با تازه واردهای بازار جهانی SSD آشنا شوید

بازار جهانی حافظه های حالت جامد (SSD) در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است. با افزایش تقاضا برای سرعت بالاتر و عملکرد بهتر در دستگاههای الکترونیکی، SSDها به یکی از اجزای کلیدی در کامپیوترها، لپ تاپ ها، و حتی دستگاه های موبایل تبدیل شده اند. به گزارش سرویس علم و فناوری تکناک ، این حافظه... نوشته با تازه واردهای بازار جهانی SSD آشنا شوید اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  3
با تازه واردهای بازار جهانی SSD آشنا شوید

بازار جهانی حافظه های حالت جامد (SSD) در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است. با افزایش تقاضا برای سرعت بالاتر و عملکرد بهتر در دستگاههای الکترونیکی، SSDها به یکی از اجزای کلیدی در کامپیوترها، لپ تاپ ها، و حتی دستگاه های موبایل تبدیل شده اند.

به گزارش سرویس علم و فناوری تکناک ، این حافظه ها به دلیل سرعت بالاتر در خواندن و نوشتن داده ها، مصرف انرژی کمتر و مقاومت بیشتر در برابر ضربه و شوک، جایگزین مناسبی برای هارد دیسک های سنتی (HDD) محسوب می شوند.

علاوه بر این، با پیشرفت فناوری و کاهش هزینه های تولید، قیمت SSDها نیز به مرور زمان کاهش یافته است، که این امر باعث شده تا این حافظه ها برای مصرف کنندگان عادی نیز قابل دسترس تر شوند.

شرکت های بزرگی مانند سامسونگ، وسترن دیجیتال، اینتل و… در این بازار رقابت می کنند و هر ساله محصولات جدید و بهبود یافته ای را به بازار عرضه می کنند.

با ما در این مطلب همراه باشید تا جدیدترین SSDهای عرضه شده به بازار جهانی را به شما معرفی کنیم.

QLC BM1743(سامسونگ)

PM1753 پرچم‌دار فعلی SSD سازمانی در خط تولید سامسونگ است

ابتدا با سامسونگ آغاز کنیم که  اخیراSSD سازمانی QLC BM1743 خود را با ظرفیت چشمگیر ۶۱/۴۴ ترابایت رونمایی کرده و به تازگی نسخه‌ پرظرفیت‌تر ۱۲۲/۸۸ ترابایتی این SSD را به‌نمایش گذاشت.

در‌مقایسه‌ با نسل قبلی، BM1743 با بهبود ۴/۱ برابری در عملکرد ورودی‌ و خروجی و بهبود در حفظ داده و بهبود ۴۵ درصدی در مصرف انرژی برای نوشتن‌های متوالی همراه شده است.

PM1753 پرچم‌دار فعلی SSD سازمانی در خط تولید سامسونگ است. با پشتیبانی از ۱۶ کانال NAND و حداکثر ظرفیت ۳۲ ترابایت، این SSD U.2 / E3.S سرعت خواندن و نوشتن متوالی ۱۴/۸ و ۱۱ گیگابیت‌بر‌ثانیه را ارائه می‌دهد. خواندن و نوشتن تصادفی برای دسترسی‌های ۴ کیلوبایتی در ۳/۴ میلیون IOPS و ۶۰۰ هزار IOPS فهرست شده است.

سامسونگ مدعی است بهبود عملکرد ۱/۷ برابری و نیز بهبود کارایی انرژی ۱/۷ برابری درمقایسه‌با نسل قبلی (PM1743) آن را برای سرورهای هوش مصنوعی مناسب می‌کند.

SSD PCIe Gen6(مایکرون)

سرعت انتقال داده این SSD PCIe Gen6 به ۲۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه می‌رسد

مایکرون اعلام کرد که اولین SSD PCIe Gen6 صنعت را تولید کرده است. این شرکت مدعی است این SSD جدید می‌تواند به سرعت خواندن ترتیبی بیش از ۲۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه دست یابد و برای شرکای عملیاتی مراکز داده ساخته می‌شود.

مایکرون در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود ادعا کرده است که نخستین شرکتی محسوب می‌شود که SSD PCIe  Gen6 فوق‌سریع را برای مراکز داده تولید می‌کند.

مایکرون اطلاعات زیادی از SSD PCIe Gen6 خود ارائه نداده است؛ با‌این‌حال، ادعا می‌کند که درایوهای جدید خواهند توانست به پهنای باند خواندن ترتیبی بیش از ۲۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه دست پیدا کنند.

برای درک بهتر سرعت انتقال داده ۲۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه SSD، باید بگوییم که بهترین SSD سال ۲۰۲۴، یعنی Crucial T705، از رابط PCIe 5.0 x4 برای ارائه‌ی سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی تا ۱۴/۵ و ۱۲/۷ گیگابایت‌بر‌ثانیه استفاده می‌کند. با مقایسه‌ی این مقادیر، SSD PCIe Gen6 جدید مایکرون تقریباً ۸۰ درصد سریع‌تر است.

NV3 (کینگستون)

سرعت خواندن و نوشتن این ssd به حداکثر ۶ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد

کینگستون SSD جدید خود با نام NV3 را معرفی کرده است که از رابط PCIe 4.0 بهره می‌برد. این شرکت ادعا می‌کند که NV3 برای نیازهای ذخیره‌سازی پر‌سرعت و کم‌مصرف طراحی شده است و در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت تا ۴ ترابایت عرضه خواهد شد.

به گفته کینگستون این محصول جدید از فناوری PCIe 4.0 استفاده می‌کند و سرعت خواندن و نوشتنش به حداکثر ۶ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد.

NV3 در مدل ۴ ترابایتی حداکثر سرعت نوشتن ترتیبی ۶۰۰۰ مگابایت‌برثانیه و در مدل‌ ۲ ترابایتی حداکثر سرعت نوشتن ترتیبی ۵۰۰۰ مگابایت‌برثانیه را ارائه می‌دهد. سرعت نوشتن ترتیبی مدل ۱ ترابایتی ۴۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی مدل ۵۰۰ گیگابایتی ۳۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه است.

امتیاز دوام NV3 بد نیست. کینگستون مدل ۵۰۰ گیگابایتی را برای ۱۶۰ ترابایت نوشتن تضمین می‌کند؛ در‌حالی‌که امتیاز دوام مدل‌های ۱ و ۲ و ۴ ترابایتی به‌ترتیب ۳۲۰ و ۶۴۰ و ۱۲۸۰ ترابایت در حالت نوشتن است.

در مورد قیمت نیز چندین خرده‌فروشی مانند CDW و CDW-G مدل‌های ۵۰۰ گیگابایتی و ۱ ترابایتی را به‌ترتیب با قیمت ۴۹/۹۹ و ۶۹/۸۲ دلار فهرست کرده‌اند.

SSDهای جدید نوری کیوکسیا

SSDهای نوری کیوکسیال به دلیل اتصال‌دهنده‌های نازک‌تر و باریک‌تر نسبت به فناوری فعلی، فضای کمتری اشغال می‌کنند

کیوکسیا ، یکی از پیشتازان صنعت SSD اکنون محصول جدیدی با رابط نوری برای مراکز داده سبز نسل بعدی معرفی کرده است.

در این فناوری، سیگنال‌های الکتریکی سنتی که از طریق سیم مسی انتقال می‌یابند با لیزر و کابل‌های داده نوری جایگزین می‌شوند، که به سازندگان سیستم اجازه می‌دهد درایوهای ذخیره‌سازی را تا فاصله ۴۰ متری از CPU قرار دهند.

SSDهای نوری این شرکت به دلیل اتصال‌دهنده‌های نازک‌تر و باریک‌تر نسبت به فناوری فعلی، فضای کمتری اشغال می‌کنند. همچنین آنها در برابر تداخل الکترومغناطیسی کمتر حساس هستند، بنابراین نیازی به محافظت و قرارگیری کابل خاص نیست.

علاوه بر این مزایا، SSD نوری امکان تجزیه را فراهم می‌کند، جایی که استخرهای ذخیره‌سازی بزرگ در فاصله‌ای دور از واحدهای سرور قرار دارند و از طریق دستگاه‌های سوئیچینگ نوری به یکدیگر متصل می‌شوند. این می‌تواند مدولاریته را بیشتر بهبود بخشد و به مراکز داده و هایپرسکالر اجازه دهد تا بدون تأثیر بر تأخیر حافظه، فضای ذخیره‌سازی بیشتری اضافه کنند.

سابرنت Rocket XTRM 5، نمونه‌ی اولیه‌ی نخستین SSD اکسترنال تاندربولت ۵ جهان را ارائه کرد. رونمایی اس‌اس‌دی جدید سابرنت کمتر از یک سال پس از معرفی رسمی تاندربولت ۵ رخ می‌دهد که حداکثر توان عملیاتی دو‌طرفه‌ی ۸۰ گیگابیت‌برثانیه را ارائه کرد.

در همین حال، حالت افزایش پهنای باند TB5 که برای نمایشگرها در نظر گرفته شده است، سرعت دریافت را به ۴۰ گیگابیت‌برثانیه کاهش می‌دهد تا سرعت ارسال را به ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه افزایش دهد. با‌این‌حال، این حالت برای ذخیره‌سازی خارجی مناسب نخواهد بود.

Rocket XTRM 5(سابرنت)

Rocket XTRM 5 نخستین SSD اکسترنال تاندربولت ۵ جهان است

سابرنت Rocket XTRM 5، نمونه‌ اولیه‌ نخستین SSD اکسترنال تاندربولت ۵ جهان را ارائه کرد. رونمایی اس‌اس‌دی جدید سابرنت کمتر از یک سال پس از معرفی رسمی تاندربولت ۵ رخ می‌دهد که حداکثر توان عملیاتی دو‌طرفه‌ ۸۰ گیگابیت‌برثانیه را ارائه کرد.

در همین حال، حالت افزایش پهنای باند TB5 که برای نمایشگرها در نظر گرفته شده است، سرعت دریافت را به ۴۰ گیگابیت‌برثانیه کاهش می‌دهد تا سرعت ارسال را به ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه افزایش دهد.

هارد اکسترنال Rocket XTRM 5 سابرنت ازنظر اتصالات با تاندربولت ۵، تاندربولت ۴، تاندربولت ۳ و USB 3.2 سازگار و سرعت تخمینی خواندن و نوشتن این محصول به‌‌ترتیب ۶,۰۷۱ و ۵,۱۲۶ مگابایت‌بر‌ثانیه است.

NM1090(لکسار)

پس از ماه‌ها نمایش و رونمایی در رویدادهایی مانند کامپیوتکس 2024، اولین SSD نسل پنجم لکسار به نام NM1090 سرانجام به بازار عرضه شده است. هرچند شرکت لکسار قطعاً از رقبای خود عقب افتاده بود، ورود دیرهنگام بهتر از عرضه‌ی محصولی ضعیف است؛ چراکه آن‌ها با SSD نسل پنجم NM1090 توانسته‌اند عملکردی عالی ارائه دهند.

با بررسی مشخصات فنی، متوجه می‌شویم که SSD نسل پنجم NM1090 لکسار از سرعت‌های خواندن و نوشتن خیره‌کننده‌ ۱۲ و ۱۱ گیگابایت‌بر‌ثانیه برخوردار است. این شرکت ادعا می‌کند که NM1090 به‌لطف ارتقاهایی که استاندارد نسل پنجم به‌همراه دارد، دو برابر سریع‌تر از مدل پرچم‌دار قبلی خود عمل می‌کند.

علاوه‌بر‌این، SSD نسل پنجم NM1090 لکسار از کش پویای 4 گیگابایتی SLC داخلی بهره می‌برد و از DirectStorage مایکروسافت پشتیبانی می‌کند که عملکرد بهینه و تأخیر به‌مراتب کمتری را تضمین می‌کند.

لکسار ادعا می‌کند که هیت‌سینک داخلی سرعت خنک‌کننده را تا 30 درصد بهبود می‌بخشد. این هیت‌سینک از نورپردازی RGB نیز برخوردار است که به‌صورت حلقه‌ای دایره‌ای در مرکز قرار دارد و از‌طریق نرم‌افزار مادربرد می‌توان آن را کنترل کرد.

SSD نسل پنجم NM1090 لکسار در مدل‌های 1 و 2 و 4 ترابایتی عرضه خواهد شد. قیمت مدل 1 ترابایتی حدود 220 دلار و مدل 2 ترابایتی حدود 372 دلار است. قیمت مدل 4 ترابایتی هنوز مشخص نیست.

 

 

 

نوشته با تازه واردهای بازار جهانی SSD آشنا شوید اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow