معرفی مادربردهای ایسوس و MSI با قابلیت جداکردن سریع کارت گرافیک

ایسوس و MSI مادربردهایی ساخته‌اند که تعویض کارت گرافیک در آن‌ها بسیار راحت شده است. به‌گزارش تک‌ناک، با افزایش عرض و طول کارت‌های گرافیک حرفه‌ای و قدرتمند، بیرون‌کشیدن آن‌ها از مادربرد دشوارتر می‌شود. این مشکل با وجود خنک‌کننده‌ی بزرگ CPU یا اسلات M.2 که مسیر را مسدود می‌کند، وخیم‌تر می‌شود. حالا ممکن است شاهد پایان... نوشته معرفی مادربردهای ایسوس و MSI با قابلیت جداکردن سریع کارت گرافیک اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۳ شهریور , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  1
معرفی مادربردهای ایسوس و MSI با قابلیت جداکردن سریع کارت گرافیک

ایسوس و MSI مادربردهایی ساخته‌اند که تعویض کارت گرافیک در آن‌ها بسیار راحت شده است.

به‌گزارش تک‌ناک، با افزایش عرض و طول کارت‌های گرافیک حرفه‌ای و قدرتمند، بیرون‌کشیدن آن‌ها از مادربرد دشوارتر می‌شود. این مشکل با وجود خنک‌کننده‌ی بزرگ CPU یا اسلات M.2 که مسیر را مسدود می‌کند، وخیم‌تر می‌شود. حالا ممکن است شاهد پایان این مشکل باشیم؛ زیرا هم ایسوس و هم MSI مادربردهای جدیدی با مکانیزم‌های جدا‌کردن سریع کارت گرافیک را در گیمزکام ۲۰۲۴ به‌نمایش گذاشتند.

تامزهاردور می‌نویسد که اورکلاکر معروف، Der8auer، از غرفه‌ی ایسوس بازدید کرد. او در آنجا ویدئویی از مادربرد ROG X870E Hero ضبط کرد که با دو بهبود درخورتوجه همراه بود. این دو بهبود عبارت‌اند از: یکی مکانیزم رهاسازی سریع برای اسلات اصلی M.2 و دیگری PCIe Q Release Slim برای کارت گرافیک. سیستم تازه‌طراحی‌شده وقتی از جلو به‌سمت بیرون کشیده می‌شود، به‌صورت خودکار کارت گرافیک را بیرون می‌اندازد و به بیرون‌آوردن دستی آن نیازی نیست.

ایسوس قبلاً مکانیزمی به نام Q-release داشت. این مکانیزم شامل سوئیچ آزادسازی در برخی از مادربردهای Z690 بود که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد؛ اما از آن زمان آن را ندیده‌ایم. پیاده‌سازی جدید نیاز به بیرون‌کشیدن دستی GPU را از بین می‌برد و استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند؛ به‌خصوص اگر در مادربردهایی استفاده شود که در کیس‌های Mini ITX قرار می‌گیرند.

MSI رویدادی را در گیمزکام ۲۰۲۴ به‌صورت زنده پخش کرد و مادربرد جدید Z890 MPG Edge را برای پردازنده‌های سری Arrow-Lake S اینتل با مکانیزم آزادسازی PCIe به نام EZ PCIe Release به‌نمایش گذاشت. تفاوت این مکانیزم بهبود درمقایسه‌با Q-Release قبلی ایسوس با قراردادن سوئیچ بالای طول افقی کارت گرافیک درکنار اسلات DIMM است.

مکانیزم MSI ممکن است به‌اندازه‌ی مکانیزم Q-release ایسوس راحت نباشد؛ اما درمقایسه‌با آنچه به‌طور گسترده استفاده می‌شود، راحت‌تر است. همچنین، MSI نشان داد که قراردادن و خارج‌کردن SSD در اسلات M.2 چقدر آسان است.

مادربردهایی ایسوس و MSI با قابلیت جدا کردن سریع کارت گرافیک

باید دید که آیا ویژگی جداکردن سریع در آینده‌ی نزدیک به مادربردهای میان‌رده و اقتصادی هم خواهند رسید یا خیر. در‌حالی‌که اکثر سازندگان کارت‌های گرافیک را زیاد تغییر نمی‌دهند، ویژگی‌هایی مانند حداکردن راحت کارت گرافیک احتمال آسیب‌رساندن به اجزای سیستم شما را کمتر می‌کنند.

اگر PCI-SIG سیستم جداسازی جدید را همراه با استاندارد PCIe خود پیاده‌سازی کند، ممکن است شاهد ارائه راهکاری بهتر به‌واسطه‌ی تمام مادربردها صرف‌نظر از قیمت باشیم. گاهی اوقات احتمال دارد به کنسرسیوم برای تعیین استاندارد مشخص نیازی نباشد؛ زیرا صنعت تمایل دارد استانداردهای خاصی را اتخاذ کند که تعداد کمی از تولیدکنندگان تعیین کرده‌اند؛ مانند چیدمان کانکتور معکوس.

نوشته معرفی مادربردهای ایسوس و MSI با قابلیت جداکردن سریع کارت گرافیک اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow