بررسی گوشی A55 ؛ بهترین میان‌رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴

سامسونگ چند سالی است که در رابطه با گوشی‌های میان‌رده خود نسبتا ضعیف عمل می‌کند. همین باعث شده است تا برندهای دیگری مانند شیائومی از این موضوع استفاده کنند و بتوانند به آمار فروش بیشتری دست پیدا کنند. اما امسال یعنی سال 2024، سامسونگ با معرفی A55 توانست دوباره وارد این رقابت شود. این گوشی […] نوشته بررسی گوشی A55 ؛ بهترین میان‌رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۳۰ مهر , ۱۴۰۳ - 01:00
 0  3
بررسی گوشی A55 ؛ بهترین میان‌رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴

سامسونگ چند سالی است که در رابطه با گوشی‌های میان‌رده خود نسبتا ضعیف عمل می‌کند. همین باعث شده است تا برندهای دیگری مانند شیائومی از این موضوع استفاده کنند و بتوانند به آمار فروش بیشتری دست پیدا کنند.

اما امسال یعنی سال 2024، سامسونگ با معرفی A55 توانست دوباره وارد این رقابت شود. این گوشی از جهات مختلف عملکردی عالی دارد و می‌توانید روی آن حساب کنید.

در این مطلب از تک ناک به بررسی گوشی A55 از زوایای مختلف پرداخته‌ایم.

نقد و بررسی گوشی A55 از نظر طراحی

اگر بخواهیم به صورت کلی در رابطه با گوشی A55 صحبت کنیم، باید بگوییم که زبان طراحی جدید آن توانسته است تا حد زیادی راضی‌کننده باشد. با در دست گرفتن این گوشی، اولین چیزی که توجه تان را جلب می‌کند، خوش‌دستی آن است که آن را مدیون طراحی جدید هستیم.

مورد بعدی و البته انقلابی در میان‌رده‌های سامسونگ، استفاده از فریم آلومینیومی به‌جای پلاستیکی است که می‌تواند حس یک گوشی بالارده را به شما القا کند.

در بخش سمت راست فریم این گوشی کلیدهای پاول و ولوم به صورت برجسته قرار دارند. در حالی که در سمت چپ این گوشی هیچ چیزی وجود ندارد و دو خط افقی را در بالا و پایین لبه مشاهده می‌کنیم که یادآور طراحی اپل است. اما در لبه بالایی A55 خشاب سیم‌کارت و میکروفون دوم قرار دارد. در حالی که در لبه پایینی اسپیکر، درگاه تایپ سی و میکروفون قرار دارد. همین می‌تواند به خوش‌دست بودن گوشی کمک کند.

طراحی Galaxy A55

در بخش پنل پشتی، سامسونگ از متریال شیشه‌ای باکیفیت استفاده کرده است که محافظ آن از نوع گوریلا گلس است. طراحی دوربین‌های این گوشی به نوعی طراحی ساده‌تر از S24 Ultra است و فلش در کنار دوربین‌ها قرار دارد و چینش دوربین‌ها نیز عمودی است.

در رابطه با پنل اصلی یعنی صفحه‌نمایش گوشی A55 باید بگوییم که طراحی روتین اما با حاشیه کمتری را شاهد هستیم که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت. اما لازم به ذکر است که سامسونگ توانسته است برای این گوشی استاندارد IP67 را دریافت کند. به این معنی که گوشی A55 می‌تواند تا عمل یک متر به مدت نیم ساعت در آب قرار بگیرد.

بررسی صفحه‌نمایش گوشی A55

نوبتی هم که باشد، نوبت به بررسی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بررسی گوشی A55 یعنی صفحه‌نمایش این گوشی می‌رسد. سامسونگ برای این گوشی از صفحه‌نمایش باکیفیت سوپر آمولد استفاده کرده است که ۱۲۰ هرتزی می‌باشد، از HDR10+ پشتیبانی می‌کند و بیشینه روشنایی آن ۱۰۰۰ نیت است.

در رابطه با روشنایی صفحه‌نمایش، در نور مستقیم آفتاب ممکن است در برخی از مواقع صفحه روشنایی لازم را نداشته باشد. همچنین بسیاری از گوشی‌های رقیب A55 در همین بازه قیمتی و حتی کمتر، روشنایی تا ۲۰۰۰ نیت هم دارند!

صفحه‌نمایش Galaxy A55

صفحه‌نمایشی که در گوشی A55 استفاده شده است، ابعاد ۶.۶ اینچی دارد که تقریبا ۸۶ درصد پنل اصلی را دربر گرفته است. به این معنی که نسبت به نسخه قبلی یعنی A54، صفحه‌نمایش با حاشیه بسیار کمتری را شاهد هستیم. همچنین دوربین این گوشی به صورت Punch Hole در بخش بالای آن قرار گرفته است و ابعاد مناسبی دارد.

سامسونگ برای مدل A55 از محافظ صفحه‌نمایش گوریلا گلس Victus+ استفاده کرده است که عملکرد بسیار عالی دارد و تقریبا هیچ چیزی نمی‌تواند روی آن خراش ایجاد کند. اما باید به این نکته اشاره کنیم که برای محافظت از گوشی، بهتر است حتما از محافظ‌های صفحه باکیفیت استفاده کنید.

به لطف سوپر آمولد بودن، سامسونگ A55 از قابلیت Always-on display بهره می‌برد که می‌توانید در صورت تمایل آن را به صورت شخصی‌سازی‌شده فعال کنید. علاوه بر این، حسگر اثر انگشت این گوشی نیز در زیر نمایشگر قرار دارد و خبری از کلید پاور برای این منظور نیست.

تست عملکرد باتری و شارژر گوشی سامسونگ A55

بعد از بررسی عملکرد صفحه‌نمایش مورد استفاده در گوشی سامسونگ A55، نوبت به بررسی عملکرد باتری و شارژر این گوشی می‌رسد. درست مانند رقبای A55، در این گوشی نیز از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری استفاده شده است. با این تفاوت که به‌جای لیتیوم پلیمر، از لیتیوم یون در ساخت باتری این گوشی استفاده شده است. به این معنی که باتری این گوشی نسبت به باتری‌های پلیمری طول عمر بالاتری دارد و شارژدهی آن نسبتا بهتر است، اما در شرایط دمایی خاص احتمال ضعیف شدن آن وجود خواهد داشت.

از نظر عملکرد شارژدهی گوشی A55 باید بگوییم که این گوشی می‌تواند به صورت مدارم، تا ۱۳ ساعت و ۲۷ دقیقه کار کند که امتیاز قابل قبولی است. اما باید در نظر داشته باشید که در صورت اجرای بازی یا برنامه‌های سنگین، مصرف شارژ نیز به مراتب بیشتر می‌شود.

عملکرد شارژدهی گوشی Galaxy A55

از نظر شارژر، چند سالی است که سامسونگ به دلایل مشابه با اپل دیگر از شارژر در جعبه گوشی‌های خود استفاده نمی‌کند و باید شارژر آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. همچنین طبق اعلام شرکت، این گوشی تنها از ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند. به این معنی که برای شارژ کامل این گوشی باید تقریبا یک ساعت و نیم منتظر باشید. در حالی که در همین بازه قیمتی نوت ۱۳ پرو پلاس شارژر ۱۲۰ واتی در جعبه خود دارد و در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود!

بررسی دوربین‌های گوشی Samsung A55

بعد از بررسی عملکرد باتری، نوبت به بررسی دوربین‌های سامسونگ A55 می‌رسد. جایی که این گوشی برخلاف باتری، حرف‌های برای گفتن پیدا می‌کند و می‌تواند حتی با رقبای گران‌تر از خود نیز رقابت داشته باشد. در این گوشی از سه دوربین پشت اصلی، اولترا واید و ماکرو استفاده شده است و دوربین سلفی نیز از نوع واید می‌باشد. در ادامه دوربین‌های سامسونگ A55 را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دوربین اصلی با کیفیت ۵۰ مگاپیکسل

سامسونگ برای گوشی A55 از دوربین اصلی با کیفیت ۵۰ مگاپیکسل استفاده کرده است که لنز آن از نوع واید است. البته وقتی که وارد دوربین می‌شوید، حالت عکاسی پیش‌فرض روی ۱۲ مگاپیکسل خواهد بود. اما با انتخاب دوربین ۵۰ مگاپیکسل، شرایط مقداری متفاوت خواهد شد.

دوربین‌های Galaxy A55

دوربین ۵۰ مگاپیکسلی مورد استفاده در گوشی A55 مجهز به لرزشگیر اپتیکال OIS است که در شرایط نوری مختلف می‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. عکس‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی ثبت می‌شوند، رنگ‌های بسیار زنده‌ای دارند و بسیار نزدیک به واقعیت هستند. اگر شرایط نور مناسب باشد، جزئیات در تصویر به خوبی قابل مشاهده خواهند بود.

در بررسی گوشی A55 متوجه شدیم که دوربین اصلی این گوشی کنتراست رنگی عالی دارد و به لطف هوش مصنوعی، ممکن است در برخی مواقع مقداری در رنگ‌ها اغراق شود. به طور کلی، می‌توان به دوربین اصلی این گوشی امتیاز خوب داد.

دوربین اولترا واید با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل

دوربین اولترا وایدی که در گوشی A55 استفاده شده است، نسبت به دوربین اصلی عملکرد بسیار ضعیف‌تری دارد و تقریبا به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. اما در نوع خود، این دوربین عملکرد قابل قبولی دارد و با توجه به بازه قیمتی A55، می‌توان گفت که عکس‌ها با کیفیت خوب ثبت می‌شوند.

عملکرد دوربین‌ اولترا واید Galaxy A55

عکس‌های ثبت شده با دوربین اولترا واید گوشی A55، شارپنس، جزئیات و روشنایی خوبی دارند و در آن‌ها خبری از اغراق نیست. البته برای عکاسی با این دوربین باید نهایت دقت را داشته باشید. چرا که خبری از OIS نیست.

دوربین ماکرو با کیفیت ۵ مگاپیکسل

دوربین ماکرویی که سامسونگ در گوشی A55 استفاده کرده است، کیفیت ۵ مگاپیکسلی دارد و نباید از آن انتظار کیفیت بالا داشته باشید. اما اگر روی آن وقت بگذارید و بتوانید با کمک فوکوس خودکار این دوربین، روی سوژه زوم کنید، عکس‌های قابل قبولی ثبت خواهند شد.

دوربین سلفی با کیفیت ۳۲ مگاپیکسل

در بررسی گوشی A55 متوجه شدیم که سامسونگ از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی برای سلفی این گوشی استفاده کرده است. این دوربین در شرایط مختلف عملکرد خوبی دارد و می‌توانید برای کارهای مختلف مانند بلاگری روی آن حساب باز کنید.

تجربه فیلم‌برداری با گوشی A55

شما می‌توانید با دوربین‌های پشتی گوشی A55 فیلم‌برداری 4K را با سرعت ۳۰ فریم انجام دهید. در حالی که با کیفیت ۱۰۸۰ امکان فیلم‌برداری را با دو سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم خواهید داشت. البته می‌توانید از EIS نیز برای جلوگیری از هرگونه لرزش استفاده کنید.

فیلم‌برداری با Galaxy A55

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی گوشی A55 امکان فیلم‌برداری 4K با سرعت ۳۰ فریم را فراهم می‌کند. در حالی که با کیفیت ۱۰۸۰ امکان فیلم‌برداری را با دو سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم خواهید داشت. بسیاری از رقبای این گوشی با کیفیت 4K امکان فیلم‌برداری با دوربین سلفی را ندارند!

تست و بررسی عملکرد پردازنده و رابط کاربری گوشی A55

سامسونگ برای گوشی A55 از تراشه اختصاصی خود یعنی Exynos ۱۴۸۰ استفاده کرده است که یک تراشه ۴ نانومتری است. پردازنده گرافیکی این چیپست xclipse 530 می‌باشد. این پردازنده گرافیکی که از برند AMD است، می‌تواند به عنوان یک پردازنده گرافیکی میان‌رده، عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

چیپست ۱۴۸۰ سامسونگ A55 این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید بازی‌های روز دنیا را با کیفیت متوسط رو به بالا تجربه کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در استفاده‌های سنگین، ممکن است که گوشی مقداری گرم شود و با لگ مواجه شوید.

از نظر رابط کاربری، سامسونگ A55 با اندروید پایه ۱۴ عرضه شده است و می‌تواند ۴ آپدیت اصلی اندروید را دریافت کند. رابط کاربری پایه این گوشی نیز One UI 6.1 که انتظار می‌رود بعد از هر بار معرفی اندروید جدید، رابط کاربری نیز به نسخه بالاتر آپدیت شود.

تست صدای بلندگوهای گوشی A55

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی گوشی A55، تست صدای بلندگوی آن است. در این گوشی از بلندگوهای استریو استفاده شده است که در رقبای این گوشی نیز شاهد وجود آن هستیم.

بلندگوی اصلی این گوشی در زیر فریم قرار دارد. در حالی که بلندگوی دوم همان اسپیکر مکالمه است. این در کنار برخورداری از فناوری دالبی اتموس باعث می‌شود تا کیفیت صدا تا حد زیادی افزایش پیدا کند و از شنیدن صدای این گوشی لذت ببرید.

اسپیکرهای استریو در گوشی Galaxy A55

البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که سامسونگ برای گوشی A55 از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون استفاده نکرده است و باید به سراغ هندزفری‌های تایپ سی یا نسخه‌های بلوتوثی بروید. اما برخورداری از بلوتوث نسخه ۵.۳ باعث شده است تا کمترین میزان تاخیر در انتقال صدا ایجاد شود و بتوانید از موزیک دلخواه خود نهایت لذت را ببرید.

تنوع حافظه و رم برای گوشی A55

شما می‌توانید گوشی A55 را با حافظه‌های مختلف با حافظه‌های رم متفاوت خریداری کنید. این گوشی با ۵ حافظه مختلف عرضه می‌شود. از جمله حافظه‌های موجود A55 می‌توان به ۱۲۸ گیگابایت با رم ۶ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت با رم ۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت با رم ۶ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگ و ۲۵۶ گیگ با رم ۱۲ گیگ خریداری کنید.

رقبای گوشی A55

در بازه قیمتی گوشی A55 مدل‌های مختلفی از سامسونگ و برندهای دیگر وجود دارند که می‌توانید در صورت تمایل به سراغ آن‌ها بروید. از جمله این گوشی‌ها می‌توان به پوکو F6، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، سامسونگ S21 FE و شیائومی ۱۳ تی اشاره کرد.

آیا Galaxy A55 انتخاب منطقی است؟

انتخاب نهایی؛ آیا A55 ارزش خرید دارد؟

درست است که سامسونگ A55 از نظر چیپست کمی ضعف دارد و ممکن است داغ شود یا از نظر شارژر از توان ضعیفی پشتیبانی می‌کند، اما کیفیت صفحه‌نمایش آن واقعا رضایت‌بخش است و دوربینی عالی در بازه قیمتی خود دارد. اگر تجربه استفاده از این گوشی میان‌رده از سامسونگ را دارید، خوشحال می‌شویم که نظر خود را با ما در تک ناک به اشتراک بگذارید.

نوشته بررسی گوشی A55 ؛ بهترین میان‌رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow