TSMC اولین تراشه OpenAI را با لیتوگرافی A16 Angstrom می‌سازد

OpenAI اولین تراشه‌ی داخلی خود را با مشارکت TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های نیمه‌هادی جهان و لیتوگرافی A16 Angstrom آن تولید خواهد کرد. به‌گزارش تک‌ناک، TSMC هنوز تولید انبوه تراشه با لیتوگرافی A16 Angstrom خود را آغاز نکرده است. بااین‌حال، شایعاتی درباره‌ی برتری آن وجود دارد که با‌توجه‌به سفارش‌های قبلی اپل از این شرکت تعجب‌آور نیست. گزارش‌های... نوشته TSMC اولین تراشه OpenAI را با لیتوگرافی A16 Angstrom می‌سازد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  5
TSMC اولین تراشه OpenAI را با لیتوگرافی A16 Angstrom می‌سازد

OpenAI اولین تراشه‌ی داخلی خود را با مشارکت TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های نیمه‌هادی جهان و لیتوگرافی A16 Angstrom آن تولید خواهد کرد.

به‌گزارش تک‌ناک، TSMC هنوز تولید انبوه تراشه با لیتوگرافی A16 Angstrom خود را آغاز نکرده است. بااین‌حال، شایعاتی درباره‌ی برتری آن وجود دارد که با‌توجه‌به سفارش‌های قبلی اپل از این شرکت تعجب‌آور نیست. گزارش‌های جدید حاکی از این هستند که OpenAI نیز در حال تولید تراشه‌ای سفارشی روی همان فناوری است.

رقابت در حوزه‌ی هوش مصنوعی شرکت‌های بزرگ فناوری را مجبور کرده است راهکارهای سفارشی خود را توسعه دهند تا از رقبا پیشی بگیرند. به‌عنوان مثال، بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، با شرکت آمریکایی برودکام همکاری کرده است تا تراشه‌ی هوش مصنوعی داخلی‌اش را با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC تولید انبوه کند.

OpenAI نیز چشم‌انداز بلندمدتی دارد؛ زیرا گزارش Economic Daily News نشان می‌دهد که این شرکت در حال مذاکره با غول نیمه‌هادی برای تأسیس کارخانه‌ی جدیدی است که مسئول ساخت این تراشه خواهد بود.

افزایش قابلیت‌های تولید ویدیوی Sora

Wccftech می‌نویسد که این گزارش نشان می‌دهد پس از ارزیابی دقیق عوامل مختلف، از‌جمله سوددهی، این طرح درنهایت لغو شد. در‌حالی‌که ChatGPT با Apple Intelligence ادغام شده است، تصمیم OpenAI برای تغییر به لیتوگرافی A16 Angstrom تی‌اس‌ام‌سی می‌تواند دلایل عمیق‌تری داشته باشد.

گفته می‌شود که تراشه‌ی داخلی شرکت مذکور قابلیت‌های هوش مصنوعی تولید ویدئو Sora را افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند به افزایش فروش دستگاه‌های اپل کمک کند؛ زیرا ویژگی یادشده در مجموعه ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد شرکت ادغام خواهد شد.

احتمال همکاری نزدیک OpenAI و اپل در این پروژه وجود دارد؛ زیرا اپل سابقه‌ای طولانی در طراحی و تولید تراشه‌های پیشرفته و قدرتمند دارد. تا آغاز تولید انبوه تراشه گفته‌شده زمان زیادی باقی مانده است؛ چراکه انتظار می‌رود لیتوگرافی A16 Angstrom تی‌اس‌ام‌سی تا سال ۲۰۲۶ به تولید انبوه برسد.

استفاده از این فرایند پیشرفته امکان تولید تراشه‌ای با عملکرد قدرتمند و مصرف انرژی اندک را فراهم می‌آورد که برای کاربردهای هوش مصنوعی بسیار مناسب است. این انتظار ارزشش را خواهد داشت. لیتوگرافی Angstrom A16 درمقایسه‌با نسل بعدی N2P، افزایش سرعت ۸ تا ۱۰ درصدی با حفظ ولتاژ و کاهش مصرف انرژی تا ۲۰ درصد را ارائه می‌دهد. علاوه‌بر‌این، چگالی این لیتوگرافی ۱۱۰ درصد افزایش یافته است که آن را برای کاربرد در سرورها بسیار مناسب می‌سازد.

 

نوشته TSMC اولین تراشه OpenAI را با لیتوگرافی A16 Angstrom می‌سازد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow