انصراف اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI و ادامه رقابت با مایکروسافت و انویدیا

اپل از شرکت در دور جدید سرمایه‌گذاری OpenAI و همکاری با این شرکت در پروژه‌ی ادغام ChatGPT با دستیار صوتی سیری منصرف شد. به‌گزارش تک‌ناک، در هفته‌ای که گذشت، گزارش‌های متعددی مبنی‌بر انصراف اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI منتشر شد. طبق گزارش‌ها، اپل و OpenAI قرار بود در پروژه‌ای مشترک، هوش مصنوعی ChatGPT را با […] نوشته انصراف اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI و ادامه رقابت با مایکروسافت و انویدیا اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۷ مهر , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  0
انصراف اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI و ادامه رقابت با مایکروسافت و انویدیا

اپل از شرکت در دور جدید سرمایه‌گذاری OpenAI و همکاری با این شرکت در پروژه‌ی ادغام ChatGPT با دستیار صوتی سیری منصرف شد.

به‌گزارش تک‌ناک، در هفته‌ای که گذشت، گزارش‌های متعددی مبنی‌بر انصراف اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI منتشر شد. طبق گزارش‌ها، اپل و OpenAI قرار بود در پروژه‌ای مشترک، هوش مصنوعی ChatGPT را با سیری و سیستم‌عامل iOS 18 ادغام کنند. دراین‌بین، حتی برخی منابع اعلام کرده بودند که اپل قصد دارد در این استارتاپ سرمایه‌گذاری هنگفتی کند. بااین‌حال بر‌اساس جدیدترین گزارش‌ها، کوپرتینویی‌ها از تصمیم خود برای تزریق سرمایه به OpenAI منصرف شده‌اند.

Wccftech می‌نویسد که طبق اطلاعات منتشرشده، دور جدید تأمین مالی OpenAI به‌ارزش تقریبی ۶/۵ میلیارد دلار در حال بسته‌شدن است. در‌این‌میان، سرمایه‌گذاری‌های احتمالی مایکروسافت و انویدیا می‌تواند نقش مهمی در آینده‌ی این استارتاپ ایفا کند. این دو شرکت با‌توجه‌به خروج اپل، فرصت بیشتری برای افزایش سهام خود در OpenAI دارند.

مایکروسافت؛ بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار OpenAI

در‌حال‌حاضر، مایکروسافت بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار OpenAI محسوب می‌شود و مالک ۴۹ درصد از سود این شرکت است. طبق گزارش‌های تازه، به‌نظر می‌رسد که این غول نرم‌افزاری خود را برای سرمایه‌گذاری جدیدی به‌ارزش ۱ میلیارد دلار در OpenAI آماده می‌کند.

همچنین، گفته می‌شود که Thrive Capital بیش از ۱ میلیارد دلار در این استارتاپ سرمایه‌گذاری خواهد کرد. با‌توجه‌به اینکه هدف OpenAI برای دور جدید تأمین مالی ۶/۵ میلیارد دلار است، ۴/۵ میلیارد دلار باقی‌مانده باید از منابع دیگری تأمین شود.

خروج اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI

دلایل خروج اپل نامشخص است

گزارش وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که مشارکت اپل در OpenAI می‌توانست اقدامی کم‌سابقه برای این غول فناوری باشد. باوجوداین، یکی از افراد آگاه به موضوع اعلام کرده است که مذاکرات میان دو طرف به نتیجه نرسید.

هنوز مشخص نیست که چرا اپل تصمیم گرفت از جمع سرمایه‌گذاران OpenAI خارج شود. همچنین، اطلاعاتی از این موضوع در دست نیست که اپل چه میزان سرمایه‌ برای این پروژه در نظر گرفته بود. همان‌طورکه گفتیم، با خروج اپل از رقابت، اکنون مایکروسافت و انویدیا می‌توانند سهم بیشتری از شرکت OpenAI کسب کنند و در توسعه‌ی هوش مصنوعی مولد نقشی پررنگ‌تر ایفا کنند.

مشکلات پیش روی OpenAI

با اینکه OpenAI در سال جاری به درآمد ۳/۷ میلیارد دلاری دست یافته است، همچنان با زیان‌های میلیاردی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این زیان‌ها به‌دلیل مشکلات داخلی، تأخیرهای فنی، فرسودگی کارکنان و… ایجاد شده است.

همچنین، اخیراً اعلام شده است که میرا موراتی (Mira Murati)، مدیر ارشد فناوری OpenAI، از سِمَت خود استعفا داده است. این خبر نشان‌دهنده‌ی شرایط ناپایدار و دشوار محیط کاری در این شرکت است.

با‌توجه‌به زیان ۵ میلیارد دلاری OpenAI در سال جاری و پیش‌بینی درآمد ۱۱/۶ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵، دور جدید تأمین مالی برای این شرکت به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. اگر OpenAI موفق نشود سرمایه مورد‌نیازش را جذب کند‌، آینده‌ی این شرکت ممکن است با خطرهای جدی مواجه شود.

درحالی‌که اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI منصرف شده، مایکروسافت و انویدیا با قدرت بیشتری به این رقابت ادامه می‌دهند. با‌توجه‌به اینکه هوش مصنوعی مولد همچنان در کانون توجه شرکت‌های فناوری قرار دارد، تصمیمات این شرکت‌ها می‌تواند تأثیرات بسزایی بر آینده‌ی OpenAI و کل صنعت هوش مصنوعی بگذارد.

نوشته انصراف اپل از سرمایه‌گذاری در OpenAI و ادامه رقابت با مایکروسافت و انویدیا اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow