قدیمی ترین تقویم جهان در ترکیه کشف شد

محققان بریتانیایی به تازگی قدیمی‌ترین تقویم جهان را در منطقه باستانی گوبکلی تپه در ترکیه کشف کرده‌اند. این تقویم حدود 12,000 سال قدمت دارد. به گزارش تک‌ناک، این تقویم روی یک ستون سنگی حکاکی شده و شامل 365 علامت “V” است، که هر کدام نمایانگر یک روز هستند. این سیستم زمان‌بندی نشان می‌دهد که انسان‌های... نوشته قدیمی ترین تقویم جهان در ترکیه کشف شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۸ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  3
قدیمی ترین تقویم جهان در ترکیه کشف شد

محققان بریتانیایی به تازگی قدیمی‌ترین تقویم جهان را در منطقه باستانی گوبکلی تپه در ترکیه کشف کرده‌اند. این تقویم حدود 12,000 سال قدمت دارد.

به گزارش تک‌ناک، این تقویم روی یک ستون سنگی حکاکی شده و شامل 365 علامت “V” است، که هر کدام نمایانگر یک روز هستند. این سیستم زمان‌بندی نشان می‌دهد که انسان‌های باستانی هزاران سال قبل از ثبت تاریخ در یونان، تاریخ‌ها را به دقت ثبت می‌کردند.

گوبکلی تپه که یک مکان باستانی با قدمت 12000 سال است، برای چندین دهه دانشمندان را گیج کرده است. به این دلیل که سنگ‌های برج‌نمای این منطقه دارای حکاکی‌های پیچیده و مرموز از تمدن بشر باستانی هستند.

پس از سال‌ها تحقیق، باستان‌شناسان دانشگاه ادینبورگ می‌گویند که نشانه‌ها روی ستون‌های سنگی این مکان باستانی ممکن است نشان‌دهنده قدیمی‌ترین تقویم خورشیدی در جهان باشد. آنها بر این باور هستند که این علائم به عنوان یادبودی برای حمله‌های ویرانگر دنباله‌دار آن زمان طراحی شده‌اند.

همچنین حکاکی‌ها نشان‌دهنده درک تقدم، لرزش زمین در محور خود و امکان ثبت اثرات آن بر موقعیت ستاره‌ها است. این حکاکی‌ها نشان می‌دهند که انسان‌های باستانی هزاران سال قبل از اینکه هیپارخوس، منجم یونانی آن را توصیف کند، درباره زمین آگاهی داشتند.

حکاکی‌های V شکل چیست؟

گوبکلی تپه، واقع در جنوب ترکیه، یک مجموعه باستانی با محوطه‌های معبد‌مانند است، که با نقوش پیچیده تزئین شده است.

بر اساس تحقیقات جدید، اجداد ما یک تقویم خورشیدی بر اساس مشاهدات خورشید، ماه و ستارگان برای ردیابی چرخه سال ایجاد کردند. این شواهد از نمادهای عجیب V شکل ساخته شده روی ستون‌ها می‌آیند.

محققان فرض می‌کنند که الگوهای V شکل روزها را نشان می‌دهند. آنها برای رمزگشایی این تقویم کهن از شمارش یک تقویم شمسی 365 روزه، که به 12 ماه قمری و 11 روز اضافی دیگر تقسیم شده است، استفاده کردند. این کشف با توجه به اینکه نوشتن در آن زمان هنوز توسعه نیافته بود، قابل‌ توجه است.

نکته جالب این است که انقلاب تابستانی به عنوان یک روز جداگانه و منحصر به فرد در این تقویم باستانی تعیین شده و به صورت موجودی پرنده‌مانند با گردنبند V شکل روی ستون‌های سنگی به تصویر کشیده شده است.

از آنجایی که هر دو چرخه ماه و خورشید در آن کشیده شده‌اند، این کنده‌کاری‌ها می‌تواند نشان‌دهنده قدیمی‌ترین تقویم به اصطلاح خورشیدی جهان باشد، که بر اساس مراحل ماه و موقعیت خورشید، پیش از تاریخ تقویم‌های شناخته شده حکاکی شده است.

نمادهای V شکل مشابه، گردن مجسمه‌های دیگر این منطقه را که ممکن است موجودات الهی را به تصویر بکشند، تزئین می‌کنند.

تقویم باستانی متعددی در بسیاری از فرهنگ‌ها، از جمله سنگ تقویم آزتک، کشف شده است. سیستم‌های تاریخ‌نگاری باستانی به دلایل مختلفی از جمله کشاورزی، مذهب و نجوم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قدیمی‌ترین تقویم جهان با 12 هزار سال قدمت در ترکیه کشف شد

ستاره دنباله‌داری که به عصر یخبندان کوچک انجامید

اما چرا اجداد ما در این حد وسواس نسبت به زمان داشتند؟ پاسخ ممکن است در یک رویداد فاجعه بار نهفته باشد.

کارشناسان بر این باور هستند که یک ستاره دنباله‌دار 13000 سال پیش به زمین برخورد کرد و باعث یک عصر یخبندان کوچک شد، که بیش از 1200 سال طول کشید و گونه‌های جانوری بزرگ بی‌شماری را از بین برد. حکاکی‌های گوبکلی تپه ممکن است یادگاری برای این فاجعه باشد.

این رویداد نجومی احتمال دارد یک نقطه عطف حساس در سکونتگاه انسان‌های باستانی باشد، که شیوه زندگی و کشاورزی آنها را دستخوش تغییر کرده است.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد یک ستون متفاوت در این مکان، بارش شهابی تائورد را به تصویر می‌کشد. فرض بر این است که بارش شهابی تائورد از بقایای یک ستاره دنباله‌دار در طی یک طغیان 27 روزه که از صورت فلکی دلو و حوت تابش می‌کند، سرچشمه گرفته است.

به نظر می‌رسد ساکنان گوبکلی تپه در آن زمان از ناظران مشتاق آسمان بوده‌اند، که این فرضیه با توجه به اینکه منطقه زندگی آنها در اثر برخورد ستاره دنباله‌دار ویران شده بود، ملموس است.

مارتین سویتمن، نویسنده اصلی در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که احتمال دارد تلاش‌های آنها برای ثبت آنچه دیده‌اند، اولین قدم‌ها به سوی توسعه نویسندگی هزاره‌های بعد باشد.

این یافته‌ها در مجله Time and Mind منتشر شده است.

نوشته قدیمی ترین تقویم جهان در ترکیه کشف شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow