کشف یک مولکول جدید برای درمان آلزایمر

یک مولکول جدید کشف شد که در آزمایش‌ روی موش‌های دارای آلزایمر توانست حافظه و شناخت آنها را بازیابی کند، این کشف ممکن است در آینده برای انسان‌ها نیز مفید واقع شود. به گزارش تک‌ناک، محققان در آزمایش‌های خود به جای مقابله با پلاک‌های مغزی مرتبط با آلزایمر، به افزایش نوسانات الکتریکی در مغز تمرکز... نوشته کشف یک مولکول جدید برای درمان آلزایمر اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۰ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
کشف یک مولکول جدید برای درمان آلزایمر

یک مولکول جدید کشف شد که در آزمایش‌ روی موش‌های دارای آلزایمر توانست حافظه و شناخت آنها را بازیابی کند، این کشف ممکن است در آینده برای انسان‌ها نیز مفید واقع شود.

به گزارش تک‌ناک، محققان در آزمایش‌های خود به جای مقابله با پلاک‌های مغزی مرتبط با آلزایمر، به افزایش نوسانات الکتریکی در مغز تمرکز کردند، که با حافظه و فرایندهای شناختی مرتبط است. در آزمایش‌های انجام شده، موش‌های دارای آلزایمر که این مولکول را دریافت کردند، عملکرد بهتری در آزمایش‌ حافظه نشان دادند و امیدی برای یک مسیر درمانی جدید برای انسان‌ها نیز ایجاد کردند.

در حالی که پلاک‌ها در مغز یک علامت هستند و به طور قطع علت بیماری آلزایمر نیستند، اکثر درمان‌های فعلی برای این بیماری با از بین بردن این پلاک‌ها ارتباط دارند. داروهای تأییدشده توسط FDA، lecanemab و aducanumab به این ترتیب عمل می‌کنند، اما در حالی که امکان دارد توانایی کاهش درجه زوال شناختی را داشته باشند، نمی‌توانند اثرات شناختی و تخریب حافظه بیمار را از بین ببرند.

ایستوان مودی، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «این درمان‌ها پلاک‌های مغزی را از بین می‌برند، اما نمی‌توانند تمام تغییرات پاتولوژیک در مدارها و مکانیسم‌های نورون‌ها را اصلاح کنند.»

مولکولی جدید برای درمان آلزایمر کشف شد

مودی و تیم او در جست‌وجوی یک گزینه درمانی جایگزین، به نوسانات گاما – امواج مغزی با فرکانس بالا که با حافظه و سایر فرایندهای شناختی مرتبط هستند، روی آوردند. این فرکانس‌ها اغلب در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش می‌یابند و تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که تحریک بیماران آلزایمری با سیگنال‌های شنوایی، بصری یا فراجمجمه‌ای که نوسانات گاما را تقلید می‌کنند، باعث کاهش پلاک‌ها می‌شود.

محققان این بار به دنبال تقویت نوسانات گاما به جای بیرون از داخل مغز بودند. آنها یک ترکیب مولکولی به نام DDL-920 ایجاد کردند، که عملکرد یک پیام‌رسان شیمیایی موسوم به GABA را مهار می‌کند و برای کاهش نوسانات گاما در ساختارهایی معروف به نورون‌های پاروالبومین عمل می‌نماید. با مهار GABA، تصور بر این بود که نوسانات گاما به سطوح طبیعی باز می‌گردند و حافظه و شناخت بهبود می‌یابد.

در آزمایش روی موش‌ها، به طور دقیق همین اتفاق پیش‌بینی شده رخ داد. وقتی موش‌هایی که از نظر ژنتیکی برای ابتلا به بیماری آلزایمر اصلاح ژنتیکی شده بودند، این ترکیب را دریافت کردند، عملکرد ضعیف قبلی آنها در پیچ و خم‌ها بهبود یافت و با موش‌های سالم برابری کرد. علاوه بر این، برای مشاهده این بهبودی فقط دو هفته دوز خوراکی آن هم دو بار در روز زمان برد. همچنین محققان هیچ عارضه جانبی قابل مشاهده‌ای در آزمایش مشاهده نکردند.

مودی اعلام کرد: «تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم آیا این درمان در انسان بی‌خطر و مؤثر خواهد بود یا خیر، اما اگر اینطور باشد، این کشف یک راه جدید برای درمان آلزایمر ارائه می‌دهد.»

مولکول DDL-920 می‌تواند در درمان سایر بیماری‌های دارای نشانه‌هایی مؤثر باشد، که شامل کاهش نوسانات گاما مانند: اختلال طیف اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی است.

منبع: UCLA Health

نوشته کشف یک مولکول جدید برای درمان آلزایمر اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow