OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی o1 را رونمایی کرد

شرکت OpenAI هوش مصنوعی o1 را به‌عنوان اولین مدل از سری مدل‌های هوش مصنوعی استدلالی معرفی کرد. به‌گزارش تک‌ناک، هوش مصنوعی o1 شرکت OpenAI معرفی شد. این مدل با هدف پاسخ‌گویی به پرسش‌های پیچیده‌تر و با سرعتی بیشتر از انسان طراحی شده و برای کاربردهای پیشرفته‌تر، ازجمله حل مسائل چندمرحله‌ای و نوشتن کد، بهینه شده […] نوشته OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی o1 را رونمایی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۳ شهریور , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  1
OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی o1 را رونمایی کرد

شرکت OpenAI هوش مصنوعی o1 را به‌عنوان اولین مدل از سری مدل‌های هوش مصنوعی استدلالی معرفی کرد.

به‌گزارش تک‌ناک، هوش مصنوعی o1 شرکت OpenAI معرفی شد. این مدل با هدف پاسخ‌گویی به پرسش‌های پیچیده‌تر و با سرعتی بیشتر از انسان طراحی شده و برای کاربردهای پیشرفته‌تر، ازجمله حل مسائل چندمرحله‌ای و نوشتن کد، بهینه شده است. همراه با o1، نسخه‌ی کوچک‌تری به نام o1-mini نیز منتشر شده است. نکته‌ی جالب اینکه مدل یادشده همان مدل هوش مصنوعی Strawberry است که مدت‌ها محل بحث قرار گرفته بود.

هدف OpenAI از توسعه‌ی مدل هوش مصنوعی o1، نزدیک‌شدن به هوش مصنوعی شبیه به انسان است. این مدل در‌مقایسه‌با مدل‌های قبلی، به‌ویژه GPT-4o، عملکرد بهتری در نوشتن کد و حل مسائل پیچیده دارد. با‌این‌حال، استفاده از این مدل به‌دلیل هزینه‌های بیشتر و سرعت کمتر، موقتاً به‌‌صورت پیش‌نمایش در دسترس قرار گرفته است تا نشان داده شود که این مدل هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه قرار دارد.

دسترسی کاربران و هزینه‌ها

کاربران سرویس‌های ChatGPT Plus و Team از امروز به هر دو نسخه o1-preview و o1-mini دسترسی خواهند داشت،کاربران سازمانی و آموزشی اوایل هفته‌ی آینده به هوش مصنوعی o1 دسترسی پیدا می‌کنند. باوجوداین، OpenAI قصد دارد که نسخه‌ی o1-mini را به‌زودی به‌‌رایگان برای تمام کاربران ChatGPT منتشر کند. با‌این‌حال، هنوز تاریخ دقیقی برای این اقدام اعلام نشده است.

هزینه‌ی استفاده از o1-Preview بسیار زیاد است. در API این مدل، هر ۱ میلیون توکن ورودی ۱۵ دلار و هر ۱ میلیون توکن خروجی ۶۰ دلار هزینه دارد. این در حالی است که هزینه‌های استفاده از GPT-4o به‌ترتیب ۵ و ۱۵ دلار برای همین میزان توکن است.

مدل o1 با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی جدید و مجموعه داده‌ای خاص آموزش دیده است. Jerry Tworek، مسئول تحقیقات OpenAI، توضیح می‌دهد که این مدل به‌جای تقلید از الگوهای داده‌های آموزشی، با استفاده از تکنیک یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) آموزش دیده است. این تکنیک به مدل امکان می‌دهد تا با دریافت پاداش‌ها و مجازات‌ها، به‌طور مستقل مسائل را حل کند و مشابه با نحوه‌ی حل مشکلات به‌واسطه‌ی انسان، از رویکرد «زنجیره‌ی تفکر» برای پردازش سؤالات استفاده می‌کند.

به‌دلیل این روش جدید آموزش، OpenAI ادعا می‌کند که مدل o1 دقت بیشتری از مدل‌های قبلی دارد و کمتر دچار «توهم» می‌شود. ناگفته نماند که هنوز مشکل توهمات به‌طور کامل حل نشده است. یکی از ویژگی‌های بارز این مدل، توانایی فراوان در حل مسائل پیچیده‌ای همچون برنامه‌نویسی و ریاضیات است. در آزمون مقدماتی المپیاد ریاضی، o1 موفق شد ۸۳ درصد از مسائل را حل کند؛ در‌حالی‌که GPT-4o فقط ۱۳ درصد از مسائل را به‌درستی پاسخ داد.

در مسابقات برنامه‌نویسی Codeforces نیز این مدل به صدک ۸۹ شرکت‌کنندگان دست یافت. OpenAI پیش‌بینی می‌کند که در به‌روزرسانی‌های بعدی، این مدل به‌طور مشابه با دانشجویان دکتری در انجام مسائل دشوار رشته‌هایی مانند فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی عمل کند.

هزینه استفاده از o1-preview بسیار بالاست؛

محدودیت‌ها

با‌این‌حال، هوش مصنوعی o1 در برخی زمینه‌ها هنوز به‌اندازه‌ی GPT-4o توانمند نیست. این مدل در دانش عمومی و توانایی مرور وب یا پردازش فایل‌ها و تصاویر به‌درستی عمل نمی‌کند. با‌این‌حال، OpenAI بر این باور است که o1 آغازگر نسلی جدید از مدل‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

مدل هوش مصنوعی o1 با استفاده از روش‌های جدید آموزش و توانایی‌های فراوان در حل مسائل پیچیده، گامی بزرگ در مسیر توسعه‌ی هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود. این مدل هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و محدودیت‌هایی در زمینه‌هایی مانند دانش عمومی و توانایی‌های جانبی دارد. بااین‌همه، OpenAI با ارائه‌ی این مدل نشان داده که هدف اصلی‌اش رسیدن به هوش مصنوعی نزدیک به انسان است.

نوشته OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی o1 را رونمایی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow