کشف گونه جدیدی از خزندگان سمی در دوره تریاس

محققان موفق به کشف گونه جدیدی از خزندگان کوچک و سمی به نام Microzemiotes sonselaensis در سازند چینل، واقع در شمال شرقی آریزونا شده‌اند. این کشف که در مجله PeerJ Life & Environment منتشر شده است، دیدگاه‌های جدیدی را در مورد تکامل سیستم‌های سم در خزندگان و همچنین درک ما از اکوسیستم‌های باستانی در جنوب […] منبع خبر کشف گونه جدیدی از خزندگان سمی در دوره تریاس پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۵ آبان , ۱۴۰۳ - 11:00
 0  5
کشف گونه جدیدی از خزندگان سمی در دوره تریاس

محققان موفق به کشف گونه جدیدی از خزندگان کوچک و سمی به نام Microzemiotes sonselaensis در سازند چینل، واقع در شمال شرقی آریزونا شده‌اند. این کشف که در مجله PeerJ Life & Environment منتشر شده است، دیدگاه‌های جدیدی را در مورد تکامل سیستم‌های سم در خزندگان و همچنین درک ما از اکوسیستم‌های باستانی در جنوب غربی ایالات متحده ارائه می‌دهد.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، فسیل کشف شده شامل بخشی از فک پایین با دندان‌های شیاردار است. این ویژگی نشان می‌دهد که این خزنده از سم برای شکار و فلج کردن طعمه‌های خود استفاده می‌کرده است. این کشف، سومین مورد از کشف خزندگان سمی در دوره تریاس پسین محسوب می‌شود و اولین نمونه‌ای است که دندان‌های هدایت‌کننده سم به وضوح در آن حفظ شده است.

گونه جدید Microzemiotes sonselaensis دارای دندان‌هایی با شیارهای عمیق است که شباهت زیادی به شیارهای هدایت‌کننده سم در مارمولک‌های مرواریددار و برخی مارها دارد. این شیارها به احتمال زیاد برای انتقال سم به بدن طعمه استفاده می‌شده‌اند. جالب توجه است که اندازه دندان‌های این گونه بسیار کوچکتر از گونه‌های مشابه قبلی است که نشان می‌دهد تکامل سیستم‌های سم در خزندگان مختلف به صورت مستقل و در اندازه‌های متفاوت بدن رخ داده است. Microzemiotes sonselaensis یک خزنده کوچک بوده و طول آن احتمالا به ۳۰ سانتی‌متر نمی‌رسیده است.

Helen Burch، سرپرست این تحقیق، معتقد است که این کشف به شواهد موجود در مورد استفاده از سم در خزندگان دوره مزوزوئیک اضافه می‌کند. او می‌گوید: “ما اطلاعات بسیار کمی در مورد منشأ سیستم‌های سم در خزندگان خارج از مارها و مارمولک‌های امروزی داریم. بنابراین، کشف Microzemiotes sonselaensis بسیار هیجان‌انگیز است.”

این پژوهش نشان می‌دهد که سیستم‌های تحویل سم در خزندگان تنوع بسیار زیادی داشته‌اند. اگرچه جایگاه دقیق این گونه در درخت خانواده خزندگان هنوز مشخص نیست، اما مشخص شده است که به گروهی از خزندگان سمی امروزی مانند مارها، هیولاهای گیلا و ایگواناها تعلق ندارد. این نشان می‌دهد که سیستم‌های سم در گروه‌های مختلف خزندگان به صورت جداگانه تکامل یافته‌اند.

کشف Microzemiotes sonselaensis نه تنها به شناخت ما از تنوع زیستی در دوره تریاس کمک می‌کند، بلکه به درک بهتر ما از تکامل سیستم‌های سم در جانوران نیز می‌انجامد. این کشف همچنین نشان می‌دهد که اکوسیستم‌های باستانی بسیار پیچیده‌تر از آنچه تصور می‌شد بوده‌اند و خزندگان نیز مانند بسیاری از جانوران امروزی از مکانیسم‌های مختلف شکار برای بقا استفاده می‌کرده‌اند. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر کشف گونه جدیدی از خزندگان سمی در دوره تریاس پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow