موانع بزرگ توسعه هوش مصنوعی در ایران چیست؟

یکی از فعالان حوزه دانش بنیان و هوش مصنوعی با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در ایران به ارائه آمار و موانع موجود در مسیر رشد آن پرداخته است. به گزارش تکناک، هوش مصنوعی در بخش های مختلفی از جمله صنعت، پزشکی، کشاورزی و خدمات مالی کاربرد دارد. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به طور […] نوشته موانع بزرگ توسعه هوش مصنوعی در ایران چیست؟ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۴ مهر , ۱۴۰۳ - 14:00
 0  1
موانع بزرگ توسعه هوش مصنوعی در ایران چیست؟

یکی از فعالان حوزه دانش بنیان و هوش مصنوعی با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در ایران به ارائه آمار و موانع موجود در مسیر رشد آن پرداخته است.

به گزارش تکناک، هوش مصنوعی در بخش های مختلفی از جمله صنعت، پزشکی، کشاورزی و خدمات مالی کاربرد دارد.

دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به طور فعال در زمینه هوش مصنوعی تحقیق می کنند و استارتاپ های متعددی نیز در این حوزه فعالیت دارند.

 با این حال، چالش هایی مانند کمبود زیرساخت های مناسب و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر وجود دارد. دولت نیز با تدوین سیاست ها و برنامه های حمایتی، تلاش می کند تا بستر مناسبی برای توسعه هوش مصنوعی فراهم کند.

اخیرا پوریا حداد مدیرعامل یکی از شرکت های دانش‌بنیان و از کارگزاران رسمی هوش مصنوعی معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به تحلیل آخرین وضعیت هوش مصنوعی در ایران و جایگاه کشورمان در سطح منطقه و جهان پرداخته که مهمترین بخش های آن را با هم مرور می کنیم.

رتبه ایران در هوش مصنوعی

برای قرار گرفتن ایران در جمع ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی، معیارهای متعددی مدنظر است. یکی از این معیارها، تعداد مقالات علمی منتشر شده است.

 ایران در این زمینه عملکرد قابل قبولی دارد و معمولاً در رتبه زیر ۲۰ جهان قرار می‌گیرد. با این حال، رقابت در این حوزه بسیار شدید است و کشورهایی مانند ترکیه نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

در واقع، ایران از رتبه ۱۶ به ۱۸ جهان رسیده است که کشورهایی همچون ترکیه از ما سبقت گرفتند.

بودجه اولیه در نظر گرفته شده برای سازمان ملی هوش مصنوعی ایران حدود ۵۰ میلیون دلار است.

سرمایه گذاری ناچیز ایران در هوش مصنوعی

کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی و امارات با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد و و1.2 میلیارد دلاری، گام‌های بلندی در توسعه هوش مصنوعی برداشته‌اند.

 ترکیه نیز با وجود چالش‌های اقتصادی، ۷۰۰ میلیون دلار به این حوزه اختصاص داده است.

در مقابل، بودجه اولیه در نظر گرفته شده برای سازمان ملی هوش مصنوعی کشورمان تنها ۳.۵ همت (حدود ۵۰ میلیون دلار) بوده که حتی این مبلغ نیز به طور کامل تخصیص نیافته است.

ضرورت توسعه زیرساخت های هوش مصنوعی

اگر بخواهیم به سطح عمیق‌تری از هوش مصنوعی وارد شویم، باید خودمان توسعه‌دهنده مدل‌های هوش مصنوعی باشیم.

یعنی باید مدل‌هایی را توسعه دهیم که در زمینه کاری و زیست‌بوم کشور ما به‌طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرند.

برای توسعه این مدل‌ها، چند پیش‌نیاز داریم. اولین نیاز، سخت‌افزارهای قوی است.

ما به زیرساخت‌های سخت‌افزاری مناسب نیاز داریم، از جمله پردازنده‌های گرافیکی بسیار قدرتمند (GPU) و سرورهای قوی با شبکه ارتباطی مناسب تا بتوانیم داده‌ها را به‌خوبی منتقل کنیم.

عدم توجه لازم به داده ها

در کاربردی کردن هوش مصنوعی اصلی‌ترین چیزی که به آن احتیاج داریم، داده‌ها هستند. متأسفانه در کشور ما به داده‌ها به‌خوبی رسیدگی نمی‌شود و در بسیاری از موارد با اصطلاح “دورریز داده” مواجهیم.

شاید یکی از مهم‌ترین وظایف معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یا سازمان ملی هوش مصنوعی، این باشد که داده‌ها در سازمان‌های ما مدیریت و به درستی جمع‌آوری شوند.

به‌عنوان مثال، در مراکزی مانند توانیر، وزارت نیرو، وزارت نفت یا هر جایی که حجم عظیمی از داده‌ها وجود دارد، بسیاری از این داده‌ها به‌خوبی استفاده نمی‌شوند؛ در حالی‌که می‌توان از این داده‌ها برای پیش‌بینی‌های مختلف و تصمیم‌گیری‌های بهتر استفاده کرد..

نوشته موانع بزرگ توسعه هوش مصنوعی در ایران چیست؟ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow