دانشمندان با این ایده می‌خواهند انسان را از انقراض نجات دهند

ایده نابودی بشریت شاید مانند داستان‌های علمی تخیلی به نظر برسد، اما ممکن است در میلیون‌ها یا حتی هزاران سال آینده به واقعیت تبدیل شود. خوشبختانه، دانشمندان دانشگاه ساوت‌همپتون راهکاری جدید برای نجات انسان‌ها ارائه کرده‌اند که به گفته آنان در یک کریستال حافظه‌ای ۵ بعدی نهفته است. این کریستال که توانسته اطلاعات کامل ژنوم …

۲۲ مهر , ۱۴۰۳ - 21:00
 0  4
دانشمندان با این ایده می‌خواهند انسان را از انقراض نجات دهند

ایده نابودی بشریت شاید مانند داستان‌های علمی تخیلی به نظر برسد، اما ممکن است در میلیون‌ها یا حتی هزاران سال آینده به واقعیت تبدیل شود. خوشبختانه، دانشمندان دانشگاه ساوت‌همپتون راهکاری جدید برای نجات انسان‌ها ارائه کرده‌اند که به گفته آنان در یک کریستال حافظه‌ای ۵ بعدی نهفته است.

این کریستال که توانسته اطلاعات کامل ژنوم انسان را در خود ذخیره کند، به‌عنوان یک نقشه راه برای بازگرداندن بشریت از انقراض مطرح شده است. این کریستال اکنون در “آرشیو حافظه بشر” در یک غار نمکی در هال‌اشتات، اتریش، نگهداری می‌شود.

کریستال حافظه ۵ بعدی چیست؟

کریستال حافظه ۵ بعدی اولین بار در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۴ توسط مرکز تحقیقات اپتو‌الکترونیک دانشگاه ساوت‌همپتون ساخته شد. این ماده به‌عنوان بادوام‌ترین رسانه ذخیره‌سازی دیجیتال در جهان شناخته می‌شود و در دمای اتاق به مدت ۳۰۰ کوینتیلیون سال پایدار باقی می‌ماند. همچنین در دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد طول عمر تخمینی آن ۱۳.۸ میلیارد سال است و می‌تواند تا ۳۶۰ ترابایت اطلاعات را ذخیره کند.

این فناوری ذخیره‌سازی اطلاعات به ادعای محققان می‌تواند برای میلیاردها سال دوام بیاورد و برخلاف سایر روش‌های ذخیره‌سازی که با گذشت زمان فرسوده می‌شوند، این کریستال می‌تواند بدون از دست دادن داده‌ها در دماهای بالا و طولانی‌مدت اطلاعات را حفظ کند. همچنین، این کریستال در برابر شرایط سخت فیزیکی مانند دماهای بسیار بالا و پایین، آتش‌سوزی و حتی تشعشعات کیهانی مقاوم است.

کارکرد و مزایای این کریستال

دانشمندان از لیزرهای فوق‌العاده سریع برای حک کردن داده‌ها درون ساختارهای نانو موجود در سیلیکا استفاده کرده‌اند. این کریستال همچنین شامل یک کلید بصری است که اطلاعاتی درباره عناصر جهانی (هیدروژن، اکسیژن، کربن و نیتروژن)، چهار باز DNA (آدنین، سیتوزین، گوانین و تیمین) و چگونگی قرارگیری آنها در ساختار دو رشته‌ای DNA را نشان می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند روزی در آینده برای بازسازی گونه‌های پیچیده مانند گیاهان و حیوانات مفید واقع شود.

اگرچه در حال حاضر امکان ساخت مصنوعی انسان‌ها تنها با استفاده از اطلاعات ژنتیکی وجود ندارد، اما با پیشرفت‌های آینده، داده‌های موجود در این کریستال می‌توانند به‌عنوان منبعی پایدار برای بازسازی گونه‌های پیچیده به‌کار گرفته شوند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow