سرمایه‌گذاری جف بزوس روی رقیب انویدیا

جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، از طریق شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی خود، Bezos Expeditions، در دور تأمین مالی ۶۹۳ میلیون دلاری شرکت Tenstorrent مشارکت کرده است. این دور تأمین مالی که توسط شرکت‌های کره‌ای Samsung Securities و AFW Partners  برگزار شد، همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی LG Electronics و Fidelity دریافت کرده است. کیث ویتک، مدیر عملیاتی تنستورنت، …

۱۴ آذر , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  4
سرمایه‌گذاری جف بزوس روی رقیب انویدیا

جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، از طریق شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی خود، Bezos Expeditions، در دور تأمین مالی ۶۹۳ میلیون دلاری شرکت Tenstorrent مشارکت کرده است. این دور تأمین مالی که توسط شرکت‌های کره‌ای Samsung Securities و AFW Partners  برگزار شد، همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی LG Electronics و Fidelity دریافت کرده است.

کیث ویتک، مدیر عملیاتی تنستورنت، در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما از تنوع سرمایه‌گذارانی که به چشم‌انداز ما باور دارند، هیجان‌زده‌ایم. اگر به این گروه نگاه کنید، توازنی از سرمایه‌گذاران مالی و استراتژیک، و همچنین افرادی برجسته را می‌بینید که به برنامه‌های ما در حوزه هوش مصنوعی ایمان دارند.»

تنستورنت اعلام کرد که این سرمایه را برای «توسعه مجموعه‌های نرم‌افزاری هوش مصنوعی متن‌باز، استخدام توسعه‌دهندگان، گسترش مراکز توسعه و طراحی جهانی، و ساخت سیستم‌ها و ابرهایی برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی» استفاده خواهد کرد.

این شرکت تلاش می‌کند راه‌حل‌های در دسترس‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری برای شرکت‌هایی که به دنبال توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی خود هستند، ارائه دهد و به‌طور مستقیم با شرکت انویدیا، مستقر در سانتا کلارا، کالیفرنیا، رقابت می‌کند. تا کنون، تنستورنت حدود ۱۵۰ میلیون دلار قرارداد امضا کرده است.

انویدیا که اکنون پس از اپل دومین شرکت با ارزش جهان است، به عنوان یک غول وال استریت و رهبر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی شناخته می‌شود. ماه گذشته، این شرکت گزارش داد که درآمد فصل سوم مالی‌اش به 35.1 میلیارد دلار رسیده که 36 درصد از این درآمد — معادل 12.6 میلیارد دلار — از تنها سه مشتری ناشناس حاصل شده است. طبق گزارش‌های ارائه‌شده، این فروش‌ها عمدتاً مربوط به بخش “محاسبات و شبکه” انویدیا هستند.

اگرچه انویدیا نام مشتریان خود را اعلام نمی‌کند، اما مشتریان اصلی احتمالاً شامل آلفابت (شرکت مادر گوگل)، متا (فیسبوک)، مایکروسافت و تسلا هستند که همگی بازیگران اصلی در رونق هوش مصنوعی محسوب می‌شوند.

در همین حال، شرکت‌های کوچکتر برای توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی خود با مشکلاتی مواجه هستند زیرا شرکت‌های بزرگ فناوری، بازار را در اختیار دارند و تراشه‌های قدرتمند هوش مصنوعی همچنان بسیار گران‌قیمت هستند.

اینجاست که تنستورنت قصد دارد وارد میدان شود. جیم کلر، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، به بلومبرگ گفت که تنستورنت با استفاده از فناوری‌های متن‌باز و رایج، راه‌حل‌های مهندسی ارائه می‌دهد که هوش مصنوعی را برای شرکت‌های بیشتری قابل دسترسی می‌کند و از قطعات گران‌قیمت و پیچیده مانند حافظه با پهنای باند بالا (HBM) که انویدیا استفاده می‌کند، صرف‌نظر می‌کند.

کلر در این‌باره گفت: «شما اگر از HBM استفاده کنید، نمی‌توانید انویدیا را شکست دهید ، زیرا انویدیا بیشترین HBM را می‌خرد و از این نظر مزیت هزینه‌ای دارد. اما آن‌ها هرگز نمی‌توانند قیمت‌ها را کاهش دهند، چرا که HBM به‌شکلی اساسی در محصولات و سوکت‌هایشان تعبیه شده است.»

تکنولوژی متن‌باز، در میان رونق هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده، چرا که مقرون‌به‌صرفه‌تر است. مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل متا، نیز اعلام کرد که مدل زبانی بزرگ و چندوجهی متن‌باز این شرکت با نام Llama 3.2، در راه است.

زاکربرگ در کنفرانس سالانه Meta Connect در سپتامبر گفت: «این مدل چیزی شبیه لینوکس برای هوش مصنوعی است و می‌بینیم که آزمایشگاه‌های متن‌بسته با کاهش قیمت‌های خود تلاش می‌کنند با Llama رقابت کنند.»

ایلان ماسک، بنیان‌گذار استارتاپ هوش مصنوعی xAI، نیز مدل چت‌بات خود با نام Grok-1 را به‌صورت متن‌باز ارائه کرده است.

منبع:qz.com

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow