ایلان ماسک: رانندگی تمام خودکار تسلا به مدت یک سال امکان‌پذیر می‌شود

ایلان ماسک می‌گوید رانندگان تسلا که بسته نرم‌افزاری «خودران کامل (Full Self-Driving)» این شرکت را خریداری کرده‌اند، به زودی می‌توانند یک سال کامل بدون دست زدن به فرمان خودرو رانندگی کنند. مدیرعامل تسلا -ایلان ماسک- برای اثبات، تقویت جایگاه و اعتبار خود به‌عنوان یک نوآور در عرصه فناوری، به موفقیت برنامه‌های هوش مصنوعی و رباتیک …

۱۸ مهر , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  1
ایلان ماسک: رانندگی تمام خودکار تسلا به مدت یک سال امکان‌پذیر می‌شود

ایلان ماسک می‌گوید رانندگان تسلا که بسته نرم‌افزاری «خودران کامل (Full Self-Driving)» این شرکت را خریداری کرده‌اند، به زودی می‌توانند یک سال کامل بدون دست زدن به فرمان خودرو رانندگی کنند.

مدیرعامل تسلا -ایلان ماسک- برای اثبات، تقویت جایگاه و اعتبار خود به‌عنوان یک نوآور در عرصه فناوری، به موفقیت برنامه‌های هوش مصنوعی و رباتیک خود(که  قرار است در 10 اکتبر رونمایی شوند) اتکای زیادی دارد. تسلا هفته آینده قرار است در لس‌آنجلس، از تاکسی رباتیک خود به نام «CyberCab» پرده‌برداری کند که ماسک این پروژه را “اتفاقی تاریخی” نامیده است. این اولین خودروی مفهومی جدید شرکت از زمان معرفی «Cybertruck» در نوامبر 2019 خواهد بود.

ماسک در حال حاضر تمرکز زیادی روی فناوری خودران خودروهای کنونی تسلا قرار داده است.

او روز پنج‌شنبه در توییتر نوشت: “نرم‌افزار FSD به زودی به جایی خواهد رسید که بین هر ۱۰ هزار مایل، نیاز به مداخله بحرانی وجود نخواهد داشت، که معادل یک سال رانندگی برای اکثر مردم است.”

این ادعا، به‌جرئت، جسورانه است، حتی اگر ماسک زمان دقیق آن را با واژه مبهم «به زودی» بیان کرده باشد.

در حال حاضر، هیچ شواهد تجربی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد، به‌جز روایت‌های پراکنده از اینفلوئنسرهای رسانه‌ای که از حمایت ماسک در شبکه‌های اجتماعی منافع مالی کسب می‌کنند.

تسلا هیچ اطلاعاتی در این زمینه منتشر نمی‌کند و تنها داده‌های مستقل نه چندان ‌قابل‌اعتماد، نشان می‌دهند که یک خودروی تسلا مجهز به آخرین نسخه نرم‌افزار، بدون نیاز به مداخله راننده نمی‌تواند بیشتر از ۱۲۵ مایل حرکت کند. این اطلاعات از یک سایت جمع‌آوری شده که از مالکان تسلا در ایالات متحده به دست آمده است. رانندگان از طریق این وبسایت اطلاعات توقف‌ها و مداخله‌های خود را در رانندگی، به‌صورت داوطلبانه به اشتراک می‌گذارند تا به دیگر کاربران این جامعه کمک کنند.

ماسک اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۶ وعده داد که خودروهای تسلا، به طور کامل خودران خواهند بود. ویدیویی مربوط به آن زمان، اکنون وایرال شده که ماسک در آن  ادعا می‌کرد نرم‌افزار فقط به کمی تنظیم نیاز دارد (این ویدیو از آن زمان حذف شده و یک مهندس ارشد به دادگاه گفته که این ویدیو در واقع به دستور ماسک دستکاری شده بود).

آیا فقط مسئله زمان است؟

ایلان ماسک به خوش‌بینی غیرواقع‌بینانه‌اش در مورد جدول زمانی رسیدن به رانندگی خودکار، معروف است. وقتی کریس اندرسون در آوریل ۲۰۲۲ ،  ازطریق پلتفرم  TED او را بابت وعده‌های تکراری‌اش که هرگز به واقعیت نپیوستند، مورد پرسش قرار داد. ماسک این موضوع را با خونسردی به‌گونه‌ای که انگار بی‌اهمیت بود، نادیده گرفت و گفت: «نمی‌خواهم ذهنتان را منفجر کنم، اما من همیشه درست نمی‌گویم.»

اما این بار به دلیل پیشرفت‌های شگرف هوش مصنوعی در چند سال اخیر، بسیاری معتقد هستند که حقیقتا، مسئله فقط زمان است.

شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد نسخه ۱۲ نرم‌افزار «خودران کامل (FSD v12) » اولین نسخه‌ای است که در آن به طور کامل دستورات برنامه‌نویسی C++ را کنار گذاشته شده و به جای آن از یک شبکه عصبی کامل استفاده شده است. این شبکه عصبی نوین، داده‌های بصری را دریافت کرده و آن‌ها را در زمان واقعی از طریق تراشه پردازش هوش مصنوعی در خودرو پردازش کرده و خودرو را هدایت می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که توسعه در این حوزه، اکنون دیگر مسأله انتخاب روش یا استراتژی صحیح نیست، بلکه به سرعت آموزش مدل هوش مصنوعی وابسته است. ماسک در این زمینه با هدف پیشی گرفتن از رقبا، فقط برای امسال، بودجه 10 میلیارد دلاری به آموزش و استنتاج هوش مصنوعی اختصاص داده است.

تسلا همچنین به تازگی ویژگی خودکار پیشرفته‌ای به نام «Actual Smart Summon» را عرضه کرده که در آن، خودروی تسلا می‌تواند خود را در یک پارکینگ شلوغ بدون حضور راننده هدایت کند—مانند یک تاکسی رباتیک واقعی.

منبع:fortune

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow