سیستم فایل ویندوز ۱۱ نسخه 24H2 بهبود بخشیده است؛ اما نه برای همه

مایکروسافت تغییراتی مثبت در سیستم فایل ویندوز ۱۱ ایجاد کرده است؛ اما این تغییرات درحال‌حاضر برای همه‌ی کاربران در‌دسترس نیست. به‌گزارش تک‌ناک، دیروز هم‌زمان با انتشار به‌روزرسانی ویژگی‌های ویندوز ۱۱ نسخه 24H2، مایکروسافت جزئیات فنی نسخه‌های ویندوز ۱۱ LTSC 2024 و 24H2 را برای دستگاه‌های تحت‌مدیریت منتشر کرد. یکی از ویژگی‌های جدید مهم در LTSC، […] نوشته سیستم فایل ویندوز ۱۱ نسخه 24H2 بهبود بخشیده است؛ اما نه برای همه اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۲ مهر , ۱۴۰۳ - 05:00
 0  4
سیستم فایل ویندوز ۱۱ نسخه 24H2 بهبود بخشیده است؛ اما نه برای همه

مایکروسافت تغییراتی مثبت در سیستم فایل ویندوز ۱۱ ایجاد کرده است؛ اما این تغییرات درحال‌حاضر برای همه‌ی کاربران در‌دسترس نیست.

به‌گزارش تک‌ناک، دیروز هم‌زمان با انتشار به‌روزرسانی ویژگی‌های ویندوز ۱۱ نسخه 24H2، مایکروسافت جزئیات فنی نسخه‌های ویندوز ۱۱ LTSC 2024 و 24H2 را برای دستگاه‌های تحت‌مدیریت منتشر کرد.

یکی از ویژگی‌های جدید مهم در LTSC، معرفی درایو توسعه (Dev Drive) مبتنی‌بر VHD با استفاده از سیستم فایل مقاوم (ReFS) است. این ویژگی که نخستین‌بار در کنفرانس بیلد ۲۰۲۳ معرفی شد، به‌گفته‌ی مایکروسافت، تا ۳۰ درصد افزایش عملکرد را درمقایسه‌با سیستم‌های قبلی ارائه می‌دهد.

نئووین می‌نویسد که امروز، ردموندی‌ها اعلام کردند که سیستم فایل Resilient File System (ReFS) در ویندوز ۱۱ نسخه 24H2 با بهره‌گیری از ویژگی کپی‌برداری بلوکی (Block Cloning)، شاهد بهبود درخورتوجهی در عملکرد خواهد بود. این ویژگی که از سال ۲۰۱۶ در نسخه‌های سرور ویندوز موجود بوده است، اکنون برای اولین‌بار در نسخه‌های کلاینت ویندوز ۱۱ نیز در‌دسترس قرار می‌گیرد.

بهبود فایل سیستم ویندوز ۱۱ نسخه 24H2

مایکروسافت اعلام کرده است:

با‌توجه‌به استفاده از سیستم فایل ReFS در درایو توسعه، پشتیبانی از کپی‌برداری بلوکی به بهبود چشمگیر عملکرد در عملیات کپی منجر می‌شود. این بهبود شامل کاهش زمان تکمیل کپی و کاهش عملیات ورودی/خروجی به ذخیره‌سازی زیرین و در‌نتیجه افزایش کارایی و ظرفیت مؤثر ذخیره‌سازی است.

کپی‌برداری بلوکی تکنیکی است که در آن سیستم‌عامل ویندوز برای بهینه‌سازی عملیات کپی و جابه‌جایی فایل‌ها، به‌جای کپی کامل بلوک‌های داده، صرفاً اشاره یا مرجع جدیدی به بلوک‌های داده موجود ایجاد می‌کند. بدین‌ترتیب، فایل جدید بدون نیاز به کپی فیزیکی داده‌ها، به همان بلوک‌های داده‌ای ارجاع می‌دهد که فایل اصلی به آن‌ها اشاره می‌کند. این ارتقا به کارایی بهتر سیستم فایل منجر شده است که به‌طور مستقیم در کاهش میزان اشغال فضای دیسک و افزایش سرعت عملیات کپی و انتقال و ویرایش فایل‌ها نمود پیدا می‌کند.

همان‌طور‌که نئووین پیش‌تر گزارش داده بود، این ویژگی نوآورانه هنوز در مراحل توسعه قرار دارد. نتایج آزمایش‌های اولیه حاکی از بهبود عملکرد درخورتوجه در سیستم فایل ReFS با فعال‌سازی قابلیت کپی‌برداری بلوکی است. این بهبود بسته به حجم فایل، بین ۱۸ تا ۹۴ درصد در‌مقایسه‌با سیستم فایل سنتی NTFS متغیر است.

سیستم فایل NTFS از ویژگی‌هایی نظیر کپی‌برداری بلوکی پشتیبانی نمی‌کند؛ به‌همین‌دلیل، کاربران عادی نمی‌توانند از مزایای چنین بهبودهایی بهره‌مند شوند. با‌این‌حال، برخلاف ادعای مایکروسافت که با استناد به مطالعه‌ی سفارشی و ارقام اغراق‌آمیز بهبود عملکرد را نشان می‌دهد، مثال ارائه‌شده نمونه‌ای واقعی از افزایش عملکرد است.

نوشته سیستم فایل ویندوز ۱۱ نسخه 24H2 بهبود بخشیده است؛ اما نه برای همه اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow