آیا «پیتر تاد» خالق بیتکوین است؟

هویت خالق بیت‌کوین شاید یکی از پایدارترین و مهم‌ترین رازهای اینترنت باشد، به‌ویژه که این فرد می‌تواند به طور شخصی کنترل یک ذخیره‌ ارز دیجیتال به ارزش ده‌ها میلیارد دلار را در دست داشته باشد. اکنون، کارگردان یک مستند جدید از شبکه HBO معتقد است که این معما را حل کرده است. کالن هوبک، مستندساز …

۱۸ مهر , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  1
آیا «پیتر تاد» خالق بیتکوین است؟

هویت خالق بیت‌کوین شاید یکی از پایدارترین و مهم‌ترین رازهای اینترنت باشد، به‌ویژه که این فرد می‌تواند به طور شخصی کنترل یک ذخیره‌ ارز دیجیتال به ارزش ده‌ها میلیارد دلار را در دست داشته باشد. اکنون، کارگردان یک مستند جدید از شبکه HBO معتقد است که این معما را حل کرده است.

کالن هوبک، مستندساز که در سال ۲۰۲۱ با ساخت مستند “Q: Into the Storm” درباره نظریه‌پردازان توطئه QAnon استدلال‌های قانع‌کننده‌ای درباره هویت افراد پشت این تئوری ارائه کرد، اکنون ادعا می‌کند که ممکن است **ساتوشی ناکاموتو**، نام مستعار خالق بیت‌کوین را فاش کرده باشد.

هوبک معتقد است که به جای یک برنامه‌نویس حرفه‌ای یا نابغه‌ی جنایتکار، ناکاموتوی واقعی کسی نیست جز پیتر تاد، یک توسعه‌دهنده از کانادا که در زمان ظهور بیت‌کوین دانشجوی دانشگاه بوده است.

در مستند جدید خود به نام “Money Electric: The Bitcoin Mystery”، که سه‌شنبه از HBO پخش شد، هوبک مدرک قطعی‌ای ارائه نمی‌دهد که تاد را به ناکاموتو مرتبط کند. در عوض، او مجموعه‌ای از تصادفات و پست‌های فروم را به هم پیوند می‌دهد تا استدلال کند که تاد محتمل‌ترین گزینه است.

هوبک به واشنگتن پست گفت: “ما یک پرونده بسیار قوی را مطرح می‌کنیم، اما در نهایت، می‌خواهم این مخاطب باشد که خودش به نتیجه برسد.”

در ایمیلی به واشنگتن پست، تاد اختراع بیت‌کوین را تکذیب کرد و گفت که افرادی مثل هوبک باید دست از جستجوی بنیانگذار ارز دیجیتال بردارند. او افزود: “نه تنها این سوال احمقانه است، بلکه خطرناک هم هست. ساتوشی آشکارا نمی‌خواست پیدا شود و هیچ‌کس نباید به افرادی که به دنبال او هستند کمک کند.”

قیمت بی‌ثبات بیت‌کوین و سابقه‌اش در کلاهبرداری‌ها و ناپدید شدن‌های مالی آن را در وال‌استریت به تمسخر کشیده، اما با این حال، این ارز به عاملی غیرقابل اجتناب در سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ایالات متحده تبدیل شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده و کسب‌وکار ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کرده است. او حتی در آگوست ایده پرداخت بدهی ملی با “مقداری بیت‌کوین” را مطرح کرد.

هر کسی که ناکاموتو باشد، اگر هنوز به حدود **۱ میلیون بیت‌کوین** که در روزهای اولیه استخراج کرده دسترسی داشته باشد، بسیار ثروتمند خواهد بود؛ چیزی در حدود ۶۵ میلیارد دلار. هوبک استدلال می‌کند که این دلیل مهمی برای افشای هویت واقعی ناکاموتو است. او گفت: “این فرد در مسیر تبدیل شدن به ثروتمندترین فرد جهان است.”

به دلیل این ثروت عظیم، تاد در ایمیلی به واشنگتن پست نوشت که ادعای هوبک درباره اینکه او خالق بیت‌کوین است می‌تواند او را در معرض خطراتی مانند آدم‌ربایی قرار دهد. تاد همچنین اعلام کرد که قبل از پخش مستند، برای جلوگیری از خطرات احتمالی به سفری رفته است.

هوبک در مستند خود به یک گفت‌وگوی کلیدی در سال ۲۰۱۰ میان تاد و ناکاموتو در یک فروم بیت‌کوین اشاره می‌کند. در این گفت‌وگو، تاد به سرعت به یکی از پست‌های ناکاموتو واکنش نشان می‌دهد. هوبک معتقد است که این واکنش اشتباهی از سوی تاد بوده، چرا که او به‌جای ارسال پیام از حساب ناکاموتو، به‌اشتباه از حساب خودش استفاده کرده است.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow