دو رم ۸ یا یک رم ۱۶، کدام را انتخاب کنیم؟

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر است. این قطعه، داده‌ها و دستورالعمل‌هایی که CPU برای انجام وظایف نیاز دارد را ذخیره می‌کند. هر چه رم بیشتری داشته باشید، رایانه‌تان سریع‌تر می‌تواند چندین برنامه را اجرا کند. با این حال، تولید کنندگان همه RAMها را به یک شکل نمی‌سازند و انواع مختلف رم …

۲۶ مرداد , ۱۴۰۳ - 12:59
 0  3
دو رم ۸ یا یک رم ۱۶، کدام را انتخاب کنیم؟

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر است. این قطعه، داده‌ها و دستورالعمل‌هایی که CPU برای انجام وظایف نیاز دارد را ذخیره می‌کند. هر چه رم بیشتری داشته باشید، رایانه‌تان سریع‌تر می‌تواند چندین برنامه را اجرا کند. با این حال، تولید کنندگان همه RAMها را به یک شکل نمی‌سازند و انواع مختلف رم را با اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلفی عرضه می‌کنند. یکی از سوالات رایج کاربران این است که دو رم ۸ یا یک رم ۱۶، کدام را انتخاب کنیم؟ در این مقاله، ما این دو گزینه را با هم مقایسه می‌کنیم و به شما می‌گوییم که کدام یک بهتر است.

تفاوت رم ۱۶ گیگابایتی با دو رم ۸ گیگابایتی چیست؟

خرید رم لپ تاپ ۱۶ گیگابایتی و دو رم ۸ گیگابایتی، دو روش مختلف برای پیکربندی مقدار رم رایانه هستند. ۱۶ گیگابایت رم به این معنی است که شما یک ماژول رم دارید که ۱۶ گیگابایت ظرفیت ذخیره سازی موقت را در اختیارتان قرار می‌دهد. دو رم ۸ گیگابایتی نیز به این معنی است که شما دو ماژول رم مجزا دارید که هر کدام ۸ گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی را فراهم می‌کنند.

تفاوت اصلی این دو گزینه در نحوه نصب آن‌ها بر روی مادربرد است. تمام قطعات کامپیوتر توسط مادربرد به هم متصل می‌شوند. مادربرد دارای اسلات‌هایی است که می‌توانید ماژول‌های رم را در آن‌ها قرار دهید. بسته به نوع و مدل، مادربرد ممکن است یک، دو، چهار یا چند اسلات برای قرار دادن رم داشته باشد.

اگر مادربرد کامپیوترتان یک اسلات برای رم دارد، فقط می‌توانید یک ماژول رم را روی آن قرار دهید. این بدان معناست که تنها قابلیت نصب یک رم ۱۶ گیگابایتی یا کمتر روی سیستم وجود دارد. اما اگر مادربرد کامپیوترتان دو اسلات رم دارد، می‌توانید یک یا دو ماژول رم را روی آن نصب کنید. این بدان معنی است که می‌توانید ۱۶ گیگابایت رم (یک ماژول) یا دو رم ۸ گیگابایت (دو ماژول) را روی این سیستم قرار دهید.

تفاوت رم 16 گیگابایتی با دو رم 8 گیگابایتی چیست

حافظه دو کاناله در مقابل حافظه تک کاناله

دو نوع رایج حافظه وجود دارد که شامل حافظه دو کاناله و حافظه تک کاناله هستند. حافظه دو کاناله زمانی است که دو یا چند ماژول رم در یک کانال روی مادربرد نصب شده باشند. این نوع حافظه به CPU اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری به حافظه دسترسی پیدا کند و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشد. زمانی که دو رم ۸ گیگابایتی را روی سیستم نصب کنید، در حقیقت از حافظه دو کاناله استفاده می‌کنید.

از طرف دیگر منظور از حافظه تک کاناله زمانی است که تنها یک ماژول رم در یک کانال نصب شده باشد. این حافظه عملکرد کندتر و سرعت پایین‌تری نسبت به حافظه دو کاناله دارد. زمانی که یک رم ۱۶ گیگابایتی داشته باشید، از حافظه تک کاناله استفاده می‌کنید.

طبق توضیحات ارائه شده توصیه ما این است که در صورت امکان از حافظه دو کاناله استفاده کنید، خصوصا اگر قصد دارید از سیستم برای گیمینگ یا ویرایش ویدیو استفاده کنید.

آیا استفاده از چند رم با سرعت متفاوت امکان پذیر است؟

بله استفاده از رم‌هایی با سرعت متفاوت ممکن است اما چنین چیزی اصلا توصیه نمی‌شود به این خاطر که سیستم عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت. فرض کنید دو رم در اختیار دارید که سرعت اولی ۳۰۰۰ مگاهرتز و سرعت دومی ۳۶۰۰ مگاهرتز است. زمانی که این دو رم را با هم روی مادربرد نصب کنید، سیستم به صورت اتوماتیک از سر

آیا استفاده از چند رم با سرعت متفاوت امکان پذیر است

عت رمی استفاده می‌کند که پایین‌تر است. این یعنی سیستم از سرعت رم ۳۰۰۰ مگاهرتزی استفاده می‌کند. از رم ۳۶۰۰ مگاهرتزی نیز تنها ۳۰۰۰ مگاهرتز استفاده می‌شود و ۶۰۰ مگاهرتز آن عملا بی‌استفاده باقی می‌ماند. گاهی این تفاوت سرعت باعث افت عملکرد سیستم می‌شود. پس بهتر است اگر قصد استفاده از دو رم را دارید، این دو رم مشخصات و ویژگی‌های یکسانی داشته باشند تا شما را دچار مشکل نکنند.

چرا باید در حالت دو کاناله از دو رم با ظرفیت یکسان استفاده کرد؟

زمانی که از دو رم با مشخصات مشابه استفاده کنید، داده‌ها به صورت مساوی بین این دو رم منتقل می‌شوند. این یعنی هر دوی این رم‌ها به طور مساوی و به یک اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکرد و سرعت سیستم به طرز چشمگیری بهبود پیدا می‌کند.

اگر مادربرد سیستم‌تان از حافظه دو کاناله پشتیبانی می‌کند، نباید رم ۸ گیگابایتی را با رم ۱۶ گیگابایتی ترکیب کنید. به این خاطر که سیستم فقط از ۸ گیگابایت ظرفیت هر دوی این رم‌ها در حالت دو کاناله استفاده می‌کند. در نتیجه ۸ گیگابایت باقیمانده رم ۱۶ گیگابایتی به صورت تک کاناله استفاده می‌شود و تاثیر چندانی روی افزایش سرعت کامپیوتر ندارد.

آیا می‌توان از دو رم ۸ گیگابایتی ساخت شرکت‌های گوناگون استفاده کرد؟

درست است که امکان استفاده از رم‌های ساخت شرکت‌های گوناگون وجود دارد اما کارشناسان تکنولوژی همواره توصیه می‌کنند که از رم‌های ساخت یک شرکت یکسان برای سیستم‌تان استفاده کنید. به این خاطر که رم‌های شرکت‌های مختلف شاید از نظر میزان ظرفیت ذخیره سازی مشابه باشند اما معمولا از نظر سرعت و سایر ویژگی‌ها با هم متفاوتند.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید دو رم ساخت یک شرکت مشابه را خریداری کنید، سعی کنید رم‌هایی را انتخاب کنید که ویژگی‌های آن‌ها تا حد زیادی مشابه است. این کار میزان ناهماهنگی را کاهش می‌دهد و این اطمینان را به شما می‌دهد که سیستم‌تان عملکرد درست و سرعت بالایی خواهد داشت.

سخن پایانی

انتخاب میان یک رم ۱۶ گیگابایتی یا دو رقم ۸ گیگابایتی به ترجیحات و نیازهای شخصی شما بستگی دارد. اما به طور کلی، اگر کامپیوترتان دارای دو اسلات رم است و می‌خواهید عملکرد آن را بهینه کنید، دو رم ۸ گیگابایتی انتخاب بهتری است. در حقیقت استفاده از دو رم ۸ گیگابایتی، سرعت و پهنای باند بیشتری را نسبت به یک رم ۱۶ گیگابایتی در اختیارتان قرار می‌دهد.

این سرعت بالا برای افرادی که کارهای حساسی مثل گیمینگ، ادیت ویدئو یا کارهای پردازشی سنگین را انجام می‌دهند ضروری است. با این حال اگر برای کاربردهای روزمره از کامپیوتر استفاده می‌کنید و سرعت بالا در کار شما تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، یک رم ۱۶ گیگابایتی هم می‌تواند نیازهایتان را برآورده کند. برای خرید رم کامپیوتر باکیفیت می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه کنید.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow