اصلی جنایتکاران آسیای جنوب‌شرقی تبدیل شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۷ مهر , ۱۴۰۳ - 02:00
 0  4
تلگرام به پایگاه اصلی جنایتکاران آسیای جنوب‌شرقی تبدیل شد

گزارشی جدید از سازمان ملل نشان می‌دهد که پلتفرم پیام‌رسان تلگرام به پاتوق اصلی بازارهای سیاه جنایتکاران قدرتمند در آسیای جنوب‌شرقی تبدیل شده است.

به‌گزارش تک‌ناک، گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که باندهای جنایی سازمان‌یافته در جنوب‌شرق آسیا به‌طور فزاینده‌ای از پلتفرم پیام‌رسان تلگرام به‌عنوان بستری امن برای فعالیت‌های غیرقانونی خود بهره می‌برند. این گزارش تحولی اساسی در شیوه‌نامه عملیاتی گروه‌های مجرمانه در منطقه را نشان می‌دهد و بر اهمیت رویکردهای جدید برای مقابله با جرایم سایبری تأکید می‌کند.

اتهامات وارده به تلگرام در این گزارش در راستای نگرانی‌های فزاینده مقام‌های بین‌المللی درباره سوء‌استفاده از پلتفرم‌های رمزنگاری‌شده برای فعالیت‌های مجرمانه قرار می‌گیرد. پیش‌از‌این، دولت فرانسه با اتخاذ رویکردی قانونی، مدیرعامل تلگرام را به‌دلیل تسهیل فعالیت‌های مجرمانه در این پلتفرم تحت پیگرد قرار داده بود.

گزارش دفتر سازمان ملل متحد برای مواد مخدر و جرم (UNODC) می‌گوید که داده‌های هک‌شده ازجمله جزئیات کارت اعتباری و رمزهای عبور و تاریخچه مرورگر به‌طور گسترده در تلگرام معامله می‌شوند. طبق گزارش، ابزارهای ضروری برای جرایم سایبری ازجمله نرم‌افزارهای به‌اصطلاح دیپ‌فیک طراحی‌شده برای کلاه‌برداری و بدافزارهای سرقت داده به‌طور گسترده فروخته می‌شوند. این در حالی‌ است که صرافی‌های غیرمجاز ارز دیجیتال نیز خدمات پول‌شویی ارائه می‌دهند.

در یکی از تبلیغات به زبان چینی، ادعایی مبنی‌بر جابه‌جایی روزانه ۳ میلیون دلار آمریکا به‌صورت استیبل‌کوین (USDT) از‌طریق کانال‌های غیرقانونی مطرح شده است. این گزارش به شواهد محکمی مبنی‌بر وجود بازارهای سیاه داده در بستر تلگرام اشاره می‌کند که در آن، فروشندگان به‌دنبال هدف قرار‌دادن گروه‌های مجرمانه سازمان‌یافته فرامرزی مستقر در جنوب‌شرق آسیا هستند. این یافته‌ها حاکی از آن است که پلتفرم‌های پیام‌رسانی مانند تلگرام به محیطی مساعد برای تسهیل فعالیت‌های جنایتکاران تبدیل شده است و نیازمند نظارت و کنترل‌های امنیتی بیشتری هستند.

گزارشی جدید از سازمان ملل نشان می‌دهد که پلتفرم پیام‌رسان تلگرام به پاتوق اصلی بازارهای سیاه برای شبکه‌های جنایی قدرتمند در آسیای جنوب شرقی تبدیل شده است.

جنوب‌شرق آسیا به‌عنوان مرکز اصلی صنعت چند‌میلیارد‌دلاری ظهور کرده است که با طرح‌های کلاه‌برداری قربانیان را در سراسر جهان هدف قرار می‌دهد. بسیاری از این گروه‌ها سندیکا‌های چینی هستند که از مجتمع‌های مستحکم با کارکنان قاچاق‌شده فعالیت می‌کنند. UNODC می‌گوید که این صنعت سالانه بین ۲۷/۴ تا ۳۶/۵ میلیارد دلار تولید می‌کند.

دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار روس‌تبار تلگرام، در ماه آگوست در پاریس و اتهام وی مبنی‌بر تسهیل فعالیت‌های مجرمانه از‌جمله انتشار محتوای آزاردهنده کودکان در این پلتفرم، ابعاد جدیدی به بحث درباره مسئولیت‌پذیری ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین افزوده است. این رویداد مرزهای بین آزادی‌بیان و الزامات قانونی در حوزه فضای سایبر را به چالش کشیده است. همچنین، ضرورت وضع مقررات شفاف و کارآمد برای مقابله با سوء‌استفاده از پلتفرم‌های آنلاین را بیش‌از‌پیش آشکار ساخته است.

پس از دستگیری و آزادی مشروط، دوروف اذعان کرد که تلگرام در پاسخ به درخواست‌های قانونی معتبر، آدرس‌های IP و شماره تلفن‌های کاربران متخلف را افشا خواهد کرد. همچنین، وی از حذف برخی قابلیت‌های پلتفرم خبر داد که به‌عنوان ابزاری برای فعالیت‌های مجرمانه سوءاستفاده شدند.

بندیکت هوفمن، معاون نماینده UNODC در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بر این موضوع تأکید کرد که تلگرام محیطی مساعد برای فعالیت‌های مجرمانه فراهم کرده بود. وی افزود:

این امر به افزایش چشمگیر ریسک بهره‌برداری از داده‌های کاربران در فعالیت‌های مجرمانه‌ای همچون کلاه‌برداری منجر شده است.

گزارشی جدید از سازمان ملل نشان می‌دهد که پلتفرم پیام‌رسان تلگرام به پاتوق اصلی بازارهای سیاه برای شبکه‌های جنایی قدرتمند در آسیای جنوب شرقی تبدیل شده است.

گزارش حاکی از آن است که سودآوری درخورتوجه فعالیت‌های مجرمانه سازمان‌یافته در منطقه، این گروه‌ها را بر آن داشته است تا با اتخاذ رویکردهای نوآورانه، مدل کسب‌وکار خود را متحول کنند. ادغام فناوری‌های نوظهور نظیر بدافزارهای پیشرفته و هوش مصنوعی مولد و تکنیک‌های دیپ‌فیک در عملیات جنایی، گواهی بر این امر است.

UNODC بیش از ۱۰ ارائه‌دهنده خدمات دیپ‌فیک را شناسایی کرده است که به‌طور خاص روی ارتقای توانمندی‌های مجرمان سایبری در منطقه جنوب‌شرقی آسیا تمرکز دارند. در رویدادی مرتبط در آسیا، پلیس کره‌جنوبی که به‌عنوان یکی از اهداف اصلی حملات پورنوگرافی دیپ‌فیک شناخته می‌شود، تحقیقاتی را درباره نقش پلتفرم تلگرام در تسهیل جرایم جنسی آنلاین آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که جنایتکاران سایبری با بهره‌گیری از چت‌بات‌های تلگرام، به اطلاعات حساس شرکت بیمه هندی، Star Health، از‌جمله داده‌های شخصی بیمه‌شدگان و اطلاعات مالی و پزشکی دسترسی غیرمجاز پیدا کرده است. در پی این حادثه، این شرکت برای طرح شکایت علیه پلتفرم تلگرام اقدام کرده است.

نوشته تلگرام به پایگاه اصلی جنایتکاران آسیای جنوب‌شرقی تبدیل شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow