تشخیص بیماری با هوش مصنوعی؛ انقلاب HeAR گوگل در دنیای سلامت دیجیتال

در دنیای امروز، تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و این پیشرفت‌ها به شکل‌های مختلفی در حال تغییر و تحول در حوزه‌های گوناگون از جمله سلامت و پزشکی هستند. یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در این زمینه، توسعه‌ی ابزار هوش مصنوعی به نام HeAR توسط گوگل است. این ابزار، که مخفف “نمایش‌های صوتی سلامت” است، […]

۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 20:59
 0  3
تشخیص بیماری با هوش مصنوعی؛ انقلاب HeAR گوگل در دنیای سلامت دیجیتال

در دنیای امروز، تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و این پیشرفت‌ها به شکل‌های مختلفی در حال تغییر و تحول در حوزه‌های گوناگون از جمله سلامت و پزشکی هستند. یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در این زمینه، توسعه‌ی ابزار هوش مصنوعی به نام HeAR توسط گوگل است. این ابزار، که مخفف “نمایش‌های صوتی سلامت” است، به گونه‌ای طراحی شده که بتواند با استفاده از داده‌های صوتی و هوش مصنوعی، علائم اولیه‌ی برخی بیماری‌ها را شناسایی کند.

عملکرد HeAR

HeAR به گونه‌ای آموزش داده شده که بتواند با گوش دادن به صداهای انسانی، از جمله صدای سرفه، به تشخیص بیماری‌ها بپردازد. گوگل برای آموزش این مدل هوش مصنوعی از 300 میلیون قطعه داده صوتی استفاده کرده است که یک سوم آن‌ها یعنی حدود 100 میلیون قطعه، مربوط به صدای سرفه بوده است. این حجم گسترده از داده‌ها به HeAR این امکان را می‌دهد که با دقت بالایی علائم بیماری‌های مختلف را از طریق تحلیل صدا شناسایی کند.

کاربردهای HeAR

یکی از قابلیت‌های چشمگیر این فناوری، امکان جایگیری آن در یک تلفن همراه است. این موضوع پتانسیل عظیمی برای استفاده از این فناوری در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار دارد، جایی که دسترسی به امکانات پزشکی پیشرفته مانند دستگاه‌های تصویربرداری گران‌قیمت (مانند اشعه ایکس، سی‌تی اسکن یا ام‌آر‌آی) محدود است. با استفاده از این فناوری، می‌توان با استفاده از میکروفون گوشی هوشمند، آزمایش‌های غربالگری انجام داد و در نتیجه به تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری‌ها دست یافت.

تشخیص بیماری با هوش مصنوعی؛ انقلاب HeAR گوگل در دنیای سلامت دیجیتال

همکاری گوگل و Salcit Technologies

در راستای بهبود و توسعه این فناوری، گوگل با شرکت Salcit Technologies در هند همکاری کرده است. این شرکت، که در زمینه‌ی مراقبت‌های بهداشتی تنفسی فعالیت می‌کند، مدل هوش مصنوعی زیست‌آکوستیک خود به نام Swaasa را دارد که از صدای سرفه برای بررسی وضعیت ریه‌های بیماران استفاده می‌کند. Salcit همچنین از این صداها برای بهبود تشخیص زودهنگام بیماری سل توسط Swaasa بهره می‌برد.

چالش‌ها و آینده‌ی HeAR

با وجود پتانسیل‌های عظیم این فناوری، یک چالش بزرگ پیش روی آن، پذیرش آن توسط پزشکان و جامعه‌ی پزشکی است. بسیاری از پزشکان ممکن است با این ایده که بتوانند بیماران را صرفاً از طریق تحلیل صدای سرفه و ابزارهایی مانند HeAR تشخیص دهند، مشکل داشته باشند. با این حال، حمایت از سوی سازمان‌های معتبر بین‌المللی، مانند مشارکت StopTB سازمان ملل، می‌تواند به پذیرش و گسترش این فناوری کمک کند.

در نهایت، با پیشرفت و توسعه‌ی بیشتر این نوع فناوری‌ها، ممکن است روزی فرا برسد که واقعاً بتوانیم با استفاده از ابزارهایی مانند HeAR و دکتر گوگل، تشخیص‌های دقیق و درمان‌های موثر دریافت کنیم. این نوع نوآوری‌ها می‌توانند نه تنها دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشند، بلکه به نجات جان انسان‌ها در شرایط بحرانی کمک کنند.

با این حال، باید توجه داشت که این ابزارها جایگزین تشخیص و درمان حرفه‌ای پزشکی نیستند. آنها بیشتر به عنوان یک ابزار کمکی عمل می‌کنند که می‌تواند افراد را به دریافت مشاوره پزشکی تشویق کند یا به عنوان یک ابزار پیش‌تشخیصی استفاده شود.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow