بررسی گوشی A54 سامسونگ؛ انتخابی مقرون به صرفه از بین میان‌رده‌ها

در سال 2023، سامسونگ تصمیماتی را درباره گوشی‌های میان‌رده خود عملی کرد. به این معنی که تقریبا برای همیشه تولید گوشی‌های A7X متوقف شد و دیگر خبری از مدل‌هایی مانند A74 و A75 نیست. در نتیجه، این برند تصمیم گرفت تا بهترین متریالی را که برای گوشی‌های میان‌رده خود استفاده می‌کند، در گوشی‌های سری ۵ […] نوشته بررسی گوشی A54 سامسونگ؛ انتخابی مقرون به صرفه از بین میان‌رده‌ها اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۶ مهر , ۱۴۰۳ - 01:00
 0  1
بررسی گوشی A54 سامسونگ؛ انتخابی مقرون به صرفه از بین میان‌رده‌ها

در سال 2023، سامسونگ تصمیماتی را درباره گوشی‌های میان‌رده خود عملی کرد. به این معنی که تقریبا برای همیشه تولید گوشی‌های A7X متوقف شد و دیگر خبری از مدل‌هایی مانند A74 و A75 نیست.

در نتیجه، این برند تصمیم گرفت تا بهترین متریالی را که برای گوشی‌های میان‌رده خود استفاده می‌کند، در گوشی‌های سری ۵ از نسل A به‌کار ببرد.

همین شد که مدل A54 توانست حتی بعد از گذشت یک سال و نیم از معرفی آن، همچنان از ارزش خرید بالایی برخوردار باشد.

در این مطلب از مجموعه تک ناک به بررسی گوشی A54 از جهات مختلف پرداخته‌ایم.

نقد و بررسی گوشی A54 سامسونگ از نظر طراحی

اگر بخواهیم گوشی سامسونگ A54 را از جهات مختلف بررسی کنیم، باید بگوییم که در نگاه اول به این گوشی، نمایشگر این گوشی می‌تواند جلب توجه کند.

سامسونگ برای این گوشی از صفحه‌نمایش دارای Puch Hole استفاده کرده است که دوربین این گوشی به صورت یک نقطه نسبتا بزرگ در بالای صفحه‌نمایش قرار دارد.

البته نکته‌ای که در این باره باید به آن اشاره کنیم، حاشیه صفحه‌نمایش است که در بخش‌های بعدی به صورت کامل به آن می‌پردازیم.

بررسی طراحی گوشی A54

سامسونگ متاسفانه در مدل A54 از فریم پلاستیکی استفاده کرده است که با توجه به قیمتی نزدیک به ۲۰ میلیون تومانی این گوشی در مهر 1403، چندان خوب نیست.

این فریم طراحی نسبتا خمیده دارد که باعث می‌شود تا به راحتی در دست‌های شما قرار بگیرد. در لبه راستی کلیدهای پاور و ولوم را مشاهده می‌کنید.

در حالی که در بخش پایین، اسپیکر اصلی قرار دارد، میکروفون گوشی در لبه پایین قرار گرفته‌ است و در وسط این لبه نیز پورت سی را مشاهده می‌کنیم.

ضمنا، در لبه بالایی میکروفون دوم قرار گرفته است و درگاه سیم‌کارت نیز در همان بخش قرار دارد. درگاه سیم‌کارت این گوشی از نوع هایبرید است و می‌توانید از کارت حافظه به‌جای یکی از سیم‌کارت‌ها استفاده کنید.

از نظر طراحی پنل پشتی، در گوشی A54 از پنل شیشه‌ای با محافظ Gorilla Glass استفاده شده است که مقاومت خوبی دارد و حس یک گوشی بالارده را القا می‌کند.

نوشته‌های مربوط به گوشی نیز در پایین پنل قرار گرفته‌اند و دوربین‌ها به صورت عمودی در بخش بالا و چپ قرار دارند. لازم به ذکر است که این گوشی استاندارد IP67 را دارد و می‌توانید تا مدت ۳۰ دقیقه آن را در عمق ۱ متری آب قرار دهید.

بررسی صفحه‌نمایش گوشی A54

بعد از بررسی طراحی کلی گوشی A54، نوبت به بررسی صفحه‌نمایش آن می‌رسد. درست مانند بسیاری از گوشی‌های میان‌رده دیگر این برند، در این گوشی نیز از صفحه‌نمایش Super AMOLED استفاده شده است.

این صفحه‌نمایش متاسفانه حاشیه زیادی دارد و اصلا حس خوبی را در زمان کار القا نمی‌کند. در کنار این، این گوشی بیشینه روشنایی ۱۰۰۰ نیتی دارد که در همین باعث قیمتی گوشی‌هایی با بیشینه روشنایی بیشتر از دو برابر این گوشی وجود دارند!

صفحه‌نمایش مورد استفاده در گوشی A54

درست است که صفحه‌نمایش A54 معایبی دارد، اما نباید از مزایای آن غافل شد. این گوشی درست مانند دیگر رقبای خود از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

همچنین با پشتیبانی از HDR10+، می‌توانید برای تجربه فیلم دیدن نیز روی این گوشی حساب باز کنید.

علاوه بر مواردی که درباره صفحه‌نمایش سامسونگ A54 به آن اشاره کردیم، این گوشی به لطف Super AMOLED بودن از قابلیت Always on display پشتیبانی می‌کند که یک قابلیت عالی در مقایسه با گوشی‌های با نمایشگر TFT و IPS شناخته می‌شود.

بررسی باتری گوشی A54

یکی از مواردی که درباره بررسی گوشی A54 وجود دارد این است که این گوشی چه عملکردی در زمینه باتری و شارژ دارد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که این گوشی نسبت به نسخه قبلی خود یعنی A53 پیشرفت آن‌چنانی نداشته است.

بررسی گوشی A54 از زوایای مختلف

باتری مورد استفاده در گوشی A54 از نوع ۵۰۰۰ میلی‌آمپری است که تقریبا هیچ برتری نسبت به رقبای خود ندارد. در استفاده معمولی می‌توانید برای تقریبا ۱ روز روی باتری این گوشی حساب باز کنید.

اما باید در نظر داشته باشید که گوشی A54 از شارژر تنها ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند که نسبت به رقبای خود اصلا قابل قیاس نیست! به این معنی که برای شارژ کامل این گوشی تقریبا باید ۹۰ دقیقه صبر کنید.

مورد دیگری که باید درباره بررسی باتری گوشی A54 در نظر داشته باشید، وضعیت شارژر آن در داخل جعبه است. طبق روال این چند سال، سامسونگ دیگر از شارژر در داخل جعبه خود استفاده نمی‌کند و باید شارژر این گوشی را به صورت جداگانه خریداری کنید. ضمنا، کابلی در داخل جعبه این گوشی قرار دارد، از نوع دو سر تایپ سی است.

بررسی و تست عملکرد دوربین گوشی A54

بعد از بررسی گوشی A54 از نظر باتری، نوبت به دوربین‌های آن می‌رسد. در این باره، باید به این نکته اشاره کنیم که این گوشی مجهز به سه دوربین پشت و یک دوربین سلفی است.

سامسونگ برای این گوشی از دوربین اصلی، دوربین اولترا واید و دوربین ماکرو استفاده کرده است. در ادامه دوربین‌های گوشی A54 را بررسی خواهیم کرد.

بررسی تخصصی گوشی A54 از نظر دوربین اصلی

اگر بخواهیم دوربین اصلی گوشی A54 را بررسی کنیم، باید بگوییم که این دوربین امکان به شما امکان فیلم‌برداری با دو کیفیت ۱۰۸۰ و 4K را دارد.

این دوربین به دلیل برخورداری از لرزشگیر اپتیکال خود امکان جذب هرگونه لرزش را در حین فیلم‌برداری دارد و می‌توانید از این نظر روی آن حساب ویژه باز کنید.

از نظر عکاسی نیز این دوربین کیفیت ۵۰ مگاپیکسلی دارد که می‌تواند عکاسی را با کیفیت مناسبی انجام دهد. اگر به دنبال عکاسی هستید، این گوشی می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

تست گوشی A54

بررسی لنز اولترا واید با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل

لنز اولترا وایدی که برای گوشی A54 در نظر گرفته شده است، کیفیت ۱۲ مگاپیکسلی دارد. عکس‌هایی که با این دوربین ثبت می‌کنید، زاویه ۱۲۳ درجه‌ای دارند که در نوع خود خود هستند و می‌توانید برای مناظر با دید گسترده روی آن حساب ویژه باز کنید. البته طبیعی است که نسبت به دوربین اصلی، در حین عکاسی کیفیت پایین‌تری را تجربه کنید.

دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی

در رابطه با دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی گوشی A54 باید به این نکته اشاره کنیم که این دوربین تنها می‌تواند در شرایط خاص کارایی دلخواه را داشته باشد. برای عکاسی باکیفیت با دوربین این گوشی با خیلی تلاش کنید.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی

سامسونگ برای گوشی A54 از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی برای سلفی استفاده کرده است که نسبت به رقبای خود عملکرد عالی دارد و می‌توانید روی آن حساب ویژه باز کنید.

همچنین برای فیلم‌برداری نیز این دوربین امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K با سرعت ۳۰ فریم را دارد که بسیاری از رقبای آن ندارند.

دوربین‌های گوشی A54

بررسی گوشی A54 سامسونگ از نظر پردازنده و سخت‌افزار

سامسونگ برای گوشی A54 از پردازنده اختصاصی خود یعنی سری‌های Exynos آن هم از مدل ۱۳۸۰ استفاده کرده است. این پردازنده در حالت معمولی و در استفاده نرمال عملکرد بسیار روان و مناسبی دارد.

همچنین برای تجربه بازی‌های مختلف نیز می‌توانید روی آن حساب ویژه باز کنید. به عنوان مثال، بازی کالاف دیوتی موبایل با بالاترین کیفیت با سرعت تقریبا ۶۰ فریم بر ثانیه در این گوشی اجرا می‌شود.

دمای گوشی A54 در استفاده‌های سنگین ممکن است بالا برود و حتی به ۴۱ درجه نیز برسد. با این حال، می‌توانید برای بازی‌های مختلف و روز دنیا روی آن حساب باز کنید. همچنین سامسونگ برای این گوشی حافظه داخلی با UFS 3.1 در نظر گرفته است که نسبت به UFS 2.2 سرعت بسیار بالاتری دارد.

تست رابط کاربری و آپدیت‌های نرم‌افزاری سامسونگ A54

در بررسی گوشی A54 متوجه شدیم که این گوشی با اندروید نسخه 13 و رابط کاربری One UI 5.1 به بازار عرضه شده است که سامسونگ برای آن ۴ آپدیت اندرویدی را عرضه می‌کند. به این معنی که به محض خرید این گوشی می‌توانید آن را به اندروید ۱۴ ارتقا دهید.

تجربه کار با گوشی A54

از نظر رابط کاربری، باید بگوییم که طبیعتا One UI 5.1 نسبت به نسخه جدیدتر خود که اندروید ۱۴ دارد، عملکرد ضعیف‌تری دارد. اما حتی در این نسخه نیز شاهد عملکردی روان و پایدار از آن هستیم. در نتیجه، اگر نگران این موارد هستید، می‌توانید با خیال راحت گوشی A54 را خریداری کنید.

تست عملکرد اسپیکرهای استریو گوشی A54

از نظر عملکرد اسپیکرهای استریو، گوشی A54 امتیاز خوبی را از ما دریافت می‌کند. بلندگوهای این گوشی صدای بسیار بلندی دارند و کیفیت انتقال صدای آن‌ها نیز مناسب است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در بالاترین صدا ممکن است کمی صداها تیزتر شوند.

تست اسپیکرهای گوشی A54

در گوشی A54 دیگر خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هندزفری نیست و باید به سراغ هندزفری‌های تایپ سی بروید یا از هندزفری‌های بلوتوثی استفاده کنید. سامسونگ نیز برای این مدل از بلوتوث نسخه ۵.۳ استفاده کرده است که نسبت به نسخه‌های قبلی صدا را با تاخیر کمتری انتقال می‌دهد.

آیا گوشی سامسونگ A54 ارزش خرید دارد؟

شاید ذهن شما سوالاتی مطرح شوند که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به “گوشی A54 بهتر است یا A73؟”، “گوشی A54 بهتره یا A55؟” یا “آیا گوشی A54 ضد آب است؟” اشاره کرد.

به طور کلی، باید بگوییم که A54 به دلیل جدیدتر بودن از A73 ارزش خرید بالاتری دارد ولی اگر به دنبال امکانات بهتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ A55 بروید. ضمنا، این گوشی تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه ضد آب است.

اگر تجربه استفاده از این گوشی را دارید، لطف نظر خود را در این صفحه از تک ناک با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته بررسی گوشی A54 سامسونگ؛ انتخابی مقرون به صرفه از بین میان‌رده‌ها اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow