هواپیمای مافوق صوت ناسا آماده نخستین پرواز خود می شود

هواپیمای مافوق صوت X-59 که به طور خاص برای پروازهای کم‌صدا معروف به «بوم صوتی» طراحی شده است، به اولین پرواز آزمایشی خود نزدیک می‌شود. به گزارش تک‌ناک، این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند دیوار صوتی را بدون ایجاد صدای شدید بوم صوتی بشکند، که می‌تواند در آینده باعث تحولی بزرگ در... نوشته هواپیمای مافوق صوت ناسا آماده نخستین پرواز خود می شود اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  0
هواپیمای مافوق صوت ناسا آماده نخستین پرواز خود می شود

هواپیمای مافوق صوت X-59 که به طور خاص برای پروازهای کم‌صدا معروف به «بوم صوتی» طراحی شده است، به اولین پرواز آزمایشی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش تک‌ناک، این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند دیوار صوتی را بدون ایجاد صدای شدید بوم صوتی بشکند، که می‌تواند در آینده باعث تحولی بزرگ در سفرهای هوایی مافوق صوت شود.

هواپیمای مافوق صوت آزمایشی X-59 ناسا در مراحل پایانی آزمایش قبل از اولین پرواز خود است و در راستای اطمینان از اینکه بتواند از سرعت صوت بدون بوم مخرب صوتی فراتر رود، تمرکز دارد.

آزمایش هواپیمای مافوق صوت X-59 ناسا

تیمی که X-59 ناسا را ​​آماده می‌کند، آزمایش‌های خود را برای آماده‌سازی این هواپیمای مافوق صوت آرام برای انجام اولین پرواز ادامه می‌دهد. این موارد شامل سه آزمایش مهم ساختاری و بازرسی‌های حیاتی در مسیر پرواز است.

X-59 یک هواپیمای مافوق صوت آزمایشی است که سریع‌تر از سرعت صوت و بدون بوم صوتی بلند پرواز می‌کند. این اولین پرواز X-59 خواهد بود و هدف آن جمع‌آوری داده‌های صوتی برای مأموریت Quesst ناسا است، که می‌تواند دری را برای پروازهای تجاری مافوق صوت زمینی در آینده باز کند.

آماده شدن هواپیمای مافوق صوت X-59 ناسا برای نخستین پرواز

چالش‌های مهندسی و آزمایش زمینی

به دلیل طراحی منحصر به فرد، تیم مهندسی X-59 باید تمام تلاش خود را برای پیش‌بینی تمام جنبه‌های آن قبل از بلند شدن از زمین، از جمله شیوه رفتار بدنه، بال‌ها و سطوح کنترلی آن در هنگام پرواز، انجام دهند.

این موارد یعنی ابتدا باید آزمایش‌های لازم روی زمین انجام شود تا داده‌هایی را به دست آورند که تیم برای اعتبارسنجی مدل‌ها توسعه داده‌اند.

والت سیلوا، دانشمند تحقیقاتی ارشد در مرکز تحقیقاتی ناسا در این زمینه گفت: «این آزمایش نه تنها به ما می‌گوید که هواپیمای مافوق صوت X-59 از نظر ساختاری در چه حد سالم است، بلکه به ما می‌گوید که وقتی در هوا قرار می‌گیرد چه نوع نیروهایی را می‌تواند تحمل کند.»

جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل ساختاری

آزمایش‌های ساختاری هواپیمای مافوق صوت X-59 بازخورد ارزشمندی را در اختیار تیم قرار می‌دهد.

از سال 2022 تا 2024 مهندسان داده‌هایی را در مورد نیروهایی که این هواپیما در زمان پرواز تجربه می‌کند و اثرات بالقوه ارتعاشات روی آن را جمع‌آوری کردند.

آمادگی هواپیمای مافوق صوت ناسا برای نخستین پرواز آزمایشی خود

آماده‌سازی نهایی و پیش‌بینی

در اوایل سال جاری، X-59 تحت آزمایش‌های جفت سازه‌ای قرار گرفت که سطوح کنترلی آن از جمله بال‌ها، فلپ‌ها و سکان آن توسط رایانه جابه‌جا شدند. این آخرین آزمایش از سه آزمایش ساختاری حیاتی بود.

در سال 2023، مهندسان برای ارزیابی واکنش هواپیما به ارتعاشات، از لرزاننده‌ها در قسمت‌هایی از هواپیما استفاده کردند و در اوایل سال 2022 یک آزمایش اثباتی انجام دادند تا اطمینان حاصل شود که هواپیما نیروهایی را که در طول پرواز تجربه می‌کند، جذب خواهد کرد. در همان سال صندلی پرتاب X-59 نصب شد و مورد بازرسی قرار گرفت. صندلی اجکتی یک اقدام ایمنی اضافی است که برای ایمنی خلبان در تمام مراحل پرواز بسیار مهم است.

با تکمیل تست‌های ساختاری و نصب صندلی پرتابی، هواپیمای مافوق صوت به سمت نقطه عطف جدیدی پیش می‌رود و موتورهای خود را برای یک سری آزمایش‌های روی زمین راه‌اندازی می‌کند.

همچنین پیش‌روی X-59، آزمایش سیستم اویونیک و سیم‌کشی گسترده هواپیما برای تداخل احتمالی الکترومغناطیسی، تقلید از شرایط پرواز در محیط آزمایش زمینی و در نهایت، تکمیل آزمایش‌های تاکسی، تأییدیه‌های لازم قبل از اولین پرواز هواپیمای مافوق صوت X-59 است.

ناتالی اسپایوی، مهندس هوافضا در مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا در ادواردز، کالیفرنیا نیز بیان کرد: «همیشه از پروازهای اول انتظارات زیادی وجود دارد، اما ما آماده‌ هستیم تا به آنجا برسیم و ببینیم که X-59 در هوا چگونه واکنش نشان می‌دهد.»

نوشته هواپیمای مافوق صوت ناسا آماده نخستین پرواز خود می شود اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow