بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴

کارت گرافیک به عنوان بخشی از یک کامپیوتر در سال‌های اخیر کاربردهای مختلفی پیدا کرده است و علاوه بر گیمرها، تدوینگرها و مهندسین، شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی هم به دنبال دستیابی به امکانات کارت‌های گرافیک هستند. این قطعه به دلیل توانایی در پردازش‌های موازی در بسیاری از موارد عملکرد بهتری از پردازنده‌ها دارد …

۱۶ مهر , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  2
بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴

کارت گرافیک به عنوان بخشی از یک کامپیوتر در سال‌های اخیر کاربردهای مختلفی پیدا کرده است و علاوه بر گیمرها، تدوینگرها و مهندسین، شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی هم به دنبال دستیابی به امکانات کارت‌های گرافیک هستند. این قطعه به دلیل توانایی در پردازش‌های موازی در بسیاری از موارد عملکرد بهتری از پردازنده‌ها دارد و به همین دلیل بسیار مورد توجه افراد ماینر هم قرار گرفته است. ماینینگ به کمک کارت گرافیک اگرچه تب و تاب گذشته را ندارد؛ اما هنوز هم یک راه محبوب برای درآمدزایی است و افراد زیادی به دنبال کسب درآمد از این راه هستند. با این وجود انتخاب کارت گرافیک برای ماینینگ کار سختی است و به دانش زیادی در این زمینه نیاز دارد که در این نوشته تلاش می‌کنیم بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کنیم.

ویژگی‌های بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴

ویژگی‌های بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴
ویژگی‌های بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴

با گذر زمان ماینینگ ارزهای دیجیتال سخت‌تر خواهد شد و در بسیاری از موارد پس از چند سال مجبور خواهید شد که از کارت گرافیک قوی‌تری استفاده کنید. در همین راستا ویژگی‌های کارت گرافیک مناسب برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴ متفاوت از چیزی خواهد بود که در سال ۲۰۲۷ نیاز خواهید داشت. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارت گرافیک مناسب برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴ را با هم بررسی خواهیم کرد:

۱- توان پردازشی بالا

هنگام خرید کارت گرافیک برای ماینینگ لازم است به توان پردازشی آن توجه داشته باشید. هر چه توان پردازشی کارت گرافیک بالاتر باشد، توان بیشتری در حل معادلات ریاضی خواهد داشت و به تبع آن امکان ماین کردن بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای بررسی توان پردازشی کارت‌های گرافیک باید به فرکانس هسته گرافیکی، تعداد هسته‌های پردازشی CUDA، میزان حافظه، نوع حافظه و سرعت حافظه توجه داشته باشید. هر چه این معیارها عدد بیشتری را نشان دهند، توان پردازشی کارت گرافیک بالاتر خواهد بود.

۲- مصرف انرژی بهینه

یکی از معضلات ماین کردن ارزهای دیجیتال، مصرف برق بالای آن‌ها است. در واقع این مشکل به حدی حاد است که بسیاری از کشورها، ماین کردن ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده‌اند. برای جلوگیری از مشکلات این چنینی بهتر است سراغ محصولات کم‌مصرف بروید تا دخل و خرج شما با همدیگر همخوانی داشته باشد. کارت‌های گرافیک جدید معمولا بهینه‌تر هستند و برق کمتری مصرف خواهند کرد؛ بنابراین بهتر است زمان خرید سعی کنید سراغ مدل‌های جدیدتر بروید.

۳- قابلیت خنک سازی

ماینینگ فرایندی پیچیده است که به مصرف زیاد برق وابسته است و به همین دلیل احتمال داغ کردن کارت گرافیک و سایر قطعات کامپیوتر به کار رفته در ماینر بسیار زیاد است. به همین دلیل باید کارت گرافیکی را انتخاب کنید که خود مجهز به سیستم خنک کنندگی باشد و بتواند از داغ شدن دستگاه جلوگیری کند. در نظر داشته باشید که احتمالا به خرید فن خنک کننده هم نیاز پیدا خواهید کرد تا بتوانید به صورت موثر گرمای تولید شده را دفع کنید.

۴- پایداری و دوام

یکی دیگر از ویژگی‌های کارت گرافیک مناسب برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴، دوام و پایداری آن‌ها است. از آنجایی که ماینرها عموما به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند و امکان خاموش کردن آن‌ها به ندرت وجود دارد، لازم است که کارت گرافیک یا سایر قطعات آن از دوام و پایداری بسیاری مناسبی برخوردار باشند. این ویژگی باعث می‌شود برای چند سال بتوانید از دستگاه خود برای ماینینگ استفاده کنید. برای پی بردن به میزان دوام و پایداری کارت گرافیک بهتر است نظرات کاربران را در سایت‌های مختلف بررسی کنید تا به دید دقیقی در این زمینه دست پیدا کنید.

۵- درایورهای سازگار

درایورهای کارت گرافیک نقش بسیار مهمی در فرایند ماینینگ دارند و در صورتی که کارت گرافیک شما از درایورهای قدیمی پشتیبانی کند، به احتمال زیاد نمی‌توانید سخت افزارهای جدید پشتیبانی کند. علاوه بر آن رفع باگ و مشکلات دیگر در درایورهای جدید ساده‌تر است و احتمال بروز خطا در حین ماینینگ به حداقل حد ممکن خواهد رسید. از طرفی دیگر درایورهای جدید اغلب در زمینه پایداری و دوام، بهبودهایی را تجربه می‌کنند که باعث کاهش احتمال خرابی کارت گرافیک خواهد شد. توجه داشته باشید که پردازنده‌ها هم درایور دارند و هنگام خرید پردازنده برای ماینینگ باید به درایورهای آن دقت کنید.

لیستی از بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ در سال ۲۰۲۴

لیستی از بهترین کارت ‌های گرافیک برای ماینینگ در سال 2024
لیستی از بهترین کارت ‌های گرافیک برای ماینینگ در سال 2024

آنچه که در بالا بیان شد، حالتی کلی دارد و بیشتر راهنمای خرید کارت گرافیک مناسب برای ماینینگ است؛ اما مستقیما مواردی را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. به همین دلیل در ادامه تلاش می‌کنیم چند مورد از بهترین کارت گرافیک‌های بازار را به شما معرفی کنیم:

۱- کارت گرافیک زوتک مدل GeForce RTX4070 Super Trinity 12GB

این کارت گرافیک محصولی از شرکت Nvidia است که توسط شرکت زوتک برای کاربری‌های خاص شخصی‌سازی شده است. کارت گرافیک زوتک مدل GeForce RTX4070 Super Trinity 12GB از ۱۲ گیگابایت رم از نوع GDDR6X بهره می‌برد که به کمک ۵۸۸۸ هسته پردازشی CUDA می‌تواند فرکانسی معادل ۲۴۷۵ مگاهرتز تولید کند. توان مصرفی این قطعه ۲۰۰ وات است و به کمک ۳ فن خود تا حد زیادی می‌تواند از تولید گرمای زیاد جلوگیری کند. از طرفی دیگر قیمت آن نسبت به محصولات مشابه، بسیار مناسب‌تر است و در این رنج قیمت نمی‌توانید محصول بهتری را پیدا کنید.

۲- کارت گرافیک ایسوس مدل Dual GeForce RTX ۴۰۶۰ Ti OC Edition 16GB

در بحث تولید کارت گرافیک برای ماینینگ، ایسوس هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و با عرضه گرافیک Dual GeForce RTX ۴۰۶۰ Ti OC Edition 16GB برای رقبا خط و نشان کشیده است. این کارت گرافیک از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با ۴۳۵۲ هسته پردازشی CUDA بهره می‌برد که توانایی فرکانس Boost هسته گرافیکی آن در حالت اورکلاک به ۲۵۹۵ مگاهرتز می‌رسد. این کارت گرافیک ایسوس از سرعت حافظه  ۱۸ گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد که به کمک دو فن خنک کننده می‌تواند فرایند ماین کردن را سرعت ببخشد.

۳- کارت گرافیک ایسوس مدل Dual GeForce RTX ۳۰۶۰ V۲ 12GB GDDR6 OC Edition

اگر به نظرتان کارت گرافیک قبلی قیمت بالایی دارد، می‌توانید سراغ مدل قبلی آن بروید که اتفاقا ۴ گیگابایت حافظه رم بیشتری دارد. کارت گرافیک ایسوس مدل Dual GeForce RTX ۳۰۶۰ V۲ 12GB GDDR6 OC Edition از ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 با ۳۵۸۴ هسته پردازشی CUDA بهره می‌برد که فرکانس آن در حالت اورکلاک  به۱۸۶۷ مگاهرتز می‌رسد و با در نظر گرفتن سرعت حافظه ۱۵ گیگابایت بر ثانیه‌ای که دارد، می‌توان آن را جزو بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ به حساب آورد.

۴- کارت گرافیک زوتک مدل GeForce RTX ۴۰۷۰ Ti Super Trinity Black Edition 16GB

یکی دیگر از محصولات بسیار مناسب برای ماینینگ، کارت گرافیک زوتک مدل GeForce RTX ۴۰۷۰ Ti Super Trinity Black Edition 16GBاست که می‌تواند ۱۶ گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X را در اختیار شما قرار دهد. از طرفی دیگر با ۸۴۴۸ هسته پردازشی CUDA توانایی تولید فرکانسی معادل ۲۶۱۰ مگاهرتز را دارد که برای ماین کردن کاملا کافی است. از طرفی دیگر سرعت حافظه آن به ۲۱ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد و با برق ۲۸۵ واتی می‌توان از حداکثر توان آن استفاده کرد.

سخن پایانی

انتخاب کارت گرافیک برای ماینینگ فرایند پیچیده و سخت است که به دانش فنی کافی نیاز دارد تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. در این راه نیاز است که در مرحله اول به نوع ارزی که قصد استخراج آن را دارید، توجه کنید. چرا که برخی از ارزها از طریق کارت گرافیک قابل ماین کردن نیستند و این موضوع باعث می‌شود که سمت تجهیزات دیگری مانند ماینرها یا دستگاه‌های اسیک بروید.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow