بیماری اسکوروی دوباره بازگشته است

مطالعه‌ای نشان می‌دهد بیماری اسکوروی، که به دلیل کمبود ویتامین C رخ می‌دهد، ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌شد، رایج باشد. به گزارش تک‌ناک، این بیماری که زمانی در گذشته مرتبط با ملوانان و رژیم‌های غذایی ضعیف بود، اکنون دوباره در برخی از گروه‌ها به ویژه در افرادی با رژیم‌های غذایی کم‌تنوع دیده می‌شود. […] نوشته بیماری اسکوروی دوباره بازگشته است اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۳ آبان , ۱۴۰۳ - 13:00
 0  2
بیماری اسکوروی دوباره بازگشته است

مطالعه‌ای نشان می‌دهد بیماری اسکوروی، که به دلیل کمبود ویتامین C رخ می‌دهد، ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌شد، رایج باشد.

به گزارش تک‌ناک، این بیماری که زمانی در گذشته مرتبط با ملوانان و رژیم‌های غذایی ضعیف بود، اکنون دوباره در برخی از گروه‌ها به ویژه در افرادی با رژیم‌های غذایی کم‌تنوع دیده می‌شود. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث علائم مختلفی مانند: خستگی، دردهای مفصلی و خونریزی لثه‌ها شود.

 بیماری اسکوروی، پس از بستری شدن یک مرد ۵۱ ساله استرالیایی با یک مورد حاد از این بیماری که تا سال‌های اخیر در کشورهای صنعتی و غربی نادر بوده، دوباره به خبرها بازگشته است.

 این مرد به بیمارستان سر چارلز گاردنر در پایتخت استرالیای غربی، پرت، با بثورات دردناک روی پاهای خود که سپس به بدن او گسترش یافت، مراجعه کرد و تحت یک سری آزمایش‌ها برای تعیین علت التهاب رگ‌های خونی قرار گرفت.

اگرچه این بیماری در بین قرن‌های ۱۶ تا ۱۸ میلیون‌ها ملوان را به کام مرگ کشاند، اما در کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده و استرالیا به‌ندرت رخ داده است. با وجود این، محققان معتقد هستند که اسکوروی به دلیل کمبودهای غذایی ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی و کمبود غذاهای غنی از ویتامین C مقرون‌به‌صرفه، دوباره شایع می‌شود.

محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ اشاره کردند: «در رژیم غذایی انسان، ۹۰ درصد از ویتامین C از میوه‌ها، مرکبات و سبزیجاتی مانند: فلفل دلمه‌ای، بروکلی، گل کلم و گوجه‌فرنگی به دست می‌آید. درمان حرارتی می‌تواند محتوای ویتامین C غذا را کاهش دهد. ۴۰ تا ۹۰ روز کمبود پایدار ویتامین C باعث بروز علائم واضح بیماری اسکوروی می‌شود، اما علائم بالینی می‌توانند در عرض ۳۰ روز از کمبود ویتامین C در رژیم غذایی ظاهر شوند.»

جمعیت‌های در معرض خطر بیماری اسکوروی شامل افرادی با مشکلات مصرف الکل یا اختلالات خوردن، بیماران تحت عمل جراحی باریاتریک و افراد مسن می‌باشند. پژوهشگران از این نگران هستند که این «بیماری رنسانسی» در حال گسترش به دامنه وسیع‌تری است.

بازگشت دوباره بیماری اسکوروی

محققان بیان کردند: «اسکوروی به‌ ویژه در کشورهای توسعه‌یافته هنوز هم به‌ عنوان یک بیماری قدیمی دیده می‌شود.»

در مقاله‌ای که در ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شد، محققان آمریکایی دریافتند که موارد اسکوروی کودکان بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ سه برابر شده است. در این ارقام، آنها کشف کردند افرادی که بیشترین خطر را دارند، دارای مشکلات سلامتی دیگری مانند: چاقی و اوتیسم، همچنین وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیفی هستند.

خبر خوب این است که اسکوروی به راحتی قابل درمان است و علائم آن می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت تسکین یابد. همچنین تیم پزشکی درمان‌کننده مرد ۵۱ ساله استرالیایی گفتند که آگاهی بیشتر درمورد این بیماری در نهایت جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. آگاهی از اهمیت مصرف ویتامین C به جلوگیری از نیاز به مداخله پزشکی کمک خواهد کرد.

محققان تأکید کردند: «درمان اصلی اسکوروی مکمل ویتامین C است. برای درمان اسکوروی در کودکان، توصیه می‌شود ۱۰۰ میلی‌گرم اسید آسکوربیک سه بار در روز به مدت یک هفته و سپس یک بار در روز به مدت چند هفته تا زمانی که به‌طور کامل بهبود یابند،‌ مصرف شود. بزرگسالان باید ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم اسید آسکوربیک در روز به مدت یک ماه مصرف کنند تا درمان ‌شوند. پاسخ به مکمل ویتامین C اغلب چشمگیر است. در این بیماری حتی یک دوز ویتامین C می‌تواند خونریزی دستگاه گوارش را متوقف کند و پایداری مویرگ‌ها در عرض ۲۴ ساعت برقرار شود. اما ممکن است تا دو تا سه هفته طول بکشد تا سایر علائم، مانند ضایعات پوستی، بهبود یابند.»

محققان اعلام کردند: «پزشکان باید از این وضعیت کشنده، اما به راحتی قابل درمان که ممکن است هنوز در این عصر مدرن رخ دهد، آگاه باشند.»

این مطالعه در BMJ Case Reports منتشر شده است.

نوشته بیماری اسکوروی دوباره بازگشته است اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow