معرفی سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر بر پایه تنگستن

محققان دانشگاه استنفورد و مرکز تحقیقاتی بلژیکی Imec با همکاری یکدیگر موفق به توسعه روشی نوین برای تولید سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر با بهره‌گیری از ماده تنگستن شده‌اند این دستاورد نوآورانه گامی بزرگ در جهت تولید سلول‌های خورشیدی با کارایی بالاتر هزینه کمتر و کاربردهای گسترده‌تر محسوب می‌شود. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه […] منبع خبر معرفی سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر بر پایه تنگستن پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 11:59
 0  3
معرفی سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر بر پایه تنگستن

محققان دانشگاه استنفورد و مرکز تحقیقاتی بلژیکی Imec با همکاری یکدیگر موفق به توسعه روشی نوین برای تولید سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر با بهره‌گیری از ماده تنگستن شده‌اند این دستاورد نوآورانه گامی بزرگ در جهت تولید سلول‌های خورشیدی با کارایی بالاتر هزینه کمتر و کاربردهای گسترده‌تر محسوب می‌شود.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، سلول‌های خورشیدی توسعه‌یافته در این پژوهش که به عنوان سلول‌های خورشیدی دی‌کالکوژنید فلز انتقالی (TMD) شناخته می‌شوند نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی رایج دارای ضریب جذب نور بالاتر و خواص نیمه‌رسانایی بهتری هستند این ویژگی‌ها به سلول‌های خورشیدی TMD امکان می‌دهد تا انرژی بیشتری را از نور خورشید جذب کرده و به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

با توجه به افزایش تقاضا برای انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در سراسر جهان فناوری سلول‌های خورشیدی به سرعت در حال پیشرفت است سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر به دلیل قابلیت نصب بر روی سطوح مختلف از جمله پنجره‌ها بالکن‌ها و حتی وسایل پوشیدنی کاربردهای بسیار متنوعی دارند.

از مزایای سلول‌های خورشیدی TMD  ضریب جذب نور بالاتر در مقایسه با سیلیکون است. همچنین امکان استفاده در سطوح مختلف و ایجاد اشکال متنوع و قابلیت عبور نور و تولید همزمان انرژی الکتریکی را دارا هستند. روش تولید جدید هزینه تولید سلول‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد. محققان با استفاده از روش رسوب‌دهی فیزیکی بخار موفق به تولید لایه‌های نازک دی‌سلنید تنگستن (WSe2) بر روی زیرلایه‌های سیلیکونی شده‌اند این لایه‌ها دارای ساختار لایه‌ای و خواص الکترونیکی بسیار مناسبی برای کاربرد در سلول‌های خورشیدی هستند.

با توجه به مزایای متعدد سلول‌های خورشیدی TMD انتظار می‌رود که این فناوری در آینده نزدیک به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله انرژی ساختمان و الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر می‌توانند به عنوان منبع انرژی پاک و پایدار نقش مهمی در مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی ایفا کنند. توسعه سلول‌های خورشیدی TMD گامی مهم در جهت پیشرفت فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود این فناوری نوآورانه علاوه بر افزایش کارایی و کاهش هزینه تولید سلول‌های خورشیدی کاربردهای متنوعی را در صنایع مختلف ممکن می‌سازد.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

 

منبع خبر معرفی سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و انعطاف‌پذیر بر پایه تنگستن پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow