محققان روشی کارآمد برای تجزیه پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ابداع کردند

محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، با ابداع یک فرآیند کاتالیزوری نوآورانه، گامی بزرگ در جهت حل معضل جهانی آلودگی پلاستیک برداشته‌اند. این روش که قادر به تجزیه مؤثر پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن – دو نوع پلاستیک بسیار رایج – است، پتانسیل متحول کردن صنعت بازیافت پلاستیک را دارد. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، جان […] منبع خبر محققان روشی کارآمد برای تجزیه پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ابداع کردند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 19:59
 0  0
محققان روشی کارآمد برای تجزیه پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ابداع کردند

محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، با ابداع یک فرآیند کاتالیزوری نوآورانه، گامی بزرگ در جهت حل معضل جهانی آلودگی پلاستیک برداشته‌اند. این روش که قادر به تجزیه مؤثر پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن – دو نوع پلاستیک بسیار رایج – است، پتانسیل متحول کردن صنعت بازیافت پلاستیک را دارد.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، جان هارتویگ، استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و تیم تحقیقاتی وی، با توسعه این فناوری پیشرفته، موفق شده‌اند تا پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را به اجزای سازنده اصلی خود تبدیل کنند. این اجزای سازنده را می‌توان مجدداً برای تولید پلاستیک‌های جدید به کار برد و بدین ترتیب، به ایجاد یک اقتصاد چرخشی برای پلاستیک‌ها کمک شایانی کرد.

این روش قادر است پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را که بخش عمده‌ای از زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهند، به طور مؤثر تجزیه کند. همچنین با کاهش نیاز به تولید پلاستیک‌های جدید از منابع فسیلی، این فناوری به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود محیط زیست کمک می‌کند. تبدیل زباله‌های پلاستیکی به مواد اولیه برای تولید پلاستیک‌های جدید، گامی مهم در جهت ایجاد یک اقتصاد چرخشی است. در این فرآیند، از کاتالیزورهای اکسید تنگستن و سدیم روی آلومینا استفاده می‌شود که نسبت به کاتالیزورهای فلزی گرانبها، از جمله مزایای زیر برخوردارند. این کاتالیزورها قابلیت استفاده مجدد دارند و در مقایسه با کاتالیزورهای قبلی، از پایداری بیشتری برخوردارند.  به گفته محققان برخلاف کاتالیزورهای قبلی که تنها برای پلی‌اتیلن کاربرد داشتند، کاتالیزورهای جدید قادر به تجزیه پلی‌پروپیلن نیز هستند.

این دستاورد علمی، چشم‌اندازی امیدوارکننده را برای آینده بازیافت پلاستیک فراهم می‌کند. با تجاری‌سازی این فناوری، می‌توان به کاهش قابل توجه حجم زباله‌های پلاستیکی، حفظ منابع طبیعی و بهبود کیفیت محیط زیست کمک کرد. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر محققان روشی کارآمد برای تجزیه پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ابداع کردند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow