رقیب نورالینک مدعی بازگردانی بینایی به افراد نابینا شد

سال‌ها بود که شرکت‌کنندگان در آزمایش، بینایی مرکزی خود که برای دیدن دقیق حروف، چهره‌ها و جزئیات حیاتی است، از دست داده بودند. اما اکنون، پس از دریافت یک ایمپلنت چشمی تجربی به‌عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی، برخی از این افراد قادر به دیدن و خواندن متن از کتاب، بازی ورق، و حل جدول …

۰۶ آبان , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  4
رقیب نورالینک مدعی بازگردانی بینایی به افراد نابینا شد

سال‌ها بود که شرکت‌کنندگان در آزمایش، بینایی مرکزی خود که برای دیدن دقیق حروف، چهره‌ها و جزئیات حیاتی است، از دست داده بودند. اما اکنون، پس از دریافت یک ایمپلنت چشمی تجربی به‌عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی، برخی از این افراد قادر به دیدن و خواندن متن از کتاب، بازی ورق، و حل جدول شده‌اند، هرچند عملا نابینا هستند. Science Corporation، شرکت کالیفرنیایی توسعه‌دهنده این ایمپلنت، این هفته نتایج اولیه را اعلام کرد.

مدیرعامل این شرکت، مکس هوداک، که پیشتر رئیس Neuralink بود، با دیدن ویدئوی یک بیمار نابینا که با استفاده از این ایمپلنت در حال خواندن بود، شگفت‌زده شد و سال گذشته فناوری Prima را از شرکت Pixium Vision خریداری کرد.

ایمپلنت Prima شامل یک تراشه ۲ میلی‌متری است که در طول یک جراحی ۸۰ دقیقه‌ای زیر شبکیه چشم کار گذاشته می‌شود. عینک مخصوص دارای دوربینی است که اطلاعات بصری را ضبط کرده و الگوهایی از نور مادون قرمز را به تراشه می‌فرستد. تراشه مانند یک پنل خورشیدی کوچک عمل کرده و این نور را به الگوهای تحریک الکتریکی تبدیل می‌کند که به مغز ارسال می‌شوند و مغز این سیگنال‌ها را به‌عنوان تصویر درک می‌کند، شبیه‌سازی فرایند طبیعی بینایی.

تلاش‌های قبلی برای بازیابی بینایی، تنها موفق به تولید نقاط نورانی یا همان فسفن‌ها در میدان دید افراد شده بودند، که به‌عنوان نقاط سفید در دید ظاهر می‌شدند. اما این روش‌ها هرگز بینایی طبیعی را بازسازی نمی‌کردند.

هوداک می‌گوید ایمپلنت Prima با سایر ایمپلنت‌های شبکیه‌ای متفاوت است و قادر است “بینایی شکل‌دار” را ارائه دهد؛ یعنی تشخیص اشکال، الگوها و سایر عناصر بصری اجسام. با این حال، دید کاربران کاملاً “طبیعی” نیست و شامل رنگ نمی‌شود؛ در عوض، تصویری پردازش‌شده با ته‌رنگ زرد می‌بینند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow