گوگل به استفاده از انرژی هسته‌ای روی می ‌آورد

گوگل اعلام کرده است که در تلاش برای دستیابی به منابع انرژی پایدارتر، به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای حرکت می‌کند. به گزارش تک‌ناک، این شرکت با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هسته‌ای نسل جدید، به دنبال استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک و ماژولار (SMR) است، که امن‌تر و کارآمدتر از راکتورهای هسته‌ای سنتی هستند. گوگل با […] نوشته گوگل به استفاده از انرژی هسته‌ای روی می ‌آورد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۶ مهر , ۱۴۰۳ - 12:00
 0  2
گوگل به استفاده از انرژی هسته‌ای روی می ‌آورد

گوگل اعلام کرده است که در تلاش برای دستیابی به منابع انرژی پایدارتر، به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای حرکت می‌کند.

به گزارش تک‌ناک، این شرکت با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هسته‌ای نسل جدید، به دنبال استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک و ماژولار (SMR) است، که امن‌تر و کارآمدتر از راکتورهای هسته‌ای سنتی هستند. گوگل با این اقدام قصد دارد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند و نیازهای عظیم انرژی خود را که برای مراکز داده و سرویس‌های آنلاین استفاده می‌شود، به طور پایدارتر تأمین کند.

این حرکت نشان‌دهنده تعهد گوگل به کاهش ردپای کربنی خود و حمایت از فناوری‌های نوین در زمینه انرژی‌های پاک است. با توافقی که گوگل آن را اولین توافق شرکتی برای خرید انرژی هسته‌ای از چندین راکتور کوچک مدولار توصیف می‌کند، یک قدم دیگر به سوی هدف خود در کاهش صفر انتشار گازهای گلخانه‌ای از زنجیره عملیاتی خود تا سال ۲۰۳۰ برداشته است.

گوگل در همین راستا یک توافق‌نامه با Kairos Power امضا کرده است که شرکتی تخصصی در زمینه توسعه راکتورهای هسته‌ای کوچک مدولار (SMR) می‌باشد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این واحدهای مدولار به مراتب کوچک‌تر از راکتورهای هسته‌ای سنتی هستند و قرار است با یکدیگر ترکیب شوند تا بتوانند به اندازه‌ دقیقی برق مورد نیاز یک تأسیسات یا شبکه‌های تجاری را تأمین کنند.

در سال 2023، شرکت Kairos موفق به دریافت مجوز از کمیسیون نظارتی آمریکا برای ساخت راکتور نمایشی Hermes خود شد و در ابتدای امسال، این شرکت پروژه‌ای در Oak Ridge تنسی ایالات متحده را آغاز کرد.

توافق‌نامه جدید Kairos و گوگل، استقرار چندین راکتور SMR Kairos را در مناطقی که گوگل در آنجا مراکز داده دارد، پیش‌بینی می‌کند. هدف این توافق، تولید ۵۰۰ مگاوات انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۳۵ می‌باشد. اولین استقرار راکتورهای SMR برای سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است.

جف اولسون، معاون توسعه کسب‌وکار و مالی شرکت Kairos Power، تأکید می‌کند که داشتن توافق‌نامه برای چندین استقرار، در راستای شتاب‌بخشی به تجاری‌سازی انرژی هسته‌ای پیشرفته، اهمیت دارد. این توافق یک راه‌حل برای کاهش انتشارات شبکه‌های برق است، در حالی که تولید انرژی و ظرفیت مورد نیاز را فراهم می‌کند.

گوگل در یک پست وبلاگی در مورد این توافق، به این نکته اشاره می‌کند که وزارت انرژی آمریکا می‌گوید انرژی هسته‌ای بیشترین تأثیر اقتصادی را در مقایسه با منابع تولید برق دارد و تخمین می‌زند که به‌کارگیری ۲۰۰ گیگاوات انرژی هسته‌ای جدید تا سال 2050، 375,000 شغل ایجاد خواهد کرد. گوگل همچنین می‌گوید که منابع جدید برق در سال‌های آینده برای کمک به تأمین انرژی برای فناوری‌های هوش مصنوعی در حال پیشرفت نیاز خواهند بود.

اولویت ایمنی در استفاده از انرژی هسته‌ای

هنگامی که از راکتور هسته‌ای یاد می‌کنیم، بیشتر از هر چیز ایمنی به ذهن می‌آید. در حالی که فاجعه‌هایی مانند: چرنوبیل و فوکوشیما هنوز در خاطرات بسیاری از افراد زنده هستند، واقعیت این است که راکتورهای هسته‌ای مدولار مدرن، معروف به راکتورهای نسل چهارم، به مراتب ایمن‌تر از کارخانه‌های غول‌پیکری هستند که در گذشته استفاده می‌شدند.

شرکت Kairos راکتورهای SMR تولید می‌نماید که از پلت‌های سوختی به نام ذرات TRISO استفاده می‌کنند. این ذرات به اندازه دانه خشخاش شامل یک هسته از اورانیوم، اکسیژن و کربن هستند که در سه لایه از مواد مبتنی بر کربن و سرامیک قرار دارند.

گوگل به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای حرکت می‌کند

پوسته‌ها تضمین می‌کنند که ذرات رادیواکتیو حاصل از فرایند شکافت مهار شوند. برای راکتورهای Kairos، ذرات TRISO به سنگریزه‌های بزرگ‌تری تبدیل می‌شوند که اندازه آنها تقریباً به اندازه یک توپ بیلیارد است. این سنگریزه‌ها می‌توانند در زمان عملکرد راکتورها تغذیه شوند.

یکی از ویژگی‌های ایمنی مهم راکتورهای Kairos این است که به جای آب با نمک‌های مذاب خنک می‌شوند. این نمک‌ها می‌توانند در دماهای بسیار بالا پایدار باقی بمانند. این یعنی اگر نیروگاه به دلیل وضعیت اضطراری خاموش شود، نمک‌ها به طور طبیعی راکتور را خنک می‌کنند، چرا که تبخیر نمی‌شوند و به این ترتیب خطر گرمای بیش از حد کاهش می‌یابد.

قطعه‌ای از پازل برای گوگل

 راکتورهای SMR فقط یکی از اجزای استراتژی انرژی پاک است که شامل باد، خورشید و ژئوترمال نیز می‌شود. اما برخلاف راه‌حل‌های بادی و خورشیدی، SMRها این فرصت را فراهم می‌کنند تا بدون توجه به وضعیت آب و هوا یا میزان نور خورشید در هر زمان و مکان خاص، به صورت شبانه‌روزی انرژی بدون کربن تولید کنند.

نوشته گوگل به استفاده از انرژی هسته‌ای روی می ‌آورد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow