مشخصات کامل دوربین آیفون ۱۶ فاش شد

مشخصات دقیق و کامل دوربین گوشی های سری آیفون 16 در فاصله کمتر از یک ماه مانده به رونمایی رسمی توسط اپل ،فاش شد به گزارش سرویس فناوری تکناک و به نقل از سایت AppleInsider، اپل قصد دارد با معرفی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس، تحولی نوین در فناوری عکاسی و فیلمبرداری گوشی‌های هوشمند... نوشته مشخصات کامل دوربین آیفون ۱۶ فاش شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
مشخصات کامل دوربین آیفون ۱۶ فاش شد

مشخصات دقیق و کامل دوربین گوشی های سری آیفون 16 در فاصله کمتر از یک ماه مانده به رونمایی رسمی توسط اپل ،فاش شد

به گزارش سرویس فناوری تکناک و به نقل از سایت AppleInsider، اپل قصد دارد با معرفی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس، تحولی نوین در فناوری عکاسی و فیلمبرداری گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.

طبق گزارش این سایت این مدل‌ها علاوه بر پشتیبانی از فرمت تصویر جدید JPEG-XL و قابلیت فیلمبرداری 3K با سرعت 120 فریم در ثانیه، به دکمه شاتر خازنی پیشرفته‌ای را مجهز شده اند که تجربه عکاسی با موبایل را به سطح بالاتری می‌برد.

دوربین های آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس با دو دوربین پشتی عرضه خواهند شد. این دو دوربین شامل یک دوربین اصلی با لنز عریض با قابلیت زوم 1X و 2X و یک دوربین ثانویه اولترا واید با زوم 0.5X است.

برخلاف مدل‌های قبلی که دوربین‌ها به‌صورت مورب قرار داشتند، در این مدل‌ها دوربین‌ها به صورت عمودی روی هم قرار خواهند گرفت.

دوربین اصلی در سال 2026 بدون تغییر باقی می‌ماند و همچنان 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 و قابلیت زوم اپتیکال 2X خواهد بود.

اما دوربین اولترا واید بهبود یافته و دیافراگم آن از f/2.4 به f/2.2 ارتقاء یافته است که باعث می‌شود نور بیشتری به سنسور برسد و عکس‌برداری در شرایط کم نور بهبود یابد.

دوربین جدید ultra wide در نهایت از عکاسی ماکرو در iPhone 16 پشتیبانی خواهد کرد.
دوربین جدید ultra wide در نهایت از عکاسی ماکرو در iPhone 16 پشتیبانی خواهد کرد.

همچنین، دوربین اولترا واید جدید در آیفون 16 از قابلیت عکس‌برداری ماکرو پشتیبانی خواهد کرد.

آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس

تغییرات بزرگتری در دو مدل پرو آیفون‌های جدید در راه است. این گوشی‌ها همچنان دارای سه دوربین پشتی خواهند بود: دوربین عریض، دوربین اولترا واید، و دوربین تله فوتو.

لنز telephoto به هر دو مدل iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max اضافه خواهد شد.
لنز telephoto به هر دو مدل iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max اضافه خواهد شد.

سنسور اصلی بدون تغییر باقی می‌ماند و همچنان 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.78 و پیکسل‌های 1.22 میکرونی خواهد بود. این دوربین همچنین قادر به ثبت تصاویر تله فوتو 12 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 2X است.

امسال هر دو مدل پرو به لنز تله فوتو 5X مجهز خواهند شد، که پیشتر انحصاری مدل پرو مکس بود. این لنز جایگزین لنز تله فوتو 3X در آیفون 15 پرو خواهد شد.لنز تله فوتو جدید همچنان 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.8 خواهد بود.

در نهایت، لنز اولترا واید نیز به 48 مگاپیکسل ارتقا خواهد یافت و از ویژگی پیکسل بینینگ دوربین اصلی بهره‌مند خواهد شد. این لنز در حالت عکاسی با رزولوشن کامل دارای پیکسل‌های 0.7 میکرونی و در حالت پیکسل چهارگانه دارای پیکسل‌های 1.4 میکرونی خواهد بود.

لنز ultra wide در آیفون 16 به ۴۸MP ارتقا خواهد یافت.
لنز ultra wide در آیفون 16 به ۴۸MP ارتقا خواهد یافت.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که کاربران بتوانند با استفاده از این لنز ارتقا یافته، عکس‌های 48 مگاپیکسلی ProRaw را ثبت کنند، که بیشترین میزان داده تصویر را فراهم کرده و گزینه‌های بیشتری را در پردازش پس از عکاسی ممکن می‌سازد.

سایر تغییرات دوربین در آیفون 16

اپل در نظر دارد با معرفی آیفون 16 از یک فرمت تصویر جدید به نام JPEG-XL پشتیبانی کند. این فرمت جدید قرار است به مجموعه فرمت‌های موجود مانند HEIF، JPEG، HEIF Max، ProRaw و ProRAW Max اضافه شود و به کاربران امکان ذخیره تصاویر با کیفیت بالاتر و حجم کمتر را فراهم کند.

علاوه بر این، مدل‌های پرو آیفون 16 از قابلیت فیلمبرداری 3K با سرعت 120 فریم در ثانیه و پشتیبانی از Dolby Vision برخوردار خواهند بود. این در حالی است که در مدل‌های قبلی مانند آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس، قابلیت فیلمبرداری با سرعت 120 یا 240 فریم در ثانیه در رزولوشن 1080P و 60 فریم در ثانیه در رزولوشن 4K وجود داشت.

دکمه شاتر برای همه

یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های آیفون 16، دکمه شاتر جدیدی است که به نظر می‌رسد به همه مدل‌های جدید این گوشی اضافه خواهد شد. این دکمه در گوشه پایین سمت راست گوشی قرار خواهد گرفت، به‌گونه‌ای که در حالت افقی، برآمدگی دوربین در بالا و انگشت اشاره کاربر بر روی این دکمه قرار می‌گیرد.

دکمه capture شایعه شده بر روی واحد نمونه iPhone 16
دکمه capture شایعه شده بر روی واحد نمونه iPhone 16

دکمه شاتر جدید از نوع خازنی خواهد بود، به این معنی که برای فعال‌سازی آن، باید از انگشت خود استفاده کنید و این دکمه به‌طور تصادفی در جیب شما فعال نخواهد شد.

این دکمه برای استفاده در برنامه‌های مخصوص دوربین طراحی شده و کاربران می‌توانند تعیین کنند که با فشار دادن آن، کدام برنامه دوربین باز شود؛ این می‌تواند شامل برنامه‌های اپل یا برنامه‌های شخص ثالث باشد.

ویژگی دیگری که این دکمه دارد، حساسیت به فشار است؛ به‌طوری که با نیم فشار می‌تواند، به کمک API مربوطه، تنظیمات نوردهی و فوکوس را قبل از ثبت عکس قفل کند. همچنین، از آنجایی که این دکمه خازنی است، قابلیت‌هایی شبیه به یک صفحه لمسی دارد. برای مثال، کشیدن انگشت روی دکمه می‌تواند عملکردهای مختلفی مانند بزرگ‌نمایی یا چرخش بین فیلترها را انجام دهد.

دکمه capture برای گرفتن عکس و ویدیو ایده‌آل خواهد بود.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اپل از این دکمه برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی در برنامه دوربین استفاده خواهد کرد. همچنین، این دکمه می‌تواند برای تنظیمات نوردهی، تغییر میزان تاری پس‌زمینه در عکس‌های پرتره و دیگر عملکردهای مرتبط با عکاسی و فیلمبرداری به‌کار رود.

با معرفی این دکمه جدید و نسخه iOS 18، کاربران این امکان را خواهند داشت که دوربین را از صفحه قفل خود حذف کرده و کنترل فیزیکی جدید را جایگزین آن کنند.

نوشته مشخصات کامل دوربین آیفون ۱۶ فاش شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow