سری آیفون 16 اندرویدی ترین آیفون تاریخ خواهد بود؟!

زمانی بود که کاربران اندروید و آیفون مانند دو تیم فوتبال رقیب بودند که همیشه سعی داشتند یکدیگر را زیر سوال ببرند، با هم دعوا کنند یا حداقل به مشاجره‌های لفظی بپردازند. اما آن روزها دیگر به سر آمده است، زیرا گوشی‌های هوشمند آنقدر به هم شبیه شده‌اند که هر نوع رقابتی میان آن‌ها سطحی […]

۱۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 19:59
 0  3
سری آیفون 16 اندرویدی ترین آیفون تاریخ خواهد بود؟!

زمانی بود که کاربران اندروید و آیفون مانند دو تیم فوتبال رقیب بودند که همیشه سعی داشتند یکدیگر را زیر سوال ببرند، با هم دعوا کنند یا حداقل به مشاجره‌های لفظی بپردازند. اما آن روزها دیگر به سر آمده است، زیرا گوشی‌های هوشمند آنقدر به هم شبیه شده‌اند که هر نوع رقابتی میان آن‌ها سطحی و بی‌معنی به نظر می‌رسد!

این تغییرات دلایل متعددی دارد که قصد داریم به صورت عینی به تشریح آن‌ها بپردازم. اما با وجود این که ممکن است این متن شامل نظرات شخصی نویسنده باشد، فکر نمی‌کنیم باعث ایجاد نزاعی بین طرفداران اندروید و آیفون شود، زیرا همان‌طور که گفتیم زمانه تغییر کرده است.

اپل به زودی سری آیفون 16 را رونمایی و وارد بازار خواهد کرد. مجموعه‌ای که بیش از پیش نشان دهنده تساوی گوشی‌های هوشمند است. حدود یک دهه پیش، صفحه نمایش‌های بزرگ راه را برای این تساوی یک شکل شدن باز کردند. سپس، نوآوری‌ها به تدریج کاهش یافت و به جای تغییرات چشمگیر، فقط بهبودهای جزئی صورت گرفت. اکنون، تفاوت بین دستگاه‌های آیفون و اندروید، که زمانی به عنوان مظهر تنوع در دنیای موبایل شناخته می‌شدند، در حال کم رنگ شدن است.

شتر دیدی ندیدی!

شباهت آیفون 16 و اندروید

یکی از مهمترین تغییراتی که اخیراً در دنیای گوشی‌های هوشمند رخ داده، معرفی iOS 18 است. هر چند دیگر این خبر جدید نیست، اما همچنان یکی از مباحث داغ محسوب می‌شود. قابلیت تغییر چیدمان آیکون‌ها در صفحه اصلی که یکی از بزرگترین مزایای اندروید نسبت به آیفون بود، اکنون در iOS هم در دسترس قرار دارد (البته هنوز در مرحله تست بتا می‌باشد).

قابلیت شخصی‌سازی آیکون‌ها نیز به شدت به طراحی Material You در اندروید شبیه است. دلیل این تغییرات چیست؟ یکی از نقاط قوت اصلی آیفون‌ها همیشه یکنواختی و هماهنگی ظاهری آن‌ها بود، اما اکنون اپل می‌خواهد کاربران بتوانند ظاهر رابط کاربری را تغییر دهند. چرا؟!

این موضوع در مورد شخصی‌سازی کنترل سنتر، میانبرهای صفحه قفل و حتی RCS (خدمات ارتباطی غنی) نیز صدق می‌کند. همچنین، ما اکنون یک حالت بازی اختصاصی را شاهد هستیم در حالی که اپل سال‌ها تاکید می‌کرد گوشی‌های آیفون نیازی به آن ندارند! به راستی دلیل واقعی این تغییرات چیست؟ آیا اپل از ایده‌پردازی و نوآوری واقعی تهی شده، یا این‌ها همگی به دلیل تحلیل‌های بازاریابی بوده و اقداماتی در راستای افزایش فروش هستند؟ هر چه که هست، اپل آرام آرام به سمتی پیش می‌رود که گوشی‌هایش شباهت زیادی به مدل‌های اندرویدی پیدا می‌کنند و شاید از هویت اصلی‌شان دور شوند. تنها خواسته‌ای هم که از کاربران پروپاقرص خود دارد این است: شتر دیدی ندیدی!

کنار گذاشته شدن پورت لایتنینگ به نفع USB-C

شباهت آیفون 16 و اندروید

در کنار این تغییرات نرم افزاری که به آن‌ها اشاره کردم، اضافه شدن پورت USB-C به قسمت پایین سری آیفون 16 این مجموعه را حتی بیشتر شبیه به دستگاه‌های اندرویدی کرده است.

صادقانه بگوییم، شخصاً از کانکتور لایتنینگ چندان ناراضی نبودیم. هر چه که بود، این پورت حس انحصاری بودن را به کاربران آیفون می‌داد و اتصال نری روی کابل هم منطقی‌تر به نظر می‌رسید (برخلاف USB-C که سوکت روی کابل به صورت مادگی طراحی شده است). تقارن داشتن و امکان اتصال از هر دو طرف بدون نیاز به توجه به جهت آن هم جالب بود و این قابلیت قبل از USB-C توسط اپل ارائه شده بود.

اینکه در اینجا از کانکتور لایتنینگ تعریف می‌کنیم، منظورمان بد بودن USB-C نیست، بلکه تنها می‌خواهیم بگوییم که اپل به دلیل فشارهای اتحادیه اروپا این ویژگی خاص خود را از دست داده است. در نهایت، این تغییر به نفع همگان خواهد بود؛ چرا که در درازمدت به معنی کاهش تعداد کابل‌های موجود و احتمالاً شارژ سریع‌تر و انتقال داده‌های بهتر خواهد بود، اما به هر حال چیزی است که اکنون طرفداران آیفون باید با آن کنار بیایند.

هوش مصنوعی، عامل تشابه بیشتر آیفون و اندروید

شباهت آیفون 16 و اندروید

اپل طبق عادت خود، وقتی نتوانست مدل زبانی بزرگ یا LLM مخصوص خود را ابداع کند، تصمیم گرفت که نام دیگری را برای آن به کار ببرد! به این ترتیب، “Apple Intelligence” وارد عرصه شد.

اکثر ویژگی‌های هوش مصنوعی که در Apple Intelligence وجود دارند و تست شده‌اند، کارهایی مشابه آنچه سایر مدل‌های زبانی بزرگ انجام می‌دهند، انجام می‌دهند. تنها با این تفاوت که اپل از نام‌های متفاوتی برای هر کدام استفاده می‌کند! ویژگی “Image Playground” عملاً همان کاری را انجام می‌دهد که دستگاه‌های پیکسل و گلکسی دو نسل پیش انجام می‌دادند، یعنی ایجاد تصاویر از طریق دستورات متنی یا تصویری.

ویژگی “Clean Up” هم همان “Magic Eraser” است که سال‌هاست در دسترس داریم، و خدمات هوش مصنوعی مربوط به ترجمه و رونویسی نیز مدتی است که وجود دارند.

نسخه هوش مصنوعی سیری در آیفون 16 صرفاً همان “Gemini” یا “Galaxy AI” برای کاربران iOS است، و در نهایت “Apple Intelligence” باعث می‌شود که آیفون 16 حتی بیشتر از قبل شبیه به اندروید شود، زیرا بیشتر کاربران اندروید از قبل با این ویژگی‌ها آشنا هستند، حتی اگر بازسازی شده و نام‌های دیگری برایشان در نظر گرفته شده باشد.

اکوسیستمی که دیگر مخصوص اپل نیست!

شباهت آیفون 16 و اندروید

اما اکوسیستم اپل همچنان به قوت خود باقی است و مطمئناً شما هم خواهید گفت که به همان نرمی و روانی قبل کار می‌کند. این درست است، اما دیگران (مانند سامسونگ) نیز به این سطح رسیده‌اند و اپل دیگر تنها دارنده کلید ورود به یک اکوسیستم بزرگ و انحصاری نیست.

به عنوان مثال، حلقه گلکسی رینگ را در نظر بگیرید. این محصول به صورت انحصاری با ابزار Samsung Health کار می‌کند و نمی‌توانید آن را با سایر گوشی‌های اندرویدی استفاده کنید. سایر برندها نیز شروع به استفاده از این نوع ترفندها کرده‌اند، و وقتی چنین روندی به برندهای چینی هواوی، شیائومی، آنر و امثال آن نیز برسد، کاملاً برای اپل نگران کننده می‌شود.

بنابراین، در این مورد، این‌طور نیست که اپل عمداً سعی کرده سری آیفون 16 را شبیه به اندروید کند؛ بلکه برعکس، برندهای اندرویدی فاصله را از سمت خود کاهش داده‌اند.

عامل قیمت

شباهت آیفون 16 و اندروید

گوشی‌های آیفون اپل برای مدت‌های طولانی به عنوان نماد لوکس بودن شناخته می‌شدند و یکی از دلایل اصلی آن قیمت بالای آن‌ها بود. شاید این یک کلیشه قدیمی باشد، اما دستگاه‌های آیفون اولیه معمولاً گران‌تر از پرچمداران اندروید بودند.

اکنون به نظر می‌رسد که این عامل قیمت کاملاً از بین رفته است. سامسونگ نه تنها قیمت‌های آیفون را در چند نسل اخیر تقلید کرده، بلکه گاهی حتی اپل را نیز در این زمینه پشت سر گذاشته است!

سایر برندها (به ویژه سونی) نیز پا را فراتر گذاشته‌اند و برای یک گوشی پرچمدار همان مبلغی را دریافت می‌کنند که برای یک گوشی تاشو باید پرداخت. و اگر درباره تاشوها صحبت کنیم، هر چه اپل بیشتر در معرفی اولین گوشی تاشو خود تأخیر کند، احتمال بیشتری وجود دارد که این دستگاه کاملاً شبیه به اندروید باشد، و مردم اپل را به دلیل کپی‌برداری از گوشی‌های تاشو که نسل‌هاست وجود دارند، سرزنش خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به هیچ وجه قصد مقایسه گوشی‌های اندرویدی با آیفون‌های اپل را نداشتیم و نمی‌خواهیم بگوییم یکی بر دیگری برتری دارد. تنها چیزی که ما را نگران کرده، هم‌شکل شدن روزافزون گوشی‌های هوشمند و از بین رفتن تنوع در این بازار است.

گاهی اوقات حتی فکر می‌کنیم که ما خودمان هم به عنوان خریداران گوشی‌های هوشمند، در این مسئله مقصر هستیم. در واقع، این نتیجه‌ای است که بر اساس آمار فروش می‌توان به آن دست یافت. درست است که بسیاری از ما از روزهای خوب گذشته و تنوع زیادی که در بازار گوشی‌ها وجود داشت، با افسوس و حسرت یاد می‌کنیم، اما در نهایت آیفون 14 یا گلکسی اس 22 خود را به مدل جدیدتر ارتقاء می‌دهیم، حتی اگر تفاوت مدل جدید با مدل‌های فعلی تقریباً غیرقابل توجه باشد.

شما چه فکری می‌کنید؟ آیا سری آیفون 16 اپل بیشترین شباهت را به اندروید پیدا کرده است؟ و اگر پاسخ‌تان مثبت است این موضوع چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ نظرات خود را حتماً از طریق بخش کامنت‌ها در زیر همین مطلب با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow