محققان با هوش مصنوعی گامی بلند در جهت تسریع تولید هیدروژن سبز برداشتند

در روش سنتی تولید هیدروژن سبز، الکتریسیته حاصل از منابع تجدیدپذیر بین دو الکترود فلزی در آب عبور داده می‌شود و در نتیجه گازهای اکسیژن و هیدروژن آزاد می‌شوند. اما این روش، علاوه بر مصرف بالای انرژی، به فلزات نادر و گران‌قیمتی وابسته است. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، محققان با همکاری […] منبع خبر محققان با هوش مصنوعی گامی بلند در جهت تسریع تولید هیدروژن سبز برداشتند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۴ شهریور , ۱۴۰۳ - 11:59
 0  3
محققان با هوش مصنوعی گامی بلند در جهت تسریع تولید هیدروژن سبز برداشتند

در روش سنتی تولید هیدروژن سبز، الکتریسیته حاصل از منابع تجدیدپذیر بین دو الکترود فلزی در آب عبور داده می‌شود و در نتیجه گازهای اکسیژن و هیدروژن آزاد می‌شوند. اما این روش، علاوه بر مصرف بالای انرژی، به فلزات نادر و گران‌قیمتی وابسته است.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، محققان با همکاری مرکز نور کانادا در دانشگاه ساسکاچوان، به روشی کارآمدتر برای تولید سوخت هیدروژن دست یافته‌اند. آن‌ها با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی، کاتالیزوری طراحی کرده‌اند که بهینه‌سازی فرآیند تولید را به دنبال دارد. هدف اصلی این تحقیق، یافتن ترکیبی بهینه از آلیاژها یا فلزات برای عمل به عنوان کاتالیزور و افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌های تولید بوده است.

جهاد عابد، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، توضیح می‌دهد که جستجوی ترکیبات مناسب، کار بسیار پیچیده‌ای است و شامل بررسی صدها میلیون یا حتی میلیاردها ترکیب احتمالی می‌شود. تیم تحقیقاتی با توسعه یک برنامه هوش مصنوعی، بیش از 36 هزار ترکیب اکسید فلزی را به صورت شبیه‌سازی بررسی کرده و موفق شده‌اند بهترین گزینه را شناسایی کنند. پس از آن، نتایج شبیه‌سازی‌ها در آزمایشگاه مورد تأیید قرار گرفت.

برای بررسی دقیق‌تر عملکرد کاتالیزور در حین واکنش، محققان از اشعه ایکس بسیار پرقدرت مرکز نور کانادا استفاده کردند. این اشعه به آن‌ها امکان داد تا تغییرات ساختاری مواد را در سطح اتمی مشاهده کنند. علاوه بر این، تیم تحقیقاتی از منبع فوتون پیشرفته آزمایشگاه ملی آرگون در شیکاگو نیز بهره برد. نتایج این تحقیقات نشان داد که ترکیبی از روتنیوم، کروم و تیتانیوم در نسبت‌های خاص، بهترین عملکرد را دارد.

آلیاژی که توسط هوش مصنوعی پیشنهاد شده بود، از نظر پایداری و دوام، ۲۰ برابر بهتر از نمونه‌های قبلی عمل کرد و کارایی بسیار بالاتری داشت. با این حال، جهاد عابد تأکید می‌کند که هنوز آزمایش‌های بیشتری برای اطمینان از عملکرد مناسب این ماده در شرایط واقعی مورد نیاز است. این تحقیق نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به طور چشمگیری روند کشف مواد جدید را تسریع کند و به توسعه فناوری‌های پاک و پایدار کمک کند. با استفاده از این روش، می‌توان در مدت‌زمان کوتاهی، مواد بسیار کارآمدتری را برای تولید هیدروژن سبز شناسایی کرد. این دستاورد، گامی مهم در جهت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و مبارزه با تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود.

منبع خبر محققان با هوش مصنوعی گامی بلند در جهت تسریع تولید هیدروژن سبز برداشتند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow