آیا نوشیدن قهوه واقعا برای بدن مفید است؟

بر اساس تحقیقات جدید، برخی افراد ممکن است با نوشیدن قهوه از مزایای سلامتی بیشتری برخوردار شوند، در حالی که برای دیگران امکان دارد خطرات بیشتری به همراه داشته باشد. به گزارش تک‌ناک، این یافته‌ها تأکید می‌کنند که توصیه‌های مربوط به مصرف قهوه باید بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی افراد تنظیم شود. دکتر ساندرا سانچز-رویج، مسئول... نوشته آیا نوشیدن قهوه واقعا برای بدن مفید است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۷ شهریور , ۱۴۰۳ - 14:59
 0  0
آیا نوشیدن قهوه واقعا برای بدن مفید است؟

بر اساس تحقیقات جدید، برخی افراد ممکن است با نوشیدن قهوه از مزایای سلامتی بیشتری برخوردار شوند، در حالی که برای دیگران امکان دارد خطرات بیشتری به همراه داشته باشد.

به گزارش تک‌ناک، این یافته‌ها تأکید می‌کنند که توصیه‌های مربوط به مصرف قهوه باید بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی افراد تنظیم شود.

دکتر ساندرا سانچز-رویج، مسئول این مطالعه جدید گفت: «قهوه کافئین‌دار یک ماده روانگردان است.»

هیلی تورپ، نویسنده اصلی نیز توضیح داد: «ما داده‌های ژنتیکی و اعداد مصرف قهوه خود گزارش‌شده توسط افراد را جمع‌آوری کردیم تا یک مطالعه مرتبط با ژنوم (GWAS) انجام دهیم. فرض بر این بود که بین ژن‌هایی که با مصرف قهوه مرتبط هستند و صفات یا مشکلات مربوط به سلامتی، ارتباط وجود دارد.»

وی تصریح کرد: «ما از این داده‌ها برای شناسایی مناطقی در ژنوم استفاده کردیم که با احتمال کمتر یا بیشتر مصرف قهوه مرتبط هستند. سپس ژن‌هایی که می‌توانند زمینه‌ساز مصرف قهوه باشند را شناسایی کردیم.»

تأثیر ژنتیک بر نوشیدن قهوه

دکتر آبراهام پالمر، که محقق اصلی این مقاله است، بیان کرد: «اکثر مردم از اینکه یک تأثیر ژنتیکی بر مصرف قهوه وجود دارد، شگفت‌زده می‌شوند، اما شواهد آماری وجود دارد که نوشیدن قهوه یک ویژگی ارثی است.

به عبارت دیگر، گونه‌های ژنی خاصی که از والدین خود به ارث می‌برید، بر میزان مصرف قهوه شما اثر می‌گذارد.»

تأثیر ژنتیکی بر مصرف قهوه اولین سؤالی است که محققان می‌خواستند به آن بپردازند.

سانچز-رویج عنوان کرد: «سؤالی که بسیاری از عاشقان قهوه می‌پرسند، این است که آیا نوشیدن قهوه خوب است یا بد؟ آیا قهوه با پیامدهای سلامتی مثبت ارتباط دارد یا خیر؟»

پاسخ این سؤال قطعی نیست. مطالعه گسترده این گروه روی ژنوم 130153 شرکت‌کننده در تحقیقات 23andMe مستقر در ایالات متحده با پایگاه داده مشابه بیوبانک بریتانیا از 334649 بریتانیایی مقایسه شد.

این داده‌ها نشان داد که ارتباطات ژنتیکی مثبت بین قهوه و پیامدهای سلامتی مضر مانند: چاقی و مصرف مواد وجود دارد.

ارتباطات ژنتیکی مثبت بین یک نوع ژن خاص (ژنوتیپ) و یک وضعیت خاص (فنوتیپ) است.

بالعکس، یک ارتباط ژنتیکی منفی یک کیفیت محافظتی آشکار است، که از ایجاد یک بیماری جلوگیری می‌کند.

زمانی که صحبت از مشکلات روانی می‌شود، یافته‌ها پیچیدگی بیشتری هم دارند.

تأثیر خوب یا بد نوشیدن قهوه در بدن به ژنتیک بستگی دارد

چالش‌ها در مقایسه داده‌ها و تفاوت‌های فرهنگی

تورپ اعلام کرد: «به نظر می‌رسید اضطراب، دوقطبی یا افسردگی در مجموعه داده‌های 23andMe از نظر ژنتیکی با ژنتیک مصرف قهوه همبستگی مثبت داشته باشند. اما با بررسی بیوبانک انگلستان، الگویی مخالف مشاهده شد و مشخص گردید این موارد از نظر ژنتیکی با نوشیدن قهوه، همبستگی منفی دارند. این موضوعی نبود که ما انتظار داشتیم.»

وی توضیح داد: «موارد دیگری نیز وجود داشت که در آن مجموعه 23andMe با بیوبانک بریتانیا همخوانی نداشت، اما بیشترین اختلاف در مشکلات روانی به چشم می‌خورد.»

نویسنده اصلی این مقاله بیان کرد: «ترکیب مجموعه داده‌های مشابه در این زمینه برای افزایش قدرت مطالعه موضوع معمولی است. این اطلاعات تصویر به نسبت واضحی را نشان می‌دهند که ترکیب این دو مجموعه داده ایده عاقلانه‌ای نبود. ما در نهایت این کار را انجام ندادیم. ادغام پایگاه‌های داده ممکن است اثراتی را پنهان کند و محققان را به سمت نتیجه‌گیری‌های نادرست سوق دهد.»

محققان ایده‌هایی در مورد چگونگی به وجود آمدن تفاوت‌ها در نتایج دارند. به عنوان مثال در نظرسنجی‌ها سؤالات یکسانی از شرکت‌کنندگان پرسیده نمی‌شد.

یعنی محققان در نظرسنجی 23andMe از شرکت‌کنندگان می‌پرسیدند که شما هر روز چند فنجان قهوه کافئین‌دار مصرف می‌کنید؟

درحالی که در مطالعه بیوبانک انگلستان از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شد که هر روز چند فنجان قهوه می‌نوشید؟ (که ممکن است پاسخ شامل قهوه بدون کافئین نیز باشد)

فراتر از اندازه مصرف و تقسیم‌بندی کافئین‌دار/بدون کافئین، نظرسنجی‌ها برای روش‌های مختلف سرو قهوه نیز مناسب نیستند.

تورپ گفت: «ما می‌دانیم که در بریتانیا، مردم بیشتر ترجیح می‌دهند قهوه فوری بخورند، در حالی که قهوه آسیاب شده در ایالات متحده طرفدار بیشتری دارد.»

سانچز-رویج به گرایش آمریکایی‌ها به مصرف قهوه مملو از مواد افزودنی شیرین اشاره کرد.

همچنین پالمر به نوشیدنی‌های کافئین‌دار دیگر از جمله چای در بین مردم بریتانیا اشاره کرد که در مطالعه گنجانده نشده بود.

تعاملات ژنتیکی و محیطی نوشیدن قهوه

سانچز-رویج خاطرنشان کرد: «قهوه به اشکال مختلف، از فوری تا فراپاچینو، وجود دارد و در میان فرهنگ‌های مختلف به اشکال گوناگونی مصرف می‌شود. فردی با یک ژنوتیپ مشخص ممکن است در نهایت فنوتیپ متفاوتی داشته باشد و این موضوع در بریتانیا در مقایسه با ایالات متحده کاملا متفاوت است.»

 

نوشته آیا نوشیدن قهوه واقعا برای بدن مفید است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow