AMD در حال کار روی APU مجهز به حافظه GDDR7 یکپارچه است

شرکت AMD در حال توسعه‌ی نسل جدیدی از پردازنده‌های ترکیبی خود (APU) است که از حافظه GDDR7 به‌عنوان حافظه‌ی گرافیکی یکپارچه استفاده می‌کند. به‌گزارش تک‌ناک، فهرستی جدید در پایگاه داده NBD کشف شده است که احتمالاً به تراشه‌ای جدید اشاره می‌کند. این تراشه ممکن است از حافظه GDDR7 به‌عنوان بخشی از CPU خود استفاده کند... نوشته AMD در حال کار روی APU مجهز به حافظه GDDR7 یکپارچه است اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۳ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  1
AMD در حال کار روی APU مجهز به حافظه GDDR7 یکپارچه است

شرکت AMD در حال توسعه‌ی نسل جدیدی از پردازنده‌های ترکیبی خود (APU) است که از حافظه GDDR7 به‌عنوان حافظه‌ی گرافیکی یکپارچه استفاده می‌کند.

به‌گزارش تک‌ناک، فهرستی جدید در پایگاه داده NBD کشف شده است که احتمالاً به تراشه‌ای جدید اشاره می‌کند. این تراشه ممکن است از حافظه GDDR7 به‌عنوان بخشی از CPU خود استفاده کند و به‌نظر می‌رسد APU جدیدی از شرکت AMD باشد.

Wccftech می‌نویسد که ورودی جدید در پایگاه داده NBD نشان می‌دهد شرکت مایکرون (Micron) در حال توسعه‌ی تراشه‌ای ‌جدید است که حافظه‌ی پرسرعت GDDR7 را به‌صورت یکپارچه در پردازنده (CPU) جای داده است. این خبر بسیار هیجان‌انگیز است؛ زیرا حافظه GDDR7 تقریباً دو برابر پهنای باند حافظه GDDR6 را ارائه می‌دهد و به‌عنوان استاندارد جدید برای نسل بعدی کارت‌های گرافیکی (GPU)، به‌ویژه سری RTX 50 انویدیا، در نظر گرفته شده است.

ادغام حافظه GDDR7 با CPU می‌تواند عملکرد پردازش گرافیکی را بسیار افزایش دهد و کاربردهای جدیدی را در زمینه‌های گرافیکی سنگین مانند بازی‌های کامپیوتری و رندرینگ و هوش مصنوعی را ممکن سازد.

مایکرون اخیراً حافظه GDDR7 را با سرعت خیره‌کننده‌ی ۳۲ گیگابیت‌بر‌ثانیه رونمایی کرد که پهنای باندی معادل ۱/۵ ترابایت‌بر‌ثانیه را فراهم می‌کند. این حافظه پرسرعت نه‌تنها عملکرد بازی‌ها را در وضوح‌های مختلف تا ۳۰ درصد بهبود می‌بخشد؛ بلکه برای کاربردهای هوش مصنوعی در لبه و پلتفرم‌های کامپیوتری مجهز به تراشه‌های یکپارچه (SoC) نیز بهینه شده است.

این نوآوری رقابت شدیدی را در بازار تراشه‌های گرافیکی میان شرکت‌هایی مانند AMD، اینتل، انویدیا، کوالکام و اپل ایجاد خواهد کرد که همگی به‌دنبال بهره‌گیری از فابلیت‌های فراوان GDDR7 در محصولات آینده‌ی خود هستند.

APU با حافظه GDDR7 یکپارچه AMD

AMD تاکنون در‌زمینه‌ی پردازنده‌های واحد یکپارچه (APU) برای کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی پیشرو بوده است. این شرکت اولین واحد پردازش عصبی (NPU) را در APUهای فونیکس (Phoenix) خود معرفی کرد و سپس با ارتقای آن در APUهای هاوک پوینت (Hawk Point) و استریکس پوینت (Strix Point)، توان محاسبات هوش مصنوعی را به ۵۵ تاپس رساند.

در‌حال‌حاضر، AMD روی توسعه‌ی APUهای نسل بعدی استریکس هیلو (Strix Halo) تمرکز دارد که با استفاده از معماری چیپلت، شامل ۱۶ هسته‌ی پردازشی Zen 5 و ۴۰ هسته‌ی گرافیکی RDNA 3.5 خواهد بود.

تراشه‌های استریکس هیلو AMD به‌دلیل تعداد زیاد هسته‌های گرافیکی، به پهنای باند بسیار گسترده‌ای نیاز دارند. اگرچه این تراشه‌ها از حافظه‌ی کش داخلی (LLC) استفاده می‌کنند، برای حفظ عملکرد چشمگیر پردازنده‌ی گرافیکی، به پهنای باند بیشتری نیاز است.

علاوه‌بر‌این، پشتیبانی از حافظه‌ی LPDDR5X-8533 می‌تواند پهنای باند مورد‌نیاز را تا حدودی تأمین کند. هنوز اطلاعات دقیقی درباره‌ی نوع حافظه‌ی استفاده‌شده در این تراشه‌ها وجود ندارد؛ اما ظرفیت آن‌ها تا ۱۲۸ گیگابایت اعلام شده است.

حافظه GDDR7

در‌حالی‌که بعید است شاهد ادغام مستقیم حافظه GDDR7 در مدل‌های فعلی APUهای استریکس هیلو باشیم، ممکن است در نسل بعدی APUها استفاده از این فناوری را شاهد باشیم. درمقابل، AMD به‌طور قطع از جدیدترین معماری گرافیکی RDNA خود برای تقویت کنسول PlayStation 5 Pro استفاده خواهد کرد. این به‌معنای استفاده از GPU قدرتمندتر و حافظه‌ای با سرعت بیشتر است.

با‌توجه‌به استفاده از GDDR6 در مدل فعلی PlayStation 5، استفاده از GDDR7 در مدل پرو گام منطقی بعدی خواهد بود. GDDR7 می‌تواند عملکرد گرافیکی را بهبود چشمگیری ببخشد و تجربه‌ای روان‌تر و با‌کیفیت‌تر را برای گیمرها فراهم کند. اطلاعات فاش‌شده‌ی اولیه نشان می‌دهد که PlayStation 5 Pro به GPU بزرگ‌تر و حافظه‌ی سریع‌تر مجهز خواهد شد.

برای کارت‌های گرافیک نسل بعدی Radeon RX 8000 مبتنی‌بر معماری RDNA 4، ای‌ام‌دی همچنان از حافظه GDDR6 استفاده خواهد کرد. این یعنی سرعت پین حافظه در این کارت‌ها تا ۲۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه خواهد بود. AMD تصمیم گرفته است که استفاده از حافظه GDDR7 جدیدتر را به نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود، یعنی RDNA 5، موکول کند.

در‌حال‌حاضر، این‌ها تنها حدس‌و‌گمان هستند؛ اما تصور پردازنده‌ای قدرتمند با گرافیک یکپارچه و حافظه‌ی فوق‌سریع GDDR7 بسیار هیجان‌انگیز است. این فناوری می‌تواند تجربیات بازی را به سطح جدیدی ارتقا دهد و اجرای باکیفیت‌تر و روان‌تر بازی‌ها را ممکن سازد.

نوشته AMD در حال کار روی APU مجهز به حافظه GDDR7 یکپارچه است اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow