محققان چوب جدیدی با توانایی جذب بالای کربن کشف کردند

محققان نوع جدیدی از چوب را شناسایی کردند می‌تواند با داشتن ساختاری متوسط بین سختی و نرمی جذب بالایی از کربن داشته باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نوع جدید کشف شده از چوب از درخت لاله به دست می‌آید. این درخت از میلیون‌ها سال پیش تاکنون وجود داشته اما مطالعه جدید […] منبع خبر محققان چوب جدیدی با توانایی جذب بالای کربن کشف کردند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۷ مرداد , ۱۴۰۳ - 10:59
 0  3
محققان چوب جدیدی با توانایی جذب بالای کربن کشف کردند

محققان نوع جدیدی از چوب را شناسایی کردند می‌تواند با داشتن ساختاری متوسط بین سختی و نرمی جذب بالایی از کربن داشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نوع جدید کشف شده از چوب از درخت لاله به دست می‌آید. این درخت از میلیون‌ها سال پیش تاکنون وجود داشته اما مطالعه جدید و تجزیه و تحلیل ساختار آن نشان می‌دهد نوعی چوب ناشناخته در آن وجود دارد که پیش از این هرگز کشف نشده بود. یافته‌های جدید نشان داد توانایی برخی درختان در ذخیره کربن به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

این درختان در مقیاس نانو از ساختاری تشکیل شدند که بین چوب سخت و چوب نرم قرار داشته و می‌توان آنها را به عنوان چوب میانی دسته‌بندی کرد. این نوع چوب در درخت لاله به خوبی عملکرد موثر درخت‌ها در ذخیره‌سازی کربن را توضیح می‌دهد.

ادیان لیچاکوفسکی، از دانشگاه یاگیلونیا در لهستان به همراه همکاران خود ساختار این نمونه چوب‌ها را به صورت نانو مقیاس از ۳۳ گونه درخت در باغ گیاه شناسی دانشگاه کمبریج مورد بررسی قرار دادند. نمونه‌های مربوطه از طریق تکنیکی به نام روش میکروسکوپی الکترونیکی روبشی در دمای پایین بررسی شده و در نیتروژن مایع با دمای ۲۱۰ درجه زیر صفر منجمد شدند. بدین ترتیب دانشمندان توانستند اندازه ماکروفیبریل های هر نوع چوب را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

محققان در زمان تجزیه و تحلیل نمونه‌های کشف شده دریافتند که درختان چوب سخت همانند بلوط یا توس شامل میکروفیبریل‌هایی با قطر ۱۵ نانومتر هستند در حالی که درختان چوب نرم مانند صنوبر میکروفیبریل‌های ۲۵ نانومتری یا بیشتر دارند. دو گونه بازمانده از درخت لاله و لاله چینی وجود دارند که در آنها ماکروفیبریل‌ها حدود ۲۰ نانومتر وجود داشته و آنها را می‌توان در بین دو نوع چوب سخت یا چوب نرم دسته‌بندی کرد. به گفته محققان به دلیل اینکه این درختان توانسته‌اند ماکروفیبریل‌ها را به صورت بزرگتر گسترش دهند در کاهش غلظت کربن در جو عملکرد بهتری خواهند داشت.

منبع خبر محققان چوب جدیدی با توانایی جذب بالای کربن کشف کردند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow