معماری اصلی تراشه Snapdragon X Elite فاش شد

به تازگی تصاویر هسته و نقشه توزیع ماژول تراشه Snapdragon X Elite فاش شد، که می‌توان آن را با رقیب قدرتمند، یعنی Apple M4 مقایسه کرد. به گزارش تک‌ناک، تراشه Snapdragon X Elite که از ماه ژوئن در برخی لپ‌تاپ‌ها به کار رفته، به دلیل راندمان انرژی بسیار بالا در مقایسه با تراشه‌های اینتل، توجه […] نوشته معماری اصلی تراشه Snapdragon X Elite فاش شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۹ مهر , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  2
معماری اصلی تراشه Snapdragon X Elite فاش شد

به تازگی تصاویر هسته و نقشه توزیع ماژول تراشه Snapdragon X Elite فاش شد، که می‌توان آن را با رقیب قدرتمند، یعنی Apple M4 مقایسه کرد.

به گزارش تک‌ناک، تراشه Snapdragon X Elite که از ماه ژوئن در برخی لپ‌تاپ‌ها به کار رفته، به دلیل راندمان انرژی بسیار بالا در مقایسه با تراشه‌های اینتل، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

این راندمان بالا نه تنها عمر باتری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد، بلکه امکان طراحی لپ‌تاپ‌هایی با بدنه نازک‌تر و سبک‌تر را نیز فراهم می‌کند.

اگرچه تاکنون اطلاعات دقیقی درباره معماری داخلی این تراشه منتشر نشده بود، اما اکنون با افشای این اطلاعات می‌توان گفت که Snapdragon X Elite دارای مساحت هسته ۱۶۹.۶ میلی‌متر مربع می‌باشد، که به همان اندازه Apple M4 است.

با وجود این، تراشه Snapdragon بر اساس فرایند ۴ نانومتری TSMC تولید شده، در حالی که Apple M4 بر اساس فرایند ۳ نانومتری TSMC ساخته شده است.

به طور معمول، فرایندهای ساخت کوچک‌تر به تراشه اجازه می‌دهند تا ترانزیستورهای بیشتری را در همان مساحت جای دهد و در نتیجه عملکرد و راندمان انرژی بهتری داشته باشد.

بنابراین Apple M4 به احتمال زیاد با وجود مساحت هسته مشابه، تعداد ترانزیستور بالاتری خواهد داشت، که نشان‌دهنده عملکرد و راندمان انرژی بهتر نسبت به محصول کوالکام است.

لازم به ذکر است، در حالی که تراکم ترانزیستور یک عامل بزرگ به شمار می رود، معماری، انتخاب‌های طراح، مانند: تعداد هسته‌های CPU، اندازه کش، سرعت‌های کلاک و بهینه‌سازی نیز به طور قابل توجهی بر عملکرد تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، طراحی هسته‌های فردی و استفاده از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی نیز مهم هستند.

افشای معماری اصلی تراشه Snapdragon X Elite

تراشه Snapdragon X Elite از هسته‌های پردازنده Oryon استفاده می‌کند، که در مجموع ۱۲ هسته را تشکیل می‌دهند.

این هسته‌ها در مقایسه با هسته‌های عملکرد Apple M4 اندکی کوچک‌تر هستند، اما عملکرد قابل قبولی ارائه می‌کنند.

این تراشه از حافظه کش L1 و L2 برای بهبود سرعت دسترسی به داده بهره می‌گیرد. اندازه و سازماندهی حافظه کش به طور مستقیم بر عملکرد کلی تراشه تأثیر می‌گذارد.

پردازنده گرافیکی Adreno X1 در Snapdragon X Elite نسبت به رقبای خود کوچک‌تر است، اما همچنان عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

اگرچه Snapdragon X Elite از نظر فرایند ساخت از Apple M4 عقب‌تر می‌باشد، اما با استفاده از طراحی هوشمندانه و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری توانسته است عملکرد بسیار خوبی را ارائه کند.

نوشته معماری اصلی تراشه Snapdragon X Elite فاش شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow