آرشیو اینترنتی پس از حملات سایبری احیا شد

آرشیو اینترنتی پس از حملات سایبری گسترده، مجدداً به‌عنوان سرویس فقط خواندنی در‌دسترس عموم قرار گرفته است. این تصمیم با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر به داده‌ها و بازیابی تدریجی خدمات اتخاذ شده است. به‌گزارش تک‌ناک، آرشیو اینترنت پس از تجربه حمله‌ای سایبری که هفته گذشته این کتابخانه دیجیتال و Wayback Machine را از کار […] نوشته آرشیو اینترنتی پس از حملات سایبری احیا شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۳ مهر , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  1
آرشیو اینترنتی پس از حملات سایبری احیا شد

آرشیو اینترنتی پس از حملات سایبری گسترده، مجدداً به‌عنوان سرویس فقط خواندنی در‌دسترس عموم قرار گرفته است. این تصمیم با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر به داده‌ها و بازیابی تدریجی خدمات اتخاذ شده است.

به‌گزارش تک‌ناک، آرشیو اینترنت پس از تجربه حمله‌ای سایبری که هفته گذشته این کتابخانه دیجیتال و Wayback Machine را از کار انداخت، دوباره به حالت آنلاین بازگشت؛ ولی این بار به‌صورت موقتی و در حالت فقط خواندنی! این حمله که شامل نشت اطلاعات و حمله گسترده DDoS بود، ۹ اکتبر وب‌سایت آرشیو اینترنت را از دسترس خارج کرد و به سرقت پایگاه داده احراز هویت کاربران منجر شد. این پایگاه داده حاوی ۳۱ میلیون رکورد منحصر‌به‌فرد بود که طی هفته‌های اخیر هدف حمله قرار گرفته است.

Brewster Kahle، بنیان‌گذار آرشیو اینترنت، با اعلام بازگشت موقت این سرویس گفت:

این سیستم به‌صورت ایمن برای استفاده مجدد آماده است؛ اما ممکن است به تعمیرات بیشتری نیاز داشته باشد و در‌صورت لزوم دوباره از دسترس خارج شود.

او همچنین تأکید کرد که تیمش در حال بررسی و تقویت سیستم‌های آرشیو برای جلوگیری از حملات سایبری مشابه در آینده است.

دسترسی محدود به Wayback Machine


به‌نقل از ورج، با وجود بازگشت آرشیو اینترنت به حالت آنلاین، کاربران در‌حال‌حاضر تنها می‌توانند در میان بیش از ۹۱۶ میلیارد صفحه وبی جست‌وجو کنند که در طول سال‌ها آرشیو شده‌اند. بااین‌حال، امکان ثبت صفحات جدید در این آرشیو فعلاً وجود ندارد. در هفته‌های اخیر، تیم فنی آرشیو اینترنت به‌تدریج خدمات اصلی از‌جمله حساب‌های ایمیل اعضای تیم و خزنده‌های مخصوص کتابخانه‌های ملی را بازگردانده‌اند.

آرشیو اینترنتی پس از حملات سایبری گسترده، مجدداً به عنوان یک سرویس فقط خواندنی در دسترس عموم قرار گرفته است.

تأیید سرقت اطلاعات توسط Have I Been Pwned

پس از این حمله سایبری، هکری ناشناس با ارسال پیامی پاپ‌آپ مدعی شد که آرشیو اینترنت با نقص امنیتی فاجعه‌بار مواجه شده است. این ادعا را Have I Been Pwned، سرویس معتبر در حوزه افشای اطلاعات سرقت‌شده، تأیید کرد. داده‌های سرقت‌شده شامل آدرس‌های ایمیل، نام‌های کاربری، رمزهای عبور هش‌شده و دیگر اطلاعات داخلی مربوط به ۳۱ میلیون حساب ایمیل منحصر‌به‌فرد است.

ارتباط گوگل با Wayback Machine

قطعی آرشیو اینترنت در حالی رخ داد که تنها چند هفته پیش، گوگل افزودن لینک‌های مربوط به وب‌سایت‌های آرشیو‌شده در Wayback Machine را به نتایج جست‌وجوی خود شروع کرده بود. این اقدام پس‌از‌آن صورت گرفت که گوگل اوایل امسال لینک‌های ذخیره‌شده صفحات خود را حذف کرد. اضافه‌شدن Wayback Machine به نتایج جست‌وجوی گوگل، به‌عنوان ابزاری کارآمد برای دسترسی به نسخه‌های قدیمی‌تر وب‌سایت‌ها یا صفحات آرشیو‌شده با استقبال کاربران مواجه شده است.

با وجود این اتفاقات، آرشیو اینترنت در تلاش است تا دوباره به شرایط عادی بازگردد و همچنان به‌عنوان یکی از منابع اصلی برای دسترسی به محتوای دیجیتال حفظ شود. انتظار می‌رود که در روزهای آینده، تیم فنی این مجموعه به بررسی بیشتر و تقویت سیستم‌های امنیتی بپردازد تا احتمال وقوع چنین حملاتی در آینده به حداقل برسد.

نوشته آرشیو اینترنتی پس از حملات سایبری احیا شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow