نام‌گذاری مدل های هوش مصنوعی؛ از اساطیر یونانی تا دنیای حیوانات

در سال‌های اخیر، شرکت‌های فناوری در نام‌گذاری مدل‌های تولیدی هوش مصنوعی خود به اساطیر یونانی، اخترشناسی و دنیای حیوانات روی آورده‌اند. به گزارش تک‌ناک و به نقل از بلومبرگ، با وجود این، یکی از جنبه‌های جالب و کمتر بررسی‌شده در این صنعت، نام‌گذاری مدل‌های هوش مصنوعی است. بسیاری از شرکت‌های فناوری، مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی […] نوشته نام‌گذاری مدل های هوش مصنوعی؛ از اساطیر یونانی تا دنیای حیوانات اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۳ آبان , ۱۴۰۳ - 20:00
 0  2
نام‌گذاری مدل های هوش مصنوعی؛ از اساطیر یونانی تا دنیای حیوانات

در سال‌های اخیر، شرکت‌های فناوری در نام‌گذاری مدل‌های تولیدی هوش مصنوعی خود به اساطیر یونانی، اخترشناسی و دنیای حیوانات روی آورده‌اند.

به گزارش تک‌ناک و به نقل از بلومبرگ، با وجود این، یکی از جنبه‌های جالب و کمتر بررسی‌شده در این صنعت، نام‌گذاری مدل‌های هوش مصنوعی است. بسیاری از شرکت‌های فناوری، مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی خود را با استفاده از نام‌هایی برگرفته از اساطیر یونانی و حیوانات معرفی کرده‌اند.

این نام‌ها نه تنها حس خاصی به مدل‌ها می‌بخشند، بلکه استراتژی بازاریابی و تصویری که برندها قصد دارند از خود ارائه دهند را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نام‌ها چه می‌گویند؟

در حال حاضر، مدل‌های هوش مصنوعی توانایی تولید متن، موسیقی، تصاویر و حتی ویدیو را از طریق دستورات ساده دارا هستند.

این در حالی است که صنعت فناوری، بیشتر بر بهبود سرعت و کارایی این مدل‌ها تمرکز کرده است. اما نگاهی به نام‌هایی که شرکت‌ها برای این مدل‌ها انتخاب می‌کنند، می‌تواند روایت جالبی از دنیای هوش مصنوعی را به تصویر بکشد.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی نام‌های خود را از اساطیر یونانی یا ستارگان گرفته‌اند. به عنوان مثال، مدل Gemini از Google و مدل Titan از Amazon، هر دو به مفاهیم کیهانی و قدرتمند اشاره دارند.

در عین حال، مدل‌هایی مثل Llama از Meta، که مخفف “Large Language Model Meta AI” است، از حیوانات الهام گرفته‌اند و به نوعی تلاش دارند که حس دوستانه‌تر و کمتر رسمی را به کاربران القا کنند.

Rohan Krishnan، مدیر استراتژی در آژانس برندینگ Red Antler، می‌گوید که نام‌های این مدل‌ها اغلب تلاش دارند تا احساسی خاص در مخاطبان برانگیزند و جایگاه برند را در ذهن آنان تقویت کنند. به عنوان مثال، نام Gemini از Google به نوعی حس جاه‌طلبی و نوآوری را تداعی می‌کند، در حالی که نام‌های حیوانی مانند Llama، به دنبال ایجاد حسی دلپذیر و دوستانه در بین کاربران هستند.

او همچنین اشاره می‌کند که انتخاب نام‌هایی از دنیای حیوانات، می‌تواند تلاشی برای کاهش جدیت و ایجاد حس دلنشینی در کاربران باشد. مدل‌هایی مانند: Llama، Vicuna و Alpaca که همگی به خانواده شترسانان تعلق دارند، نمونه‌هایی از این رویکرد هستند.

Krishnan معتقد است که برخی از این نام‌ها به دلیل سادگی در تلفظ و ظاهر خاص خود انتخاب می‌شوند. او همچنین بر این باور است که شرکت‌ها ممکن است به دلیل ویژگی‌های الهام‌بخش حیوانات، مانند: سرعت چیتا یا قدرت فیل، از آنها الهام بگیرند. برای نمونه، Google در ماه مه گذشته چهار نسخه از مدل زبانی بزرگ PaLM 2 خود را با نام‌های Gecko، Otter، Bison و Unicorn منتشر کرد تا اندازه‌های مختلف این مدل‌ها را نشان دهد.

نام‌گذاری مدل های هوش مصنوعی؛ از اساطیر یونانی تا دنیای حیوانات

آیا نام‌ها همیشه موفق‌ هستند؟

با وجود این، همه نام‌ها به اندازه هم الهام‌بخش نیستند. برخی از نام‌های مدل‌های هوش مصنوعی مانند GPT از OpenAI، بیشتر به جنبه‌های فنی مدل‌ها اشاره دارند.

GPT مخفف “Generative Pre-trained Transformer” است و شماره‌گذاری نسخه‌های بعدی آن، نظیر GPT-4o، به سادگی با اعداد و حروف ادامه می‌یابد. این نام‌ها، با وجود ساده و فنی بودن، توانسته‌اند حس پیشرفته و علمی بودن را در ذهن کاربران تقویت کنند.

حتی خالقان این مدل‌ها هم گاهی به نام‌های انتخابی خود انتقاد دارند. برای مثال، Sam Altman، مدیرعامل OpenAI، در پادکست‌ ترور نوآ به شوخی گفت که «ChatGPT نام افتضاحی دارد»، اما آنقدر همه‌گیر شده است که تغییر آن دیگر ممکن نیست.

نوشته نام‌گذاری مدل های هوش مصنوعی؛ از اساطیر یونانی تا دنیای حیوانات اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow