شکسته شدن بی‌سابقه رکورد گرما در سراسر جهان

در سال جاری تعداد بی‌سابقه‌ای از رکوردهای گرما در سراسر جهان شکسته شده است که این افزایش دماهای شدید نگرانی‌های گسترده‌ای درباره تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن بر محیط زیست و زندگی انسان‌ها ایجاد کرده است. به گزارش تکناک و  به نقل از گاردین،کارشناسان هشدار داده‌اند که این روند ممکن است در آینده نزدیک ادامه... نوشته شکسته شدن بی‌سابقه رکورد گرما در سراسر جهان اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۸ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
شکسته شدن بی‌سابقه رکورد گرما در سراسر جهان

در سال جاری تعداد بی‌سابقه‌ای از رکوردهای گرما در سراسر جهان شکسته شده است که این افزایش دماهای شدید نگرانی‌های گسترده‌ای درباره تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن بر محیط زیست و زندگی انسان‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش تکناک و  به نقل از گاردین،کارشناسان هشدار داده‌اند که این روند ممکن است در آینده نزدیک ادامه یابد و به وقوع رویدادهای آب و هوایی شدیدتری منجر شود.

رکوردهای ملی در نقاط مختلف جهان به شکلی چشمگیر در حال تغییر هستند. مکزیک در 20 ژوئن در شهر Tepache دمای بی‌سابقه 52 درجه سانتیگراد را تجربه کرد. در طرف دیگر دنیا، جزایر Cocos در استرالیا در 7 آوریل، برای سومین بار در سال جاری، به دمای 32.8 درجه سانتیگراد رسید.

اما بیشترین گرما در مناطق استوایی متمرکز بوده است. در 7 ژوئن، مصر در Aswan دمای 50.9 درجه سانتیگراد را به عنوان بالاترین رکورد ملی خود ثبت کرد. چند روز پیش از آن، چاد در Faya دمای 48 درجه سانتیگراد را ثبت کرد. همچنین در 1 می، غنا در Navrongo دمای 44.6 درجه سانتیگراد را ثبت کرد، در حالی که لائوس با 43.7 درجه سانتیگراد در Tha Ngon وارد سطح جدیدی از گرما شد. هررا اشاره کرده که مناطق استوایی به مدت 15 ماه متوالی هر روز رکوردهای جدیدی ثبت کرده‌اند.

هررا، یک کاستاریکایی است که 35 سال است به بررسی رکوردهای اقلیمی می‌پردازد و نقش مهمی در پایش دمای جهانی ایفا می‌کند. از سال 2007، رکوردهای بین‌المللی توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) ثبت می‌شود و هررا بررسی هر یک از این رکوردها را در یک فرآیند زمان‌بر توسط پانل‌های کارشناسی انجام می‌دهد. اما رکوردهای ملی و زیر ملی توسط تعداد زیادی از سازمان‌ها به صورت ساعتی یا روزانه به‌روزرسانی می‌شوند. هررا این رکوردها را به سرعت جمع‌آوری کرده، با منابع محلی بررسی مجدد می‌کند و به‌روزرسانی‌ها را در حساب X خود با نام “Extreme Temperatures Around the World” منتشر می‌کند.

یافته‌های او معمولاً با اطلاعات موسسات بزرگ همخوانی دارد و گاهی از آن‌ها جلوتر است، و هشدارهایی در مورد گرم‌شدن سریع جهان ارائه می‌دهد. سرویس تغییرات اقلیمی Copernicus، آژانس نظارتی اتحادیه اروپا، اخیراً گزارش داده است که ژوئن سیزدهمین ماه متوالی با ثبت رکورد دمای ماهانه بوده است و دماها 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین پیش‌صنعتی است که به موج‌های گرمای شدیدتر، بارش‌های سنگین‌تر، خشکسالی‌ها، کاهش صفحات یخی و تسریع در افزایش سطح دریاها و گرمایش اقیانوس‌ها منجر شده است.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نیز اعلام کرده است که تاکنون حداقل 10 کشور دمای بالای 50 درجه سانتیگراد را در سال جاری ثبت کرده‌اند.

کارلو بونتمپو، مدیر Copernicus، اظهار کرده که روند ثبت رکوردهای ناخواسته ادامه دارد:

“حتی اگر این دوره از تغییرات شدید در نقطه‌ای پایان یابد، ما همچنان شاهد شکستن رکوردهای جدید خواهیم بود، مگر اینکه از افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو و اقیانوس‌ها جلوگیری کنیم.”

تلاش‌ها برای کاهش گرما تاکنون بی‌نتیجه بوده است. داده‌های اولیه ماهواره Copernicus ERA5 نشان می‌دهد که 22 ژوئیه گرم‌ترین روز در تاریخ زمین ، با میانگین دمای  17.15 درجه سانتیگراد در سطح جهانی ثبت شده است.

هررا ابراز امیدواری کرده است که هشدارهای مربوط به آب و هوای شدید بتواند جهان را برای آنچه در آینده در پیش است، آماده کند و تهدیدها برای زندگی، زیرساخت‌ها و اقتصادها را کاهش دهد. او گفت:

“در دوران آب و هوای شدید، انسان‌ها و دیگر گونه‌ها تحت فشار یا در معرض خطر قرار می‌گیرند، بنابراین این دوره‌ها زمانی است که ما بیشترین آسیب‌پذیری را داریم.”

شهر Faya در چاد تاکنون دو بار در سال جاری به دمای 48 درجه سانتیگراد رسیده است.
شهر Faya در چاد تاکنون دو بار در سال جاری به دمای 48 درجه سانتیگراد رسیده است.

رکوردهای ملی و منطقه‌ای هواشناسی که در سال جاری شکسته یا برابر شده‌اند به شرح زیر است:

  • 28 فوریه: جزایر Cocos بالاترین دمای خود را با 32.8 درجه سانتیگراد ثبت کرد. این دما مجدداً در 29 فوریه و 7 آوریل تکرار شد.
  • 6 مارس: کاستاریکا رکورد ملی خود را با 41 درجه سانتیگراد در Cerro Huacalito شکست. این رکورد مجدداً در 23 مارس با 41.5 درجه سانتیگراد در همان مکان بهبود یافت.
  • 12 مارس: Comoros رکورد ملی خود را با 36.2 درجه سانتیگراد در فرودگاه Hahaya شکست.
  • 13 مارس: کنگو رکورد ملی خود را با 39.6 درجه سانتیگراد در Impfondo شکست.
  • 24 مارس: مالدیو رکورد ملی خود را با 35.1 درجه سانتیگراد در Hanimadhoo شکست. این دما مجدداً در 11 آوریل تکرار شد.
  • 31 مارس: توگو رکورد ملی خود را با 44 درجه سانتیگراد در Mango شکست.
  • 3 آوریل: مالی رکورد ملی خود را با 48.5 درجه سانتیگراد در Kayes شکست.
  • 10 آوریل: بلیز رکورد ملی خود را با 42.3 درجه سانتیگراد در Barton Creek ثبت کرد. این دما بعدها در 17 می در Chaa Creek تکرار شد.
  • 24 آوریل: چاد رکورد ملی خود را با 48 درجه سانتیگراد در Faya تکرار کرد. این دما مجدداً در 5 ژوئن تکرار شد.
  • 27 آوریل: کامبوج رکورد ملی خود را با 42.8 درجه سانتیگراد در Preah Viehar و Svay Leu شکست.
  • 1 می: غنا رکورد ملی خود را با 44.6 درجه سانتیگراد در Navrongo شکست.
  • 1 می: لائوس رکورد ملی خود را با 43.7 درجه سانتیگراد در Tha Ngon شکست.
  • 29 می: پالائو رکورد ملی خود را با 35 درجه سانتیگراد در فرودگاه بین‌المللی Babelthuap تکرار کرد. این رکورد در 2 ژوئن با 35.6 درجه سانتیگراد بهبود یافت.
  • 7 ژوئن: مصر رکورد ملی خود را با 50.9 درجه سانتیگراد در Aswan شکست.
  • 20 ژوئن: مکزیک رکورد ملی خود را با 52 درجه سانتیگراد در Tepache تکرار کرد.

نوشته شکسته شدن بی‌سابقه رکورد گرما در سراسر جهان اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow