چینی ها رقیب جدی تسلا در تولید ربات های کارگر

کشور چین به عنوان یکی از پرچم داران خودروهای الکتریکی در جهان در تلاش است به رقیب جدی تسلا در ساخت ربات های انسان نمای باتری‌دار تبدیل شود. به گزارش تکناک و به نقل از رویترز ،انتظار می رود این ربات ها جایگزین نیروهای انسانی در خطوط مونتاژ خودرو شوند. این هفته در کنفرانس جهانی... نوشته چینی ها رقیب جدی تسلا در تولید ربات های کارگر اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۴ شهریور , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  1
چینی ها رقیب جدی تسلا در تولید ربات های کارگر

کشور چین به عنوان یکی از پرچم داران خودروهای الکتریکی در جهان در تلاش است به رقیب جدی تسلا در ساخت ربات های انسان نمای باتری‌دار تبدیل شود.

به گزارش تکناک و به نقل از رویترز ،انتظار می رود این ربات ها جایگزین نیروهای انسانی در خطوط مونتاژ خودرو شوند.

این هفته در کنفرانس جهانی ربات پکن، شرکت های چینی ربات‌های انسان‌نمای کارگر به نمایش گذاشتند که بیشتر قطعات آنها ساخت چین است.

علاقه چین به این صنعت نوظهور از ساخت اولیه خودروهای برقی در حدود یک دهه پیش نشأت می‌گیرد. آرژن رائو، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی LeadLeo می‌گوید: عواملی نظیر حمایت دولت، قیمت های رقابتی از سوی تازه واردان این حوزه باعث رونق این صنعت و تولید انبوه این مخصولات شده است.

سیاست”نیروهای مولد جدید” از زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهور شی جین پینگ پشتیبانی می شود. شهر پکن در ماه ژانویه صندوق 1.4 میلیارد دلاری برای رباتیک راه اندازی کرد، این در حالی است که شانگهای در ماه ژوئیه اعلام کرد که قصد دارد یک صندوق 1.4 میلیارد دلاری تنها مختص به صنعت ربات انسان نما ایجاد کند.

ربات‌هایی که این هفته به نمایش در آمدند، از سیستم EV که دارای باتری و حسگر هستند استفاده می کنند. گلدمن ساکس در ماه ژانویه پیش‌بینی کرد که ارزش بازار جهانی سالانه ربات‌های انسان‌نما تا سال 2035 به 38 میلیارد دلار خواهد رسید و تقریباً مبلغ 1.4 میلیارد دلار از این محموله برای کاربردهای مصرفی و صنعتی خواهد بود.

تخمین زده شد که هزینه مواد اولیه برای ساخت این ربات ها در سال 2023، بدون احتساب هزینه های تحقیق و توسعه، به حدود 150000 دلار کاهش خواهد یافت.

اگر چه به گفته هو دبو، مدیر عامل شرکت شانگهای کپلر هنوز فضای زیادی برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد.

این شرکت سال گذشته با الهام از ربات انسان‌نما تسلا به نام Optimus تأسیس شده است.

دبو همچنین اضافه کرد: “چین در تکرار و تولید سریع تخصص دارد.” شرکت هو در حال کار بر روی نسخه پنجم خود از یک ربات کارگر با قیمت تخمینی فروش کمتر از 30000 دلار است تا در کارخانه ها آزمایش شود.

اثر گربه ماهی به دنیای ربات ها می آید

هنگامی که تسلا کارخانه خود در شانگهای را در سال 2019 افتتاح کرد، مقامات چینی گفتند که ممکن است این خودروهای برقی بر صنعت چین “اثر گربه ماهی” داشته باشند یعنی معرفی یک رقیب بزرگ تر که باعث می شود رقبای چینی بیشتر تلاش کنند.

هو گفت که ربات Optimus تسلا نیز تأثیر مشابهی داشته است. این خودروساز آمریکایی برای اولین بار Optimus را در سال 2021 معرفی کرد، که مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، آن را فراتر از صنعت خودروسازی معرفی کرد.

شرکت ماسک از یک رویکرد هوش مصنوعی برای Optimus با الگوبرداری از نرم‌افزار “خودران کامل” برای خودروهای برقی استفاده می‌کند. رقبای چینی و تحلیلگران می گویند تسلا در زمینه هوش مصنوعی پیشتاز است، در حالی که چین توانایی کاهش قیمت تولید را دارد.

تسلا در نمایشگاهی که در حاشیه کنفرانس این هفته پکن برگزار شد، Optimus را که شبیه مانکن بود، در جعبه پلکسی در کنار یک سایبرتراک نشان داد.

Optimus در بین بسیاری از ربات های انسان‌نمای چینی که در حال نمایش حرکاتی مانند انسان بودند، نمایان بود و همچنان یکی از محبوب‌ترین آیتم های نمایشگاه‌ بود و مردم از آن عکس می‌گرفتند.

تابلویی در کنار Optimus نوشته شده است: «سال آینده بیش از 1000 نفر از هموطنان من در کارخانه خواهند بود. تسلا در بیانیه‌ای تکرار کرد که انتظار می‌رود از سال آینده فراتر از نمونه‌های اولیه تولید کند و ارایه Optimus را در حجم‌های کوچک آغاز کند.

ربات ها در خط مونتاژ

شرکت UBTECH Robotics که در هنگ کنگ، صفحه جدیدی را در عرصه رباتیک باز می کند اعلام نمود ربات های خود را در کارخانه های خودروسازی نیز آزمایش کرده است.

این شرکت با ربات گیلی فعالیت خود را آغاز کرده است و روز پنجشنبه قراردادی را برای آزمایش آنها در کارخانه آئودی در چین اعلام نمود.

سوتیریوس استاسینوپولوس، مدیر پروژه UBTECH گفت: «تا سال آینده هدف ما تولید انبوه است. او گفت که این بدان معناست که تا 1000 ربات در کارخانه ها کار می کنندو “این اولین نقطه عطف به سوی تولید در مقیاس بزرگ است.”

نسل کنونی ربات‌های تولیدی – بازوهای عظیمی که قادر به جوشکاری و کارهای دیگر هستند – عمدتاً توسط شرکت‌هایی خارج از چین، از جمله Fanuc ژاپن، گروه مهندسی سوئیسی ABB و Kuka آلمان که همگی متعلق به یک شرکت چینی تولید کننده لوازم خانگی بنام Midea است، مدیریت می‌شوند.

طبق اعلام فدراسیون بین المللی رباتیک، چین با ربات های تولیدی نصب شده در کارخانه، در جهان پیشتاز است، که این تعداد بیش از سه برابر در آمریکای شمالی است.

شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، در افتتاحیه رویداد پکن گفت که وزارت او دستورالعمل‌های رییس جمهور را اجرا کرده و چین را به “نیروی مهم در صنعت ربات‌های جهانی” تبدیل کرده است.

این کشور نوامبر گذشته خواستار تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما تا سال 2025 شد، اما این تولید در مقیاسی بسیار کوچک‌تر از آنچه برای تغییر تولید خودروهای الکتریکی لازم است آغاز خواهد شد.

Rao از موسسه تحقیقاتی LeadLeo گفت: “من معتقدم حداقل 20 تا 30 سال طول می کشد تا ربات های انسان نما بتوانند وارد دنیای تجاری در مقیاس بزرگ شوند.”

نوشته چینی ها رقیب جدی تسلا در تولید ربات های کارگر اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow