در این دو مقطع سنی روند پیری سرعت می گیرد!

تحقیقات جدید نشان داده است که انسان‌ها در دو دوره زمانی 40 و 60 سالگی، به سرعت پیر می‌شوند. این یافته‌ها به درک بهتر فرایند پیری و به احتمال زیاد توسعه راهکارهای مقابله با آن کمک می‌کند. به گزارش تک‌ناک، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان دادند که تغییرات قابل توجهی در سطوح مولکولی و... نوشته در این دو مقطع سنی روند پیری سرعت می گیرد! اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  0
در این دو مقطع سنی روند پیری سرعت می گیرد!

تحقیقات جدید نشان داده است که انسان‌ها در دو دوره زمانی 40 و 60 سالگی، به سرعت پیر می‌شوند. این یافته‌ها به درک بهتر فرایند پیری و به احتمال زیاد توسعه راهکارهای مقابله با آن کمک می‌کند.

به گزارش تک‌ناک، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان دادند که تغییرات قابل توجهی در سطوح مولکولی و میکروبی در بدن در اواسط دهه‌های 40 و 60 وجود دارد، که ممکن است بر سلامت و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پیری تأثیر بگذارند.

محققان هزاران مولکول مختلف را در افراد 25 تا 75 ساله، همچنین میکروبیوم‌های آنها یعنی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که درون بدن و روی پوست ما زندگی می‌کنند، ارزیابی و کشف کردند که فراوانی اکثر این مولکول‌ها و میکروب‌ها به صورت تدریجی و با گذر زمانی تغییر نمی‌کند. در مقابل، ما در طول عمر خود تحت دو دوره تغییر سریع قرار می‌گیریم که میانگین آن در حدود 40 و 60 سالگی است. مقاله‌ای که این یافته‌ها را توضیح می‌دهد به تازگی در مجله Nature Aging منتشر شده است.

بدن ما به تدریج در طول زمان تغییر نمی‌کند. دکتر مایکل اسنایدر نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «تغییرات چشمگیری در بدن وجود دارد. به نظر می‌رسد که اواسط دهه 40 زندگی مانند اوایل دهه 60، زمان آغاز تغییرات چشمگیر است.»

دکتر شیائوتائو شن اولین نویسنده این مطالعه، عنوان کرد: «این تغییرات بزرگ به احتمال زیاد بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند، چرا که تعداد مولکول‌های مربوط به بیماری‌های قلبی-عروقی در هر دو مقطع زمانی تغییرات قابل توجهی از خود نشان دادند و موارد مربوط به عملکرد ایمنی در افراد در اوایل دهه 60 زندگی تغییر کرد.»

تغییر فراوانی هزاران مولکول و میکروب در پیری

اسنایدر و همکاران او میزان تغییرات مولکولی و میکروبی را مورد ارزیابی قرار دادند. آنها از داده‌های 108 نفری که آنها را بررسی می‌کردند، برای درک بهتر زیست‌شناسی پیری بهره بردند.

اطلاعات به دست آمده قبلی از همین گروه از داوطلبان شامل کشف چهار «جنس سنی» متمایز است، که نشان می‌دهد کلیه‌ها، کبد، متابولیسم و ​​سیستم ایمنی افراد با سرعت‌های متفاوتی در افراد مختلف پیر می‌شوند.

مطالعه جدید شرکت‌کنندگانی را که هر چند ماه یک بار در طول چندین سال خون و سایر نمونه‌های بیولوژیکی اهدا می‌کردند، تجزیه و تحلیل کرد. دانشمندان انواع مختلفی از مولکول‌ها را در این نمونه‌ها، از جمله RNA، پروتئین‌ها و متابولیت‌ها، همچنین تغییرات در میکروبیوم‌های شرکت‌کنندگان را ردیابی کردند. محققان تغییرات مرتبط با سن را در بیش از 135000 مولکول و میکروب مختلف، در مجموع نزدیک به 250 میلیارد نقطه داده متمایز را مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که فراوانی هزاران مولکول و میکروب تغییر می‌کند، یا افزایش یا کاهش می‌یابند. حدود 81 درصد از تمام مولکول‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفتند، نوسان‌های غیرخطی در تعداد نشان دادند، به این معنی که در سنین خاص نسبت به زمان‌های دیگر تغییر بیشتری می‌کردند.

هنگامی که محققان به دنبال مولکول‌هایی با بیشترین تغییرات در مقدار بودند، به این نتیجه رسیدند که این دگرگونی‌ها در دو دوره زمانی بیشتر رخ می‌دهد و شامل زمانی بود که افراد در اواسط 40 سالگی بودند و وقتی در اوایل دهه 60 زندگی خود قرار داشتند.

شروع تغییرات ناگهانی مرتبط با پیری در ده‌های 40 و 60 سالگی

اگرچه تاکنون تحقیقات زیادی روی افزایش یا کاهش مولکول‌های مختلف با افزایش سن و تفاوت سن بیولوژیکی با سن تقویمی متمرکز شده‌ است، تعداد کمی از آنها به سرعت پیری بیولوژیکی توجه کرده‌اند.

اسنایدر اعلام کرد: «تغییرات چشمگیر زیادی در اوایل دهه 60 رخ می‌دهد و شاید این یافته برای بسیاری از افراد تعجب‌آور نباشد، چرا که بسیاری از خطرات بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و سایر پدیده‌های مرتبط با افزایش سن در آن مقطع از زندگی بروز می‌کنند.»

مشاهده دسته بزرگی از تغییرات در اواسط دهه 40 تا حدودی برای دانشمندان تعجب‌آور بود. در ابتدا، آنها فرض کردند که دوران یائسگی یا دوران قبل از یائسگی باعث تغییرات بزرگی در زنان مورد مطالعه آنها شده است و همین موضوع نتایج کل گروه را منحرف می‌کند. اما زمانی که آنها گروه مورد مطالعه را بر اساس جنسیت جدا کردند، متوجه شدند که این تغییر در مردان نیز در اواسط 40 سالگی رخ می‌دهد.

این نشان می‌دهد در حالی که یائسگی یا دوران پیش از یائسگی ممکن است در تغییرات مشاهده شده در زنان در اواسط دهه 40 زندگی نقش داشته باشد، به احتمال زیاد عوامل مهم دیگری نیز بر این تغییرات در مردان و زنان تأثیر می‌گذارد. شن در همین راستا تأکید کرد: «شناسایی و مطالعه این عوامل باید در اولویت تحقیقات آینده باشد.»

تأثیر تغییرات بر سلامت و خطر ابتلا به بیماری‌ها

در افراد 40 ساله، تغییرات قابل توجهی در تعداد مولکول‌های مربوط به الکل، کافئین و متابولیسم لیپید مشاهده شد. در افراد 60 ساله این تغییرات در ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، تغییرات مربوط به متابولیسم کربوهیدرات و کافئین، سیستم ایمنی، عملکرد کلیه، پوست و عضله مشاهده شد.

اسنایدر تصریح کرد: «ممکن است برخی از این تغییرات به جای اینکه توسط عوامل بیولوژیکی هدایت شوند، به سبک زندگی یا عوامل رفتاری مرتبط با این گروه‌های سنی مرتبط باشند. به عنوان مثال، اختلال در متابولیسم الکل می‌تواند ناشی از افزایش مصرف الکل در اواسط دهه 40 زندگی افراد باشد، که برای بسیاری از افراد اغلب یک دوره استرس‌زا از زندگی است.»

این تیم تحقیقاتی قصد دارد محرک‌های این تغییرات را بررسی کنند. اما به گفته محققان، وجود این تغییرات هر چه که باشند، به لزوم توجه افراد به سلامت خود، به ویژه در دهه 40 و 60 سالگی اشاره دارند.

این توجه می‌تواند مانند افزایش فعالیت بدنی به منظور محافظت از قلب و حفظ توده عضلانی در هر دو سن یا کاهش مصرف الکل در 40 سالگی باشد.

اسنایدر تأکید کرد: «من اعتقاد دارم باید سعی کنیم تا زمانی که هنوز سالم هستیم، سبک زندگی خود را تنظیم کنیم.»

 

 

نوشته در این دو مقطع سنی روند پیری سرعت می گیرد! اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow