رزبری پای با همکاری سونی ماژول دوربین جدیدی برای کاربردهای هوش مصنوعی معرفی کرد

شرکت رزبری پای ماژول دوربینی جدید را روانه‌ی بازار کرده است که به‌طور خاص برای استفاده در پروژه‌های هوش مصنوعی طراحی شده است. به‌گزارش تک‌ناک، رزبری پای، شرکت تولیدکننده‌ی کامپیوترهای تک‌برد کوچک و ارزان‌قیمت، ماژول دوربین جدیدی رونمایی کرده است که کاربردهای متنوعی دارد. همان‌طور‌که انتظار می‌رود، این ماژول نیز از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. […] نوشته رزبری پای با همکاری سونی ماژول دوربین جدیدی برای کاربردهای هوش مصنوعی معرفی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۹ مهر , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  2
رزبری پای با همکاری سونی ماژول دوربین جدیدی برای کاربردهای هوش مصنوعی معرفی کرد

شرکت رزبری پای ماژول دوربینی جدید را روانه‌ی بازار کرده است که به‌طور خاص برای استفاده در پروژه‌های هوش مصنوعی طراحی شده است.

به‌گزارش تک‌ناک، رزبری پای، شرکت تولیدکننده‌ی کامپیوترهای تک‌برد کوچک و ارزان‌قیمت، ماژول دوربین جدیدی رونمایی کرده است که کاربردهای متنوعی دارد. همان‌طور‌که انتظار می‌رود، این ماژول نیز از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. ماژول دوربین هوش مصنوعی رزبری پای به سنسور تصویر و پردازشگر هوش مصنوعی داخلی مجهز است و با قیمت ۷۰ دلار فروخته می‌شود.

تک‌کرانچ می‌نویسد که هسته‌ی مرکزی این دوربین هوش مصنوعی سنسور تصویر IMX500 سونی و میکروکنترلر RP2040 ساخت رزبری پای است. میکروکنترلر RP2040 به‌دلیل بهره‌گیری از حافظه‌ی SRAM داخلی و رویکرد کم‌هزینه و کارآمد رزبری‌پای، انتخابی مناسب برای این کاربرد است.

اگرچه شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی معمولاً از GPUهای قدرتمند انویدیا برای استنتاج استفاده می‌کنند، ترکیب RP2040 با سنسور تصویر ماژولی کم‌هزینه و کارآمد را برای پردازش تصاویر و اجرای مدل‌های شبکه عصبی فراهم می‌کند.

یکی از مزایای اصلی پردازش داخلی در این ماژول دوربین، کاهش بار پردازشی روی رزبری‌پای میزبان است. با انجام پردازش‌های مستقیم تصویر روی ماژول، رزبری پای می‌تواند هم‌زمان سایر وظایف را اجرا کند و عملکرد کلی سیستم را بهبود ببخشد. همچنین، حذف نیاز به شتاب‌دهنده‌ی خارجی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و مصرف انرژی را بهینه‌سازی می‌کند. این ماژول با طیف گسترده‌ای از مدل‌های رزبری‌پای سازگار است.

ماژول دوربین جدید رزبری پای

ماژول دوربین هوش مصنوعی جدیدترین محصول رزبری‌پای در این حوزه نیست. این شرکت همچنان ماژول دوربین رزبری پای ۳ را با سنسور تصویر ۱۲ مگاپیکسلی IMX708 سونی عرضه می‌کند که به‌عنوان گزینه‌ای ساده و مقرون‌به‌صرفه برای بسیاری از پروژه‌ها مناسب است. این ماژول با استفاده از کابل فلت به برد رزبری‌پای به‌راحتی متصل می‌شود و با‌توجه‌به وعده‌ی رزبری پای برای ادامه‌ی تولید، در آینده نیز دردسترس خواهد بود.

ماژول دوربین هوش مصنوعی ابعادی مشابه با مدل دوربین ۳ (۲۵ میلی‌متر در ۲۴ میلی‌متر) دارد؛ اما به‌دلیل پیچیدگی بیشتر سنسور و واحد پردازش، اندکی ضخیم‌تر است. این ماژول با پیش‌بارگذاری مدل تشخیص اشیای MobileNet-SSD، اشیای مختلف موجود در تصاویر را به‌صورت لحظه‌ای می‌تواند شناسایی کند.

کاربردهای صنعتی این ماژول بسیار متنوع است؛ ازجمله استفاده در سنسورهای هوشمند شهری برای شناسایی پارکینگ‌های خالی، نظارت بر ترافیک و کنترل کیفیت خودکار در خطوط تولید. به‌عنوان مثال، در خطوط تولید این ماژول می‌تواند با بررسی ظاهری محصولات، به‌طور خودکار محصولات معیوب را شناسایی کند.

یکی از دلایل اصلی استقبال شرکت‌ها از رزبری پای، قابلیت تولید انبوه و تأمین پایدار محصولات آن است. با وجود مشکلات ناشی از کمبود جهانی قطعات پس از همه‌گیری کووید۱۹، رزبری پای توانسته است زنجیره‌ی تأمین خود را بهبود ببخشد و به شرکت‌ها اطمینان دهد که می‌توانند به‌طور مداوم به محصولات مورد‌نیاز خود دسترسی داشته باشند.

این اطمینان به‌ویژه برای پروژه‌های بلندمدت و تولید انبوه محصولات بسیار مهم است. علاوه‌بر‌این، تعهد رزبری‌پای به ادامه‌ی تولید محصولات، مانند ماژول دوربین هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۸، به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا برای بلندمدت‌ بهتر برنامه‌ریزی کنند.

نوشته رزبری پای با همکاری سونی ماژول دوربین جدیدی برای کاربردهای هوش مصنوعی معرفی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow