مصرف انرژی برای ChatGPT به بیش از حد تصور رسیده است

میزان مصرف انرژی برای تولید و نگهداری هوش مصنوعی ChatGPT بسیار افزایش داشته و اکنون به بیش از حد تصور رسیده است. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فناوری هوش مصنوعی نیز مانند دیگر فناوری‌ها هزینه‌های مربوط به خود را دارد. در حالی که استفاده از چت بات‌هایی نظیر جمینای و ChatGPT رایگان […] منبع خبر مصرف انرژی برای ChatGPT به بیش از حد تصور رسیده است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۷ مرداد , ۱۴۰۳ - 10:59
 0  3
مصرف انرژی برای ChatGPT به بیش از حد تصور رسیده است

میزان مصرف انرژی برای تولید و نگهداری هوش مصنوعی ChatGPT بسیار افزایش داشته و اکنون به بیش از حد تصور رسیده است.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فناوری هوش مصنوعی نیز مانند دیگر فناوری‌ها هزینه‌های مربوط به خود را دارد. در حالی که استفاده از چت بات‌هایی نظیر جمینای و ChatGPT رایگان است و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان در حال استفاده از این قابلیت‌ها هستند، باید برای ایجاد این فناوری انرژی و سرمایه‌گذاری زیادی صرف شود. طبق گزارشی که اندروید آتوریتی در این مورد منتشر کرده است، شرکت OpenAI برای تولید مدل‌های زبانی بزرگ و آموزش آنها حدود ۱۳۰۰ مگاوات ساعت برق مصرف می‌کند. این میزان مصرف معادل مصرف سالانه حدود ۱۲۰ خانواده آمریکایی است. بنابراین هر خانواده آمریکایی به طور متوسط در طول سال کمی بیش از ۱۰ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

البته تمامی مدل‌های هوش مصنوعی برای پاسخ دادن به سوالات کاربر و استنتاج آن و همچنین به کارگیری قدرت محاسباتی به تعداد زیادی سرور قدرتمند در مراکز داده در سراسر جهان نیاز دارند. در تمامی سرورها هزاران پردازنده گرافیکی از نوع انویدیا اچ ۱۰۰ قرار گرفته که هر کدام از آنها حدود ۷۰۰ وات برق مصرف می‌کنند.

برآورد برق مصرفی برای فناوری‌های مرتبط به هوش مصنوعی نیز متفاوت است. محققان می‌گویند چت بات ChatGPT روزانه چند صد مگاوات ساعت برق مصرف می‌کند. این میزان انرژی برق می‌تواند برای هزاران و یا ده‌ها هزار خانواره آمریکایی در طول سال کافی باشد. برخی کارشناسان معتقدند انویدیا تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱.۵ میلیون واحد سرور هوش مصنوعی ساخته و به بازار عرضه خواهد کرد. در صورت وقوع چنین امری میزان مصرف انرژی برق بسیار بیشتر از اکنون خواهد بود. زیرا هر کدام از سرورهای هوش مصنوعی در طول سال حدود ۸۵ الی ۱۳۴ تراوات ساعت برق مصرف خواهند کرد. این میزان مصرف برق از میزان مصرف سالانه برخی به کشورهای کوچک مانند هلند، بنگلادش و سوئد نیز بیشتر خواهد بود.

منبع خبر مصرف انرژی برای ChatGPT به بیش از حد تصور رسیده است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow