موفقیت خودروی خورشیدی Aptera در آزمایش نخست
شرکت Aptera Motors، به تازگی اولین آزمایش عملکرد سرعت پایین خودروی الکتریکی خورشیدی (sEV) خود به نام PI2 را با موفقیت به پایان رساند. به گزارش تکناک، در آزمایش پارکینگ، تمام قطعات غیرضروری برای رانندگی با سرعت کم از PI2 حذف شده بود. این شامل حذف بدنه، درها، شیشهها، پنلهای خورشیدی و سیستم ولتاژ بالا […] نوشته موفقیت خودروی خورشیدی Aptera در آزمایش نخست اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.
شرکت Aptera Motors، به تازگی اولین آزمایش عملکرد سرعت پایین خودروی الکتریکی خورشیدی (sEV) خود به نام PI2 را با موفقیت به پایان رساند.
به گزارش تکناک، در آزمایش پارکینگ، تمام قطعات غیرضروری برای رانندگی با سرعت کم از PI2 حذف شده بود. این شامل حذف بدنه، درها، شیشهها، پنلهای خورشیدی و سیستم ولتاژ بالا بود.
این خودرو برای شارژ نیازی به اتصال به برق ندارد و بهجای آن انرژی روزانه خود را به صورت مستقیم از خورشید دریافت میکند.
شرکت Aptera Motors که در سن دیگو، کالیفرنیا مستقر است، ادعا میکند که خودروی خورشیدی PI2 در هر روز، مسافت اضافی به میزان ۴۰ مایل را بدون نیاز به شارژ از طریق اتصال به برق طی خواهد کرد، چرا که انرژی را از خورشید برای باتریهای داخلی خود جذب میکند.
گزینههای مختلفی برای اندازه بستههای باتری وجود دارد که یکی از آنها تا ۱۰۰۰ مایل (۱۶۰۰ کیلومتر) را در صورت شارژ کامل فراهم میکند. اگر نیاز به رانندگی بیش از ۴۰ مایل در روز باشد یا شرایط آب و هوایی برای بهرهوری از نور خورشید به منظور شارژ خودرو مناسب نباشد، میتوان آن را به برق متصل کرد تا بسته باتری خود را شارژ کند.
در ژانویه سال گذشته، Aptera نسخه Launch را معرفی کرد که حدود ۷۰۰ وات سلولهای خورشیدی روی بدنه کامپوزیتی خود داشت و با یک بار شارژ تا ۴۰۰ مایل مسافت را پوشش میداد. البته پنلهای خورشیدی یکپارچه بهطور مداوم باتریها را در طول روز و هنگامی که در زیر نور خورشید هستند، شارژ میکردند.
تویوتا در گذشته پنلهای خورشیدی را روی خودروهای پریوس خود ارائه میداد. مدلهای اولیه حدود ۱۸۰ وات شارژ خورشیدی برای سیستم ۱۲ ولت خودرو داشتند، که به کارکرد لوازم جانبی خودرو به ویژه برای خنک نگهداشتن فنهای کابین کمک میکردند.
نسخههای بعدی پریوس نیز مقدار کمی از انرژی را به باتریهای محرک منتقل میکردند، که به خودرو حدود یک مایل برد اضافی در روز میداد.
هیوندای سوناتا هیبریدی ۲۰۲۰ نیز گزینه سقف خورشیدی با حدود ۲۰۰ وات قدرت ارائه میداد، که به طور تقریبی ۲ مایل دامنه اضافی در روز برای این خودرو فراهم میکرد. هدف اصلی این سیستم نیز حفظ شارژ سیستم ۱۲ ولت بود و به سیستم ۲۷۰ ولت که موتورها برای حرکت الکتریکی استفاده میکنند، مربوط نمیشد.
خودروی PI2 شرکت Aptera با زمان شتاب ۴ ثانیهای برای ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر در ساعت) و حداکثر سرعت ۱۰۱ مایل در ساعت (۱۶۲ کیلومتر در ساعت)، به هیچ وجه کند نیست. این نوع شتاب با شتاب شاسیبلندهایی مثل شورولت کوروِت C6 یا آئودی RS3 رقابت میکند.
سرعت و کارایی این خودرو به واحد درایو EMR3 با ۲۰۱ اسب بخار (۱۵۰ کیلووات) قدرت اوج مربوط میشود. سیستم درایو الکتریکی قادر به تولید ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور است. زمانی که پدال گاز را فشار ندهید، موتور دارای یک قدرت مداوم حدود ۶۷ اسب بخار (۵۰ کیلووات) میباشد.
پس خودروی خورشیدی PI2 Aptera چگونه ۴۰ مایل دامنه اضافی را تنها از ۷۰۰ وات انرژی خورشیدی به دست میآورد؟ پاسخ طراحی سبک و ضریب کشش فوقالعاده کارآمد آن است. نسخه ۲۵ کیلووات تنها ۸۱۶ کیلوگرم وزن دارد. حتی گزینه بزرگ ۱۰۰ کیلووات با ۱۰۰۰ مایل (۱۶۰۰ کیلومتر) دامنه، ۹۹۸ کیلوگرم وزن دارد، که تقریباً به وزن نسل اول مزدا میاتا نزدیک است.
خودروی خورشیدی PI2 Aptera دارای بدنهای کامپوزیتی از شش قطعه فیبر کربن است که در مودنای ایتالیا ساخته شده است؛ جایی که انزو فراری در آن متولد شد و ۳۶۰ Modena نیز نام خود را از آنجا گرفته است. طراحی منحصربهفرد سهچرخ آپترا آن را تا حد ممکن آیرودینامیک کرده است تا هنگام حرکت کمترین انرژی را مصرف کند.
ضریب کشش این خودرو ۰.۱۳ میباشد. ضریب کشش میزان مقاومتی را که یک جسم در برابر جریان هوا یا مایعات در حین حرکت دارد، اندازهگیری میکند.
برای آشنایی بیشتر با این مفهوم به این مثال توجه کنید: چتر نجاتی که برای پرش از هواپیما استفاده میشود، ضریب کششی حدود ۱.۴ دارد تا شما را از سقوط و مرگ نجات دهد. یک کامیون حمل کالا دارای ضریب کششی حدود ۰.۶ است.
نمونه اولیه یک خودرو به نام EXE181 که ادعا میکند قرار است سریعترین خودروی جهان شود، ضریب کشش آن ۰.۱۸۱ میباشد.
ThrustSSC، خودروی جت بریتانیایی که از سال ۱۹۹۷ رکورد جهانی سرعت زمین را با سرعت ۷۶۳ مایل در ساعت (۱,۲۲۸ کیلومتر در ساعت) در یک مسیر ۱۳ مایلی در بیابان بلک راک نوادا دارد، نخستین و تنها خودرویی میباشد که توانسته در زمین از دیوار صوتی عبور کند و دارای ضریب کشش ۰.۱۶ است.
برای کاهش بیشتر وزن خودرو، Aptera اکثر بردهای کنترل را کنار هم قرار داده تا وزن سیمکشی را کاهش دهد و اندازه کانکتورهای سیم را کوچکتر کرده است.
این شرکت به حدی پیش رفته که بیشتر پوششهای بردهای کنترل را برای کاهش وزن حذف کرده است و به این ترتیب خودروی خورشیدی PI2 Aptera بیشترین کارایی را از انرژی خورشید دریافت کند. بهجای آن، بردهای کنترل با یک پوشش ضد آب و گرد و غبار پوشیده شدهاند.
قیمت نسخه Launch این شرکت حدود ۳۰,۷۰۰ دلار آمریکا است، اما این قیمت امکان دارد تغییر کند. این نسخه با همه امکانات و ویژگیها، ۵۱,۵۰۰ دلار میباشد.
تاریخچه مختصر
در سال ۲۰۰۸ شرکت Aptera نخستین نمونه اولیه خودروی هیبریدی الکتریکی جهان را با مصرف سوخت ۳۰۰ مایل در گالن به نام Typ-1h تولید کرد. Aptera همچنین نسخهای الکتریکی با دامنه ۱۲۰ مایل به نام Typ-1e تولید کرد.
جانشین Typ-1، نمونه اولیه 2e (فقط الکتریکی) یک سال بعد منتشر شد که از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو تغییر مکان داد و راحتی و ویژگیهای امنیتی بیشتری به آن اضافه شد.
طراحی 2e چنان آیندهنگرانه بود که در نسخه بازسازیشده سریال Star Trek در سال ۲۰۰۹ از آن استفاده شد.
دنیا برای خودروهای Typ-1 یا 2e آماده نبود و Aptera Motors در سال ۲۰۱۱ به دلیل کمبود مالی، فعالیتهای خود را متوقف کرد و هیچ خودرویی تحویل داده نشد.
در سال ۲۰۱۹، بنیانگذاران اصلی استیو فامبرو و کریس آنتونی از رویای خود دست نکشیدند و دوباره کار خود را آغاز کردند و توسعه نسخه Launch که خودروی سهچرخ خورشیدی میباشد و به عنوان موتورسیکلت طبقهبندی شده است، را شروع کردند.
پس از اتمام تمام آزمایشها، هدف Aptera برای تولید در مقیاس کامل، تولید ۴۰ خودرو در روز از کارخانه نهایی مونتاژ خود در کارلسباد، کالیفرنیا خواهد بود.
نوشته موفقیت خودروی خورشیدی Aptera در آزمایش نخست اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.
واکنش شما چیست؟