۵ یافته علمی جدید درباره رژیم های غذایی

رژیم های غذایی سالم یکی از مهمترین عوامل در حفظ و ارتقای سلامت بدن است. تغذیه مناسب می تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. به گزارش سرویس پزشکی و سلامت تکناک، مصرف متعادل مواد مغذی مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی های سالم، ویتامین ها... نوشته ۵ یافته علمی جدید درباره رژیم های غذایی اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۵ شهریور , ۱۴۰۳ - 10:59
 0  3
۵ یافته علمی جدید درباره رژیم های غذایی

رژیم های غذایی سالم یکی از مهمترین عوامل در حفظ و ارتقای سلامت بدن است. تغذیه مناسب می تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

به گزارش سرویس پزشکی و سلامت تکناک، مصرف متعادل مواد مغذی مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد بهینه بدن ضروری است.

در این راستا یافته های علمی جدیدی از رژیم های غذایی مختلف توسط محققان مطرح می شود که در ادامه این مطلب به برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

این رژیم غذایی کلسترول بد خون را کاهش می دهد

جایگزینی غذاهای تهیه شده از آرد ذرت تصفیه شده و سبوس ذرت کلسترول بد را کاهش می دهد

مطالعه ای جدید نشان می‌دهد که جایگزینی غذاهای تهیه شده از آرد ذرت تصفیه شده و سبوس ذرت، می‌تواند سطح کلسترول LDL را در مدت چهار هفته بین 5 تا 13.3 درصد کاهش دهد.

این تغییر رژیم غذایی نه تنها برای سلامت قلب مفید است، بلکه تغییری ساده و قابل دستیابی برای افرادی است که می‌خواهند سطح کلسترول خود را کاهش دهند.

نتایج این آزمایش جدید در مجله Nutrition منتشر شده است، که تأثیر غلات کامل ذرت، ذرت تصفیه شده و یک مخلوط (ذرت تصفیه‌شده به اضافه سبوس ذرت) در آن مقایسه شده است.

در نهایت تحقیقات نشان دادند که 70 درصد از شرکت‌کنندگان، کاهش قابل توجهی در غلظت کلسترول LDL هنگام مصرف این مخلوط مشاهده کردند. برای سایر آردهای ذرت، شرکت‌کنندگان کاهش یا افزایشی در سطح LDL یا کلسترول تام خود را ندیدند.

رابطه معنادار رژیم غذایی مدیترانه ای با پیری مغز

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و با کاهش سرعت پیری مغز ارتباط دارد.

در تحقیقی جدید که توسط دانشگاه های نبراسکا-لینکلن و دانشگاه ایلینوی انجام شده، مشخص شد رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل: مصرف بالای میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و چربی‌های سالم است با کاهش سرعت پیری مغز ارتباط دارد.

این تحقیق شامل اندازه‌گیری بیومارکرهای مغذی در خون، اسکن‌های MRI و ارزیابی‌های شناختی بود.

یافته‌ها نشان دادند افرادی که این الگوی غذایی را دنبال می‌کنند، سطوح بالاتری از اسیدهای چرب، کاروتنوئیدها، کولین، دو نوع ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها در خون خود دارند، که به کُند شدن پیری مغز کمک می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که تأکید زیادی بر مصرف غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و چربی‌های سالم دارد، به‌طور مداوم به عنوان یک برنامۀ غذایی سالم، نشان داده است.

این رژیم غذایی با بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم و سرطان سینه مبارزه می‌کند و حتی علائم افسردگی را در مردان جوان کاهش می‌دهد وبا این یافته جدید تاثیر شگرف آن بر مغز نیز مشخص شده است.

درمان سندرم روده تحریک پذیر با رژیم غذایی

درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)با رژیم غذایی مؤثرتر از داروها است.

بررسی ها نشان می دهد درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)با رژیم غذایی مؤثرتر از داروها است. این یافته‌ حاصل مطالعه‌ای است که در دانشگاه گوتنبرگ انجام شده است.

در این مطالعه با تنظیمات رژیم غذایی، علائم بیش از هفت نفر از ده بیمار به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری شایع است که در ترکیب‌ها و درجات مختلف باعث درد شکم، نفخ شکم، اسهال و یبوست می‌شود.

مطالعه حاضر سه درمان را با هم مقایسه کرد. دو درمان مبتنی بر رژیم غذایی و دیگری بر اساس استفاده از داروها. شرکت‌کنندگان این مطالعه بیماران بالغ با علائم IBS شدید یا متوسط ​​در بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska در گوتنبرگ بودند.

از بین کسانی که مشاوره رژیم غذایی سنتی IBS و محتوای کم FODMAP ها را دریافت کرده‌اند ، 76 ٪ علائم به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته بود.

در گروهی که کربوهیدرات کم و پروتئین و چربی بالا دریافت می‌کردند، این نسبت 71 ٪ و در گروهی که دارو مصرف می‌کردند، 58 ٪ بود.

همه شرکت‌کنندگان کیفیت زندگی، علائم جسمانی کمتر و علائم اضطراب و افسردگی را به‌طور قابل توجهی بهتر گزارش کردند.

سانا نیباکا، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: با این مطالعه می‌توانیم نشان دهیم که رژیم غذایی نقش مهمی در درمان IBS دارد اما چندین روش درمانی جایگزین نیز وجود دارد که مؤثر هستند.

کاهش سن بیولوژیکی با یک رژیم غذایی جدید

پیروی دوره‌ای از یک رژیم غذایی شبه روزه‌داری می‌تواند باعث کاهش سن بیولوژیکی شود

طبق مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده پیری لئونارد دیویس USC رهبری می‌شود، پیروی دوره‌ای از یک رژیم غذایی شبه روزه‌داری می‌تواند در کنار کاهش مقاومت به انسولین و میزان چربی کبد در انسان،‌ نشانه‌های پیری در سیستم ایمنی را نیز کاهش دهد و منجر به کاهش سن بیولوژیکی شود.

این مطالعه به مجموعه شواهدی می افزاید که اثرات مفید یک رژیم غذایی تقلید کننده روزه (FMD) را نشان می‌دهند.

FMD یک رژیم غذایی 5 روزه پر از چربی‌های اشباع نشده و کم کالری، کم پروتئین و کم کربوهیدرات است و به گونه‌ای طراحی شده است که اثرات روزه‌داری فقط با آب را تقلید کند.

در عین حال مواد مغذی لازم را تامین کند و انجام آن را برای افرادی که قبلا از رژیم روزه‌داری استفاده کرده‌اند، آسان‌تر کند. این رژیم توسط نویسنده ارشد این مطالعه یعنی پروفسور والتر لونگو طراحی شده است.

این مطالعه اثرات رژیم غذایی را در دو جمعیت مرد و زن در سنین 18 تا 70 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و بعد به مدت 25 روز شرکت‌کنندگان تحت یک رژیم غذایی معمولی قرار گرفتند.

تجزیه و تحلیل آماری از نتایج هر دو مطالعه بالینی نشان داد که در شرکت کنندگانی که تحت رژیم FMD بودند، سن بیولوژیکی که در مقایسه با سن تقویمی،‌ معیاری برای عملکرد سلول‌ها و بافت‌های فرد است، به‌طور متوسط 2.5 سال کاهش یافته است.

رژیم‌های پرپروتئین منجر به اختلالات عصبی می شوند

رژیم‌های غذایی پر پروتئین می‌توانند باعث اختلالات عصبی شوند.

تحقیقات جدید محققان دانشگاه ژنو نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی پر پروتئین می‌توانند باعث اختلالات عصبی شوند.

این رژیم‌ها که اغلب به عنوان رژیم‌های «پالئولیتیک» شناخته می‌شوند، در کنترل وزن و تثبیت دیابت نوع ۲ مفید هستند.

با وجود این، مصرف بالای پروتئین باعث تولید آمونیوم بیش از حد می‌شود، که می‌تواند به کبد فشار بیاورد و در نهایت باعث اختلالات عصبی شود.

محققان تأکید می‌کنند که برای پیروی از این نوع رژیم‌ها، ارزیابی دقیق سلامت متابولیک و فعالیت آنزیم گلوتامات دهیدروژناز ضروری است.

پیر میکلر، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، توضیح داد: «رژیم‌های غذایی غنی از پروتئین‌های حیوانی یا گیاهی می‌توانند برای تثبیت دیابت نوع 2 و مدیریت وزن استفاده شوند.

این محقق ادامه داد: آنها از رژیم‌های غذایی مبتنی بر گوشت در دوران نوسنگی‌ الهام گرفته شده‌اند. اما این رژیم‌ها می توانند گاها عوارضی را هم در پی داشته باشند.

او تاکید کرد: مهم است که برای پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا، به خوبی از تمام پیامدهای آن آگاه باشید و احتیاط را در اولویت قرار دهید.»

 

نوشته ۵ یافته علمی جدید درباره رژیم های غذایی اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow