ادغام معماری‌های RDNA و CDNA در معماری واحدی به نام UDNA

AMD اعلام کرده است که معماری‌های RDNA و CDNA را در معماری واحدی به نام UDNA ادغام خواهد کرد تا بتواند با اکوسیستم CUDA انحصاری انویدیا بهتر رقابت کند. به‌گزارش تک‌ناک، در نمایشگاه IFA 2024 برلین، جک هوین، معاون ارشد و مدیرکل گروه کسب‌وکار محاسبات و گرافیک AMD، اعلام کرد که این شرکت معماری‌های RDNA و... نوشته  ادغام معماری‌های RDNA و CDNA در معماری واحدی به نام UDNA اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  1
 ادغام معماری‌های RDNA و CDNA در معماری واحدی به نام UDNA

AMD اعلام کرده است که معماری‌های RDNA و CDNA را در معماری واحدی به نام UDNA ادغام خواهد کرد تا بتواند با اکوسیستم CUDA انحصاری انویدیا بهتر رقابت کند.

به‌گزارش تک‌ناک، در نمایشگاه IFA 2024 برلین، جک هوین، معاون ارشد و مدیرکل گروه کسب‌وکار محاسبات و گرافیک AMD، اعلام کرد که این شرکت معماری‌های RDNA و CDNA که به‌ترتیب برای مصرف‌کنندگان و مراکز داده طراحی شده‌اند، در ریزمعماری واحدی به نام UDNA ادغام خواهد کرد. این ادغام زمینه را برای رقابت AMD با اکوسیستم CUDA انحصاری انویدیا فراهم خواهد کرد.

هنگامی‌که AMD در سال ۲۰۱۹ از معماری GCN خود عبور کرد، تصمیم گرفت معماری جدید گرافیک خود را به دو طراحی مختلف تقسیم کند. RDNA برای تأمین انرژی محصولات گرافیکی بازی برای بازار مصرف‌کننده طراحی شده بود؛ در‌حالی‌که معماری CDNA به‌طور خاص برای تأمین نیازهای محاسباتی AI و HPC در مرکز داده طراحی شده بود.

هجده سال پیش، انویدیا با معرفی معماری CUDA سنگ‌بنای امپراتوری خود را بنا نهاد. یکی از مزایای اصلی CUDA که در نام آن نیز نهفته، یکپارچگی و وحدت آن است. این معماری دستگاه محاسباتی متحد پلتفرمی واحد را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، از‌جمله هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا و بازی‌های کامپیوتری فراهم می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، انویدیا با استفاده از ریزمعماری مشترک، توانسته است بهینه‌سازی و توسعه‌ی نرم‌افزار را برای تمامی این حوزه‌ها تسهیل کند.

به‌نقل از تامزهاردور، AMD به‌دلیل عملکرد ناهمگون و پراکنده‌ی پشته‌ی نرم‌افزاری ROCm، همواره با انتقادات جدی مواجه بوده است. در تلاش برای رفع این مشکلات، AMD در سال ۲۰۲۲ شرکت Xilinx را ازآنِ خود کرد. همچنین، ویکتور پنگ، مدیرعامل سابق Xilinx را مسئول یکپارچه‌سازی تیم ROCm کرد تا کنترل دقیق‌تری بر این پروژه اعمال شود.

هرچند این تلاش‌ها تا حدودی ثمربخش بوده است، AMD همچنان در رقابت با پلتفرم قدرتمند CUDA انویدیا با موانعی روبه‌رو است و برای رسیدن به جایگاه رقابتی پایدار، نیازمند تلاش‌های بیشتری می‌باشد. با وجود ظهور اکوسیستم نرم‌افزاری باز UXL که از حمایت شرکت‌های بزرگی مانند آرم، کوالکام، سامسونگ و اینتل برخوردار است، AMD همچنان بر توسعه‌ی پلتفرم ROCm تمرکز دارد.

ادغام معماری‌های RDNA و CDNA در یک معماری واحد به نام UDNA

یکی از سؤالات مهم درباره‌ی معماری جدید UDNA، تفاوت آن با نسل‌های قبلی RDNA و CDNA است. جزئیات کاملی در این زمینه ارائه نشده است. بااین‌همه، می‌توان حدس زد که یکی از تغییرات مهم‌، افزودن واحدهای شتاب‌دهنده اختصاصی هوش مصنوعی (مشابه هسته‌های تنسور انویدیا) به معماری خواهد بود. این موضوع به‌ویژه برای GPUهای مصرف‌کننده اهمیت دارد؛ زیرا در‌حال‌حاضر، تنها در نسل سوم RDNA شاهد پشتیبانی محدود از این واحدها هستیم.

با‌توجه‌به گسترش روزافزون کاربردهای هوش مصنوعی، پشتیبانی کامل از عملیات تنسور در تمام پشته‌ی نرم‌افزاری، ضرورتی برای رقابت با CUDA محسوب می‌شود. AMD در معماری CDNA خود پیش‌تر گام‌هایی در این جهت برداشته است. انتظار می‌رود با UDNA، این پشتیبانی به‌طور کامل به GPUهای مصرف‌کننده نیز گسترش یابد.

اگرچه UDNA توانایی‌های بسیاری برای رقابت با CUDA دارد، AMD همچنان راه درازی در پیش دارد. زمان دقیق عرضه‌ی این معماری جدید هنوز مشخص نیست. باوجوداین با‌توجه‌به اهمیت بازار هوش مصنوعی، می‌توان انتظار داشت که AMD با سرعت سریعی آن را توسعه دهد. با‌این‌حال، بر‌اساس اطلاعات موجود به‌نظر می‌رسد معرفی UDNA حداقل یک نسل پس از RDNA 4 انجام شود.

نوشته  ادغام معماری‌های RDNA و CDNA در معماری واحدی به نام UDNA اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow