ماده مخدر کوکائین با غلظت ۱۰۰ برابر بیشتر در ماهیچه و کبد کوسه‌های برزیل کشف شد

محققان و زیست شناسان در هنگام بازرسی آلودگی‌های ناشی از کوکائین در آب‌های برزیل مقادیر زیادی از این ماده مخدر را در ماهیچه و کبد کوسه‌های سواحل ریودوژانیرو کشف کردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان و زیست شناسان ماده مخدر کوکائین را با غلظت ۱۰۰ برابر بیشتر از حیوانات دیگر در […] منبع خبر ماده مخدر کوکائین با غلظت ۱۰۰ برابر بیشتر در ماهیچه و کبد کوسه‌های برزیل کشف شد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۶ مرداد , ۱۴۰۳ - 10:59
 0  2
ماده مخدر کوکائین با غلظت ۱۰۰ برابر بیشتر در ماهیچه و کبد کوسه‌های برزیل کشف شد

محققان و زیست شناسان در هنگام بازرسی آلودگی‌های ناشی از کوکائین در آب‌های برزیل مقادیر زیادی از این ماده مخدر را در ماهیچه و کبد کوسه‌های سواحل ریودوژانیرو کشف کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان و زیست شناسان ماده مخدر کوکائین را با غلظت ۱۰۰ برابر بیشتر از حیوانات دیگر در کوسه‌های نزدیک سواحل برزیل پیدا کردند. در حال حاضر این ماده مخدر با غلظت ۱۰۰ برابری نسبت به حیوانات دریایی عادی در بدن کوسه‌های سواحل رودوژانیرو پیدا شده است.

گزارش‌های مربوط به این تحقیق نشان می‌دهد غلظت کوکائین در ۱۳ کوسه تیزبینی برزیلی جوان بسیار بالا بوده است. علاوه بر آن مقدار زیادی از متابولیت اصلی کوکائین و همچنین بنزویل اکگونین نیز در تمامی نوع کوسه‌ها به استثنای یکی از آنها یافت شده بود.

یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی در برزیل مشکل جدی کوکائین به عنوان آلاینده است. نمونه آب‌های جمع آوری شده از خلیج سانتوس در سال ۲۰۱۷ نشان داده بود مقادیر کافئین و کوکائین در این آب‌ها یکسان است. این میزان از مواد موجود به دلیل دفع توسط مصرف کنندگان و از طریق فاضلاب وارد آبراه‌ها می‌شوند. برزیل به عنوان صادر کننده بزرگ کوکائین از تاسیسات پالایش غیرقانونی بهره می‌برد که این موضوع نیز باعث آلودگی آب‌ها خواهد شد. علاوه بر آن قاچاقچیان بسته‌های مواد مخدر خود را در زمان دور ریختن، درون آب دریا می اندازند. در زمان اضافه شدن کوکائین به آب‌ها احتمالاً توسط ارگانیسم‌های دریایی در پایین زنجیره غذایی جذب شده و در نهایت به مصرف کنندگان بالاتر با غلظت‌های بیشتر می‌رسد.

پژوهشگران تاکنون از وجود این میزان از ماده کوکائین در بدن حیوانات شکارچی مانند کوسه‌ها اطلاع نداشتند. محققان در این پژوهش سه کوسه برزیلی نر و ۱۰ کوسه ماده را که پیش از این طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ توسط ماهیگیران صید شده بود تشریح کردند. در نمونه‌هایی از بافت‌های مربوط به کبد و ماهیچه این کوسه‌ها، آزمایشاتی برای شناسایی کوکائین و آنالیز کروماتوگرافی مایع صورت گرفت. در نهایت مشخص شد در این نمونه‌ها این ماده مخدر با غلظت ۱۰۰ برابر بیشتر از دیگر حیوانات دریایی وجود دارد. محققان می‌گویند هنوز تاثیر کوکائین روی کوسه‌ها مشخص نشده و معلوم نیست آیا این ماده مخدر روی حیوانات عملکردی مانند انسان‌ها خواهد داشت یا خیر.

منبع خبر ماده مخدر کوکائین با غلظت ۱۰۰ برابر بیشتر در ماهیچه و کبد کوسه‌های برزیل کشف شد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow