اسپیس‌ایکس تاریخ‌ساز شد؛ اولین پیاده‌روی فضایی تجاری با موفقیت انجام شد

ماموریت فضایی پولاریس داون (Polaris Dawn) که توسط شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) انجام شد، در روز پنجشنبه تاریخ‌ساز شد و اولین پیاده‌روی فضایی تجاری را به انجام رساند. این دستاورد تاریخی که به عنوان یک “جهش بزرگ” در صنعت فضایی توسط ناسا مورد تحسین قرار گرفته، نشان دهنده یک نقطه عطف جدید در اکتشافات فضایی تجاری […]

۲۳ شهریور , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  4
اسپیس‌ایکس تاریخ‌ساز شد؛ اولین پیاده‌روی فضایی تجاری با موفقیت انجام شد

ماموریت فضایی پولاریس داون (Polaris Dawn) که توسط شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) انجام شد، در روز پنجشنبه تاریخ‌ساز شد و اولین پیاده‌روی فضایی تجاری را به انجام رساند. این دستاورد تاریخی که به عنوان یک “جهش بزرگ” در صنعت فضایی توسط ناسا مورد تحسین قرار گرفته، نشان دهنده یک نقطه عطف جدید در اکتشافات فضایی تجاری است. با دیجی رو همراه باشید.

رهبری ماموریت توسط جرد آیزاکمن

این ماموریت به رهبری جرد آیزاکمن (Jared Isaacman)، میلیاردر صنعت فین‌تک، اجرا شد. وی به همراه سه عضو دیگر خدمه، روز سه‌شنبه از مرکز فضایی کندی در فلوریدا با فضاپیمای دراگون به فضا پرتاب شد. این ماموریت نه تنها به دلیل پیاده‌روی فضایی تجاری خود بی‌نظیر بود، بلکه به دلیل ارتفاع بالای مدار نیز که به 700 کیلومتر می‌رسید، اهمیت ویژه‌ای داشت.

در روز پنجشنبه، خدمه در فضاپیمای دراگون به مرحله‌ای رسیدند که جریان اکسیژن‌رسانی به لباس‌های فضایی آن‌ها آغاز شد و این لحظه به طور رسمی آغاز فعالیت خارج از فضاپیما یا همان Extravehicular Activity (به اختصار EVA) را در ساعت 10:12 صبح به وقت گرینویچ رقم زد.

اولین پیاده‌روی فضایی تجاری

اولین پیاده‌روی فضایی تجاری

پس از مدتی، جرد آیزاکمن دریچه فضاپیما را باز کرد و با کمک دستگیره‌ها و پابندهای ساختاری موسوم به “اسکای‌واکر” (Skywalker) از فضاپیمای دراگون خارج شد. وی از این موقعیت بی‌نظیر توانست منظره‌ای نفس‌گیر از زمین را مشاهده کند. او در این لحظه تاریخی گفت:

از اینجا، زمین واقعاً مثل یک دنیای بی‌نقص به نظر می‌رسد.

این پیاده‌روی فضایی تنها برای یک ساعت و 46 دقیقه به طول انجامید و پس از پایان این فعالیت، خدمه به داخل فضاپیما بازگشتند و فضاپیمای دراگون مجدداً تحت فشار قرار گرفت.

لباس‌های نسل جدید اسپیس‌ایکس

آیزاکمن و هم‌تیمی او، سارا گیلیس (Sarah Gillis) که مهندس اسپیس‌ایکس است، پیش از بازگشت به داخل فضاپیما چند دقیقه‌ای را به انجام آزمایش‌های حرکتی در لباس‌های نسل جدید اسپیس‌ایکس پرداختند. این لباس‌های فضایی دارای نمایشگرهای پیشرفته درون کلاه‌خود، دوربین‌های کلاه‌خود و سیستم‌های بهبود یافته برای حرکت مفاصل هستند که همگی به افزایش کارایی خدمه در شرایط سخت فضایی کمک می‌کنند.

این ماموریت در حالی انجام شد که فضاپیمای دراگون فاقد قفل هوا بود. به همین دلیل تمامی خدمه در معرض خلاء فضایی قرار گرفتند. در این شرایط، اسکات پوتیت (Scott Poteet)، خلبان ماموریت، و آنا منون (Anna Menon)، مهندس اسپیس‌ایکس، در داخل فضاپیما باقی ماندند و سیستم‌های حیاتی را زیر نظر داشتند.

اولین پیاده‌روی فضایی تجاری

خطرات و آمادگی برای مقابله با آن‌ها

اگر چه این ماموریت با موفقیت به پایان رسید، اما ریسک‌های مرتبط با پیاده‌روی فضایی همیشه وجود دارد. شان اوکیف (Sean O’Keefe)، مدیر پیشین ناسا، به خبرگزاری AFP گفت:

ریسک قطعاً بالاتر از صفر است و بدون شک بیشتر از هر فعالیت تجاری دیگری است که تا کنون انجام شده است.

خدمه پیش از انجام پیاده‌روی فضایی باید مراحل پیش‌تنفسی را طی می‌کردند تا نیتروژن از خون آن‌ها خارج شده و از مشکلات ناشی از بیماری کاهش فشار جلوگیری شود. این فرآیند بسیار حساس و حیاتی بود تا خدمه بتوانند بدون مشکل فعالیت‌های خارج از فضاپیما را انجام دهند.

ارتفاع تاریخی مدار

فضاپیمای دراگون در طی ماموریت خود به ارتفاعی نزدیک به 870 مایل (بیش از 1400 کیلومتر) رسید که سه برابر بیشتر از ارتفاع مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است (البته، پیاده‌روی فضایی در ارتفاع 738 کیلومتری انجام شد). این یک دستاورد بزرگ برای ماموریت پولاریس و اسپیس‌ایکس محسوب می‌شود. برای این ماموریت، تمامی خدمه بیش از دو سال آموزش دیده بودند. این آموزش‌ها شامل صدها ساعت شبیه‌سازی، پرش از هواپیما، غواصی و حتی صعود به یک آتشفشان در اکوادور بود!

اولین پیاده‌روی فضایی تجاری

برنامه پولاریس و آینده‌ای درخشان برای صنعت فضانوردی

پولاریس داون اولین ماموریت از سه ماموریت تحت برنامه پولاریس است. این برنامه فضایی نتیجه همکاری بین جرد آیزاکمن و شرکت اسپیس‌ایکس می‌باشد. اگر چه جزئیات مالی این ماموریت به طور کامل فاش نشده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که آیزاکمن 41 ساله، بنیان‌گذار و مدیرعامل Shift4Payments، حدود 200 میلیون دلار برای این ماموریت تامین مالی کرده است.

هدف نهایی این برنامه فضایی، انجام اولین پرواز خدمه‌دار با استفاده از استارشیپ است، که به عنوان یک نمونه اولیه از نسل جدید راکت‌های فضایی محسوب می‌شود. این راکت‌ها بخش کلیدی از برنامه‌های بلندمدت ایلان ماسک برای استعمار مریخ به شمار می‌روند.

جمع‌بندی

ماموریت پولاریس داون و اولین پیاده‌روی فضایی تجاری آن، نقطه عطفی مهم در تاریخ اکتشافات فضایی تجاری و علمی است. این ماموریت نه تنها راه را برای آینده فضایی بشر باز می‌کند، بلکه توانایی‌های جدیدی را برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته در فضا به نمایش گذاشته است. با توجه به همکاری میان اسپیس‌ایکس و جرد آیزاکمن و موفقیتی که حاصل شد، آینده‌ای درخشان برای ماموریت‌های فضایی تجاری پیش‌بینی می‌شود، که می‌تواند بشریت را به مرزهای تازه‌ای از اکتشافات فضایی برساند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow