گسترش دامنه نظارت بر فعالیت‌های آنلاین و اعتراض شدید کاربران چینی

در ماه‌های اخیر، چین دامنه نظارت بر فعالیت‌های آنلاین را گسترش داده و پیروان وبلاگ‌نویسان لیبرال تأثیرگذار را نیز هدف قرار داده است. اواخر سال گذشته، دانشجویی به نام دوان با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی، موفق شد از سد فایروال بزرگ چین عبور کرده و به پلتفرم اجتماعی دیسکورد دسترسی پیدا کند. در این […] منبع خبر گسترش دامنه نظارت بر فعالیت‌های آنلاین و اعتراض شدید کاربران چینی پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۴ شهریور , ۱۴۰۳ - 11:59
 0  3
گسترش دامنه نظارت بر فعالیت‌های آنلاین و اعتراض شدید کاربران چینی

در ماه‌های اخیر، چین دامنه نظارت بر فعالیت‌های آنلاین را گسترش داده و پیروان وبلاگ‌نویسان لیبرال تأثیرگذار را نیز هدف قرار داده است. اواخر سال گذشته، دانشجویی به نام دوان با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی، موفق شد از سد فایروال بزرگ چین عبور کرده و به پلتفرم اجتماعی دیسکورد دسترسی پیدا کند. در این پلتفرم، گروهی متشکل از هزاران نفر با دیدگاه‌های سیاسی متنوع، به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند و حتی انتخابات ساختگی برگزار می‌کردند. یانگ مینگهائو، یکی از وبلاگ‌نویسان محبوب چینی، در این رابطه اظهار داشت: «از آنجایی که در دنیای واقعی امکان فعالیت سیاسی آزادانه وجود ندارد، به ناچار به فضای مجازی پناه می‌بریم.»

به گزارش سرویس اخبار  فناوری رسانه تکنولوژی تکنا، دوان پس از تماشای یکی از ویدیوهای یانگ، به این گروه علاقه‌مند شد. یانگ نیز ابراز امیدواری کرد که این گروه بتواند بدون دخالت مقامات به فعالیت خود ادامه دهد. اما این امیدواری دیری نپایید. در ماه جولای، دوان و چند تن دیگر از اعضای این گروه در شهرهای مختلف چین توسط پلیس احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. دوان به مدت 24 ساعت بازداشت شد و در مورد ارتباطش با یانگ، استفاده از VPN و نظراتش در دیسکورد مورد بازجویی قرار گرفت.

این رویداد نشان می‌دهد که حتی پیروان خصوصی وبلاگ‌نویسان مخالف نیز در معرض خطر هستند و رژیم سانسور چین به دنبال کنترل هرگونه فعالیت آنلاین است که به نحوی تهدیدی برای امنیت ملی تلقی شود. مایا وانگ، مدیر انجمن چین در این باره می‌گوید: «تاکنون سابقه نداشته است که پیروان اینفلوئنسرها تا این حد مورد بازجویی قرار گیرند.»

وزارت امنیت عمومی چین و اداره امنیت عمومی محلی که پرونده دوان را رسیدگی می‌کنند، از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند. با این حال، این رویداد نشان می‌دهد که تشکیل هرگونه گروه یا جامعه آنلاین، به ویژه آن‌هایی که ماهیت سیاسی دارند، در چین با خطر مواجه است.

در چین، نظارت بر فضای مجازی بسیار شدید است و بسیاری از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی خارجی مسدود شده‌اند. انتشار هرگونه محتوا که حاوی انتقاد از دولت یا نظام سیاسی باشد، می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد. سال گذشته، نینگ بین، به دلیل انتشار نظرات انتقادی در فضای مجازی، به بیش از دو سال زندان محکوم شد.

 

منبع خبر گسترش دامنه نظارت بر فعالیت‌های آنلاین و اعتراض شدید کاربران چینی پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow