فریب مرگبار عنکبوت‌ها؛ تقلید از نور حشرات برای شکار

در مطالعه‌ای جدید، دانشمندان به کشفی شگفت‌انگیز دست یافته‌اند که نشان می‌دهد برخی گونه‌های عنکبوت‌ها از ترفندهای هوشمندانه‌ای برای شکار حشرات استفاده می‌کنند. این عنکبوت‌ها با تقلید از الگوهای نوری حشرات، آن‌ها را به دام می‌اندازند. به گزارش سرویس اخبار کشفیات جدید رسانه فناوری تکنا، در مناطق برنج‌کاری و تالاب‌های ووهان چین، پدیده جالبی رخ […] منبع خبر فریب مرگبار عنکبوت‌ها؛ تقلید از نور حشرات برای شکار پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۳۰ مرداد , ۱۴۰۳ - 18:59
 0  3
فریب مرگبار عنکبوت‌ها؛ تقلید از نور حشرات برای شکار

در مطالعه‌ای جدید، دانشمندان به کشفی شگفت‌انگیز دست یافته‌اند که نشان می‌دهد برخی گونه‌های عنکبوت‌ها از ترفندهای هوشمندانه‌ای برای شکار حشرات استفاده می‌کنند. این عنکبوت‌ها با تقلید از الگوهای نوری حشرات، آن‌ها را به دام می‌اندازند.

به گزارش سرویس اخبار کشفیات جدید رسانه فناوری تکنا، در مناطق برنج‌کاری و تالاب‌های ووهان چین، پدیده جالبی رخ می‌دهد. با غروب آفتاب، هزاران کرم شب‌تاب نر به دنبال ماده‌های خود می‌گردند که با تولید نورهای منحصربه‌فرد، آن‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند. اما این جستجوی جفت، می‌تواند به یک دام مرگبار برای آن‌ها تبدیل شود.

برخی از گونه‌های عنکبوت‌های گوی‌ساز، با شناسایی این رفتار، روش هوشمندانه‌ای برای شکار این حشرات بی‌دفاع ابداع کرده‌اند. آن‌ها با به دام انداختن یک کرم شب‌تاب نر و تحریک آن به تقلید از نور ماده‌ها، موفق می‌شوند حشرات نر بیشتری را به سمت تار خود بکشانند. سارا لوئیس، زیست‌شناس برجسته، این رفتار را بسیار جذاب توصیف می‌کند. او معتقد است که این اولین بار است که دانشمندان چنین رفتار فریبکارانه‌ای را در عنکبوت‌ها مشاهده می‌کنند.

در این مطالعه، محققان به بررسی گونه خاصی از کرم‌های شب‌تاب آسیایی پرداختند. در این گونه، هم نرها و هم ماده‌ها برای جفت‌یابی از نور استفاده می‌کنند، اما الگوهای نوری آن‌ها متفاوت است. ماده‌ها با نورهای کند و تکرارشونده و نرها با نورهای سریع و متناوب جفت خود را پیدا می‌کنند.

عنکبوت‌های گوی‌ساز با تقلید از نور ماده‌ها، موفق می‌شوند نرها را به دام بیندازند و آن‌ها را به عنوان طعمه شکار کنند. محققان با انجام آزمایش‌های میدانی متعدد، این رفتار فریبکارانه را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که عنکبوت‌ها با حفظ حیات کرم شب‌تاب گرفتار شده و تحریک آن به تولید نور، موفق می‌شوند تعداد بیشتری از این حشرات را به دام بیندازند. همچنین، آن‌ها دریافتند که اگر نور کرم شب‌تاب مسدود شود، عنکبوت‌ها بلافاصله آن را می‌خورند. این نشان می‌دهد که عنکبوت‌ها به طور خاص به دنبال تقلید از نور ماده‌های کرم شب‌تاب هستند. این کشف جدید، نشان‌دهنده پیچیدگی رفتارهای شکارگری در دنیای حیوانات است و به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از سازگاری‌های شگفت‌انگیز موجودات زنده با محیط زیست خود داشته باشیم.

برای مشاهده دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر فریب مرگبار عنکبوت‌ها؛ تقلید از نور حشرات برای شکار پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow