سهام انویدیا ۲۷۸ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد

سهام انویدیا امروز به‌دلیل مجموعه‌ای از عوامل منفی از‌جمله انتشار گزارش ضعیف ISM تولید و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بابت کاهش حاشیه‌ی سود و آغاز تحقیقات ضد‌انحصار، با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شد. به‌گزارش تک‌ناک، در طول جلسه معاملات عادی امروز، سرمایه‌گذاران مدام تلاش می‌کردند تا دلیل اصلی ضعف مداوم سهام انویدیا را تعیین کنند. این ضعف... نوشته سهام انویدیا ۲۷۸ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۴ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  1
سهام انویدیا ۲۷۸ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد

سهام انویدیا امروز به‌دلیل مجموعه‌ای از عوامل منفی از‌جمله انتشار گزارش ضعیف ISM تولید و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بابت کاهش حاشیه‌ی سود و آغاز تحقیقات ضد‌انحصار، با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شد.

به‌گزارش تک‌ناک، در طول جلسه معاملات عادی امروز، سرمایه‌گذاران مدام تلاش می‌کردند تا دلیل اصلی ضعف مداوم سهام انویدیا را تعیین کنند. این ضعف باعث شد تا سهام این شرکت حدود ۱۰ درصد کاهش یابد و ۲۷۸ میلیارد دلار از ارزش بازار آن کاسته و رکوردی جدید در بین شرکت‌های سهامی عام ثبت شود.

برخی از تحلیلگران افزایش درخورتوجه موجودی‌ها در گزارش تولید ISM را دلیل اصلی کاهش سهام انویدیا می‌دانند. این در حالی است که نگرانی‌ها بابت کاهش حاشیه‌ی سود این شرکت به‌دلیل افزایش تولید تراشه‌های بلک‌ول (Blackwell) و هم‌زمان عرضه‌ی تراشه‌های نسل قبلی هاپر (Hopper) نیز بر این کاهش اثرگذار بوده است.

انویدیا در آخرین گزارش مالی خود، حاشیه‌ی سود ناخالص ۷۴/۴ درصدی را برای سه‌ماهه‌ی جاری پیش‌بینی کرده بود. این رقم نه‌تنها کمتر از حاشیه‌ی واقعی ۷۶/۷ درصدی سه‌ماهه‌ی قبلی بود؛ بلکه از پیش‌بینی قبلی خود، یعنی ۷۴/۸ درصد، نیز کمتر بود. کاهش حاشیه‌ی سود نگرانی سرمایه‌گذاران را درباره‌ی عملکرد آینده‌ی شرکت افزایش داده است.

Wccftech می‌نویسد که ضربه‌ی اصلی به سهام انویدیا زمانی وارد شد که بلومبرگ فاش کرد وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) به‌صورت رسمی تحقیقات ضد‌انحصار خود علیه این شرکت را آغاز کرده است. این خبر که ظاهراً برخی سرمایه‌گذاران از آن آگاه بودند، باعث ایجاد وحشت در بازار و کاهش شدید قیمت سهام شد. این مسئله مستلزم بررسی دقیق‌تر کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) است.

اتفاق مذکور در پی توافق ماه آگوست DOJ و FTC مبنی‌بر تقسیم وظایف تحقیقات ضد‌انحصار روی داد. DOJ مسئولیت بررسی انویدیا و FTC مسئولیت بررسی گسترده مایکروسافت و OpenAI را بر‌عهده گرفت.

سهام انویدیا امروز به دلیل ترکیبی از عوامل منفی از جمله انتشار گزارش ضعیف ISM تولید

DOJ احتمالاً به‌دقت فعالیت‌های انویدیا را در حوزه‌ی هوش مصنوعی بررسی خواهد کرد. تیم سبز تلاش می‌کند تا از شتاب‌دهنده‌های تخصصی مانند H100 و GB200 گرفته تا نرم‌افزارهای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و حتی خدمات طراحی مراکز داده، اکوسیستمی جامع برای هوش مصنوعی ایجاد کند. این رویکرد جامع که با دیدگاه «کارخانه‌ی هوش مصنوعی» جیسون هوان همسو است، احتمال دارد نگرانی‌های رقابتی را برانگیزد.

کانون اصلی تحقیقات بررسی رفتار انحصاری احتمالی انویدیا در‌زمینه‌ی قیمت‌گذاری و عرضه‌ی محصولات است. بازرسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا Nvidia با ایجاد شرایطی که مشتریان را به استفاده‌ی انحصاری از محصولاتش ترغیب می‌کند، قوانین رقابت را نقض کرده است یا خیر. این شامل بررسی اولویت‌دهی به مشتریانی می‌شود که سیستم‌های کامل انویدیا را می‌خرند یا محصولاتشان را در مراکز داده‌های آماده‌ی استفاده این شرکت مستقر می‌کنند.

همچنین، DOJ در حال بررسی ماجرای فروش شرکت سازنده‌ی نرم‌افزار محاسبات هوش مصنوعی، RunAI، به انویدیا است. طبق گفته‌ی مقام‌های DOJ، این معامله می‌تواند مشتریان را در تغییر از محصولات انویدیا دشوارتر کند.

در واکنش به این اتهام‌ها، انویدیا موضع دفاعی گرفته است و ادعا می‌کند که موفقیت‌هایش را مدیون شایستگی و کیفیت محصولات خود است و مشتریان نیز آزادند تا بهترین گزینه را انتخاب کنند.

نوشته سهام انویدیا ۲۷۸ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow